Aviseringar
Rensa alla

Självtest: depression


L Y S
Ämnesstartare

stanislavdenstore: Fick en sammanlagd poängsats på 24. När jag besvarade frågorna såsom jag troligtvis hade besvarat dem under den värsta perioden av depressionen fick jag 38.

SSRI har fungerat sådär. Tog först fluoxetin, men då intensiva och udda tankar uppstod som biverkning bytte jag till sertralin.

Ok, skönt iaf att du mår bättre idag. Har för mig att jag hade 32 som värst. För mig var det tvärtom, Fluoxetin kändes bäst.


   
SvaraCitera

L Y S:

Ok, skönt iaf att du mår bättre idag. Har för mig att jag hade 32 som värst. För mig var det tvärtom, Fluoxetin kändes bäst.

Ja, alla är vi ju olika. Man får helt enkelt pröva sig fram när det gäller medicinering Glad


   
SvaraCitera

Står ju bara "Dina svar indikerar att inläggning på psykiatrisk klinik bör övervägas.", inte hur många poäng jag fick... Trams för övrigt.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

boljek: Står ju bara "Dina svar indikerar att inläggning på psykiatrisk klinik bör övervägas.", inte hur många poäng jag fick... Trams för övrigt.

L Y S: jag missade att just denna länk inte gav några siffror. Man ser siffrorna i det här dokumentet.

Testet används inom psykiatrin.


   
SvaraCitera

L Y S:

Testet används inom psykiatrin.

Psykiatrin använder alla möjliga skitmetoder och tester, det blir inte mindre påhitt och trams för det. 


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

boljek: Psykiatrin använder alla möjliga skitmetoder och tester, det blir inte mindre påhitt och trams för det.

Har du egen erfarenhet av psykiatrin?


   
SvaraCitera

Jag kan nog säga att de tre senaste dagarna har varit riktigt mörka för mig, jag har lite fått ihop det med studierna och det har känts väldigt tungt. Nu känns det bättre då jag har funnit en ljusning, har fått träffa familjen och det kändes som ett lyft och att jag pratar med en som jag inte pratat med på bra länge så det känns lite roligt igen, även om jag kanske inte är glad direkt men ser ljusning i alla fall.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:
Jag kan nog säga att de tre senaste dagarna har varit riktigt mörka för mig, jag har lite fått ihop det med studierna och det har känts väldigt tungt. Nu känns det bättre då jag har funnit en ljusning, har fått träffa familjen och det kändes som ett lyft och att jag pratar med en som jag inte pratat med på bra länge så det känns lite roligt igen, även om jag kanske inte är glad direkt men ser ljusning i alla fall.

Jobbigt att du har en tung period. Ledsen Vad går fel med studierna? Om du vill diskutera i pm istället går det också bra.


   
SvaraCitera

L Y S:

Jobbigt att du har en tung period. Ledsen Vad går fel med studierna? Om du vill diskutera i pm istället går det också bra.

Mår bättre idag, jag vet inte riktigt varför jag mådde dåligt men jag brukar må dåligt på hösten och på vintern och nu insett hur det tar på mitt psyke, åtminstone om jag fått för lite sol under året. Felet har väl inte varit med själva studierna utan att jag inte har fått något gjort jag har bara mått skit och inte kommit till stånd, att träffa människor och göra saker betyder en hel del för mig inser jag också. Jag tror man får försöka göra saker som man mår bra av, jag måste ta mig ut på en promenad men så behöver man umgänge också. Jag tror jag ska köpa D-vitamin tabletter under denna vinter, jag tror att det kommer att ge en positiv effekt på mitt mående. Man måste göra allt man kan för att må bra, det är bara en själv som kan ändra sitt mående, aldrig gräva ner sig totalt, aldrig låta sig hamna där man inte kan komma upp.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Mår bättre idag, jag vet inte riktigt varför jag mådde dåligt men jag brukar må dåligt på hösten och på vintern och nu insett hur det tar på mitt psyke, åtminstone om jag fått för lite sol under året. Felet har väl inte varit med själva studierna utan att jag inte har fått något gjort jag har bara mått skit och inte kommit till stånd, att träffa människor och göra saker betyder en hel del för mig inser jag också. Jag tror man får försöka göra saker som man mår bra av, jag måste ta mig ut på en promenad men så behöver man umgänge också. Jag tror jag ska köpa D-vitamin tabletter under denna vinter, jag tror att det kommer att ge en positiv effekt på mitt mående. Man måste göra allt man kan för att må bra, det är bara en själv som kan ändra sitt mående, aldrig gräva ner sig totalt, aldrig låta sig hamna där man inte kan komma upp.

