Aviseringar
Rensa alla

Självtest: depression


L Y S
Ämnesstartare

Hej,

Ni som har, har haft eller misstänker att ni har depression, har ni gjort det här testet förut, MADRS? Det är ett självtest med 9 frågor.

Tolkning av resultatet:

  • 0-12 poäng: Ingen eller mycket lätt depression
  • 13-19 poäng: Lätt depression
  • 20-34 poäng: Måttlig depression
  • ≥ 35 poäng: Svår depression

Vad får ni för resultat?


   
Citera

Har du en snuva? Testa själv om du har covid! Är du hypokondriker? Du kommer att lyckas övertyga alla! Och ge dig själv en depression! 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Har du en snuva? Testa själv om du har covid! Är du hypokondriker? Du kommer att lyckas övertyga alla! Och ge dig själv en depression!

Skriv det som är relevant till topic eller lämna tråden.
I övrigt får du börja bete dig mer respektfullt i dina svar annars kommer jag inte svara mer på dina frågor och påpekanden.
Är det förstått?


   
SvaraCitera
YungG

Det var ju inget vidare test direkt. Svaren är ju i princip:
*Jag mår bra
*Jag mår ibland bra
*Jag känner mig nere för det mesta
*Jag är alltid ledsen

Kan väl inte påstå att det är ett test man bör förlita sig på.
Jag tog det själv och jag mår bra i helhel men givetvis har man dåliga dagar, fick resultat "mild depression" som jag verkligen inte känner att det sämmer. Alla har dåliga dagar ibland.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

YungG: Det var ju inget vidare test direkt. Svaren är ju i princip:
*Jag mår bra
*Jag mår ibland bra
*Jag känner mig nere för det mesta
*Jag är alltid ledsen

Kan väl inte påstå att det är ett test man bör förlita sig på.
Jag tog det själv och jag mår bra i helhel men givetvis har man dåliga dagar, fick resultat "mild depression" som jag verkligen inte känner att det sämmer. Alla har dåliga dagar ibland.

Det används inom psykiatrin så det är inget som någon oinsatt har hittat på.  För att man ska kunna få diagnosen depression behöver man ha varit i det tillståndet under minst 2 veckor i följd, så du har rätt att det inte gäller om man enbart har haft några dagar av sämre mående. Jag antar att man frågar efter de senaste 3 dagarna eftersom de är lättast att minnas vad man gjorde och hur man kände sig.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

OBS!

Ett påpekande angående testet. Högre siffror indikerar en depression enbart om det sämre måendet har hållit i sig i minst två veckor.


   
SvaraCitera

L Y S:

Skriv det som är relevant till topic eller lämna tråden.
I övrigt får du börja bete dig mer respektfullt i dina svar annars kommer jag inte svara mer på dina frågor och påpekanden.
Är det förstått?

Du tål inte kritik! Du kan inte tänka själv, så du låter andra ställa en diagnos. Det är faktiskt så hjärnskrynklare arbetar - de stoppar folk i olika fack och tror att de är kloka. De är inte kloka. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Du tål inte kritik! Du kan inte tänka själv, så du låter andra ställa en diagnos. Det är faktiskt så hjärnskrynklare arbetar - de stoppar folk i olika fack och tror att de är kloka. De är inte kloka.

Du antar ofta väldigt mycket utan att ens fråga folk först för att ta reda på mer fakta. Jag har funderat över saker och ting i livet mer än de flesta har gjort. Konstruktiv kritik gillar jag väldigt mycket, d.v.s. kritik som framförs respektfullt, rationellt och sakligt.

Jag håller med dig om att psykiatrin till viss del (i vissa fall till stor del) är grundat på flummiga, subjektiva, halvvetenskapliga teorier som sedan dessutom ska bedömas av folk med tveksam erfarenhet av ämnet. Det betyder däremot inte att det är totalt nonsens, de försöker approximera sanningen genom teorier, vetenskapliga studier, intervjuer med människor o.s.v. I brist på bättre alternativ tycker jag att vi får nöja oss med vad vården har att erbjuda för tillfället.

Vad gäller just depression har jag personlig erfarenhet av problemen, symptomen, lösningarna och det stämmer bra överens med testet ovan.


   
SvaraCitera

L Y S:

Du antar ofta väldigt mycket utan att ens fråga folk först för att ta reda på mer fakta. Jag har funderat över saker och ting i livet mer än de flesta har gjort. Konstruktiv kritik gillar jag väldigt mycket, d.v.s. kritik som framförs respektfullt, rationellt och sakligt.

Jag håller med dig om att psykiatrin till viss del (i vissa fall till stor del) är grundat på flummiga, subjektiva, halvvetenskapliga teorier som sedan dessutom ska bedömas av folk med tveksam erfarenhet av ämnet. Det betyder däremot inte att det är totalt nonsens, de försöker approximera sanningen genom teorier, vetenskapliga studier, intervjuer med människor o.s.v. I brist på bättre alternativ tycker jag att vi får nöja oss med vad vården har att erbjuda för tillfället.

Vad gäller just depression har jag personlig erfarenhet av problemen, symptomen, lösningarna och det stämmer bra överens med testet ovan.

Du har funderat lika lite som Trump, som också brukar hävda att han har gjort mer än alla andra. Spegel, spegel på väggen där... 

Ja, man kan ju undra vad som förblindar de som menar att de är visa. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Dindoonuffin: Du har funderat lika lite som Trump, som också brukar hävda att han har gjort mer än alla andra. Spegel, spegel på väggen där...

Ja, man kan ju undra vad som förblindar de som menar att de är visa.

Du vet bäst ser jag. Inte olikt Trump det med. Blink


   
SvaraCitera

L Y S:

Du vet bäst ser jag. Inte olikt Trump det med. Blink

Jag konstaterar bara likheter, det är allt. Jag hävdar inte att jag är ofelbar, i motsats till dig och Trump. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Ingen mer off-topic, tack.


   
SvaraCitera

Får inga poäng i och med resultatet, enbart detta textmeddelande:
Dina svar indikerar hög sannolikhet för egentlig depression om tillståndet har varat mer än 2 veckor

Jag diagnosticerades med klinisk depression för cirka 5 år sedan, och tar SSRI-preparat. Osäker på svårighetsgraden som sattes vid diagnostillfället, men depressionen har ansetts "djup", och suicidrisken hög.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

stanislavdenstore: Får inga poäng i och med resultatet, enbart detta textmeddelande:
Dina svar indikerar hög sannolikhet för egentlig depression om tillståndet har varat mer än 2 veckor

Jag diagnosticerades med klinisk depression för cirka 5 år sedan, och tar SSRI-preparat. Osäker på svårighetsgraden som sattes vid diagnostillfället, men depressionen har ansetts "djup", och suicidrisken hög.

Ok, jag missade att just denna länk inte gav några siffror. Man ser siffrorna i det här dokumentet.

Hur tycker du att det fungerar med SSRI? Jag provade ett år, med blandat resultat, slutade sen...men jag var inte i den djupaste depressionen.


   
SvaraCitera

L Y S:

Ok, jag missade att just denna länk inte gav några siffror. Man ser siffrorna i det här dokumentet.

Hur tycker du att det fungerar med SSRI? Jag provade ett år, med blandat resultat, slutade sen...men jag var inte i den djupaste depressionen.

Fick en sammanlagd poängsats på 24. När jag besvarade frågorna såsom jag troligtvis hade besvarat dem under den värsta perioden av depressionen fick jag 38.

SSRI har fungerat sådär. Tog först fluoxetin, men då intensiva och udda tankar uppstod som biverkning bytte jag till sertralin.


   
SvaraCitera