ThundWind:
Förutom att det kommer inte att kunna dämpas till ”noll”. De personer som har haft det, även om de är ”botad” enligt dina definition, så kommer de att ta med sig spår av saker som de inte hade innan depression. Och då menar jag inte saker som t.ex. ärr. Det är mer tankar och handlingar.
Att ha kvar spår av en sjukdom i form av t.ex. minnen eller ändringar i förståelse och världssyn behöver ju inte vara tecken på att man fortfarande har sjukdomen, även om de kan vara det.
Att "ta med sig spår av saker som de inte hade innan [händelse]" är rent generellt helt enkelt hur livet funkar och hur vi utvecklas som individer. Allt jag gör har betydelse för hur min framtid kommer att se ut, att förändras av erfarenheter är mer än naturligt och behöver verkligen inte i det här fallet betyda att jag fortfarande är deprimerad.
Om jag till exempel har förståelse och kan se världen ur en person med en ätstörnings persoektiv så betyder inte det att jag har en ätstörning, utan snarare att jag till fördel kan använda min egen erfarenhet.