Skönt att du mår bättre, du har en sund inställning, som du skriver är det upp till en själv att göra vad man kan för att komma på rätt spår igen. Det är inte lätt, men alternativet är att man bara gräver ner sig ännu mer och det är egentligen inte ett alternativ.

Motion har i vetenskapliga studier visat sig ha samma effekt som antidepressiv medicin på lätt och medelsvår depression så det är absolut något som kan höja humöret, speciellt nu på hösten. Jag tar D-vitamintillskott under vinterhalvåret sedan blodprovet visade på en brist. Jag upplever att jag är lite piggare när jag tar D-vitamin, effekten kommer däremot inte med en gång utan man får ta tabletterna några veckor.


   
SvaraCitera

L Y S:

Skönt att du mår bättre, du har en sund inställning, som du skriver är det upp till en själv att göra vad man kan för att komma på rätt spår igen. Det är inte lätt, men alternativet är att man bara gräver ner sig ännu mer och det är egentligen inte ett alternativ.

Exakt, det handlar om inställning, sen är det inte lätt när man mår som sämst att inse det men gör man inget åt det så kommer man att fortsatt att må dåligt och bara vilja ligga i sin säng och dö och så ska det ju aldrig behöva vara.

L Y S: Motion har i vetenskapliga studier visat sig ha samma effekt som antidepressiv medicin på lätt och medelsvår depression så det är absolut något som kan höja humöret, speciellt nu på hösten. Jag tar D-vitamintillskott under vinterhalvåret sedan blodprovet visade på en brist. Jag upplever att jag är lite piggare när jag tar D-vitamin, effekten kommer däremot inte med en gång utan man får ta tabletterna några veckor.

Jag har inte gått ut på några dagar tyvärr men jag borde gå en promenad idag, det kommer jad definitivt att må bättre av.
Bra att veta det där med D-vitaminen att det tar ett tag innan det blir någon skillnad men skönt att det ger positiv effekt. Hur får man till att få blodprov? Tyvärr har jag ingen fast läkare och jag skulle gärna vilka ta något blodprov så man får se om man har brist på vitaminer och mineraler.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe:

Exakt, det handlar om inställning, sen är det inte lätt när man mår som sämst att inse det men gör man inget åt det så kommer man att fortsatt att må dåligt och bara vilja ligga i sin säng och dö och så ska det ju aldrig behöva vara.
Jag har inte gått ut på några dagar tyvärr men jag borde gå en promenad idag, det kommer jad definitivt att må bättre av.
Bra att veta det där med D-vitaminen att det tar ett tag innan det blir någon skillnad men skönt att det ger positiv effekt. Hur får man till att få blodprov? Tyvärr har jag ingen fast läkare och jag skulle gärna vilka ta något blodprov så man får se om man har brist på vitaminer och mineraler.

Jag gick till läkaren och sa att jag hade problem med mycket trötthet & brist på energi, så tog de olika blodprover.

Jag brukar ibland tillåta mig själv att vara sur, ligga i sängen och inte göra nått, men det får inte vara för länge, till slut tvingar jag mig själv att köra igång igen för att inte fastna i negativitet. 


   
SvaraCitera

L Y S:

Jag gick till läkaren och sa att jag hade problem med mycket trötthet & brist på energi, så tog de olika blodprover.

Jag brukar ibland tillåta mig själv att vara sur, ligga i sängen och inte göra nått, men det får inte vara för länge, till slut tvingar jag mig själv att köra igång igen för att inte fastna i negativitet. 

Jag får säga det till läkaren.

Helt rätt, man måste hålla igång så man inte fastnar i negativitet.


   
SvaraCitera
L Y S
Ämnesstartare

Trevlig-Snubbe: Helt rätt, man måste hålla igång så man inte fastnar i negativitet.

Jag återkommer ofta till den här scenen som motivation, från filmen: Nyckeln till frihet.


   
SvaraCitera

L Y S:

Jag återkommer ofta till den här scenen som motivation, från filmen: Nyckeln till frihet.

Det är väldigt motiverande, man ska göra saker man mår som bäst av och leva livet istället för att leva ett tråkigt liv som man vantrivs varje aspekt av, det är det inte värt. Livet är till för att levas, så är det.


   
SvaraCitera