Aviseringar
Rensa alla

7 av 10 unga kan tänka sig ett traineejobb. Kan du?


Ämnesstartare

ja, varför inte. är det såna där man får ersättning i form av bidrag men är gratis för arbetsgivaren?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Meja: Vaa? Race to the bottom? Det var kul uttryckt. Skulle vilja meddela dig att de flesta generationer före oss har fått börja någonstans och väldigt ofta inom just denna typ av yrken. Eller motsvarande i handeln eller i ett företag. På samma nivå. Man måste nämligen fortfarande börja någonstans för att komma någonstans. Dvs framåt 🙂
Men du hade förståss tänkt få dig ett högavlönat fint jobb direkt?I klass med någon som har arbetat i 10 år och har erfarenhet och utbildning. Bara för att du är så jävla mycket bättre än alla oss andra 🙂

Jag är inte övertygad om att något måste vara bättre bara för att det har funnits liknande saker förr. Men det är kul att du är så kunnig i historia och delar med dig. Jag gillar inte de käcka entrepenörsdrömmarna som traineejobben spelar på.

Traineejobben kan ju förstås i det idealaste av scenarion leda till att jag med min traineenivå på lön konkurrerar ut den av dig så uppskattade mer välbetalde personen med 10 års arbete i sitt anletes svett och sina fina examina då denne inte vill sänka sig till min lönenivå. Denna typ av konkurrenssituation blir ett "race to the bottom" när man ska göra sig mer attraktiv genom modestare och modestare kravbilder.


   
SvaraCitera

Zymba: Nej för att:

Det heter lärlingsjobb. 

Mycket glad Men ja, om man frånser gnället på onödigt användande av engelska ord i svenska språket så tycker jag att det är bra.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja, om det kan se snyggt ut på CV:t. 


   
SvaraCitera

I den mån att arbetsgivare inte börjar utnyttja dessa "trainees" bara för att slippa betala full lön. Det är ju inte allt för omöjligt. Usch.


   
SvaraCitera

alltså, jag kan tänka mig ett "riktigt" traineejobb av den typ som är ganska vanlig för nyexade civilingenjörer (typ ett fräsigt företag som anordnar), men vill ej ha ett kommunalt sådant då det inte riktigt är det jag tänkt mig att jobba med...


   
SvaraCitera
Kudhos

Om det är något som kan leda till något mer så absolut


   
SvaraCitera
Draug

Zymba: Nej för att:

Det låter som en dålig idé. Mycket tveksamt om det där verkligen kommer att funka i praktiken. Låter mer som ett desperat försök till att få ner de unga arbetslöshetssiffrorna och samtidigt få upp siffrorna inom sjuk och äldrevård i samma veva. Så nej skulle inte kunna tänka mig ett traineejobb.


   
SvaraCitera

Draug:

Det låter som en dålig idé. Mycket tveksamt om det där verkligen kommer att funka i praktiken. Låter mer som ett desperat försök till att få ner de unga arbetslöshetssiffrorna och samtidigt få upp siffrorna inom sjuk och äldrevård i samma veva. Så nej skulle inte kunna tänka mig ett traineejobb.

Fast det görs och funkar bra inom andra områden. Det är inte bara ett jobb du kommer till, du får ju lära dig en hel del och samtidigt utvecklas. Vilket i sig är en merit för framtiden, det är ju mer än bara ett jobb på CV:t och kan mycket lättare vinklas i ett personligt brev.

Jag har i alla fall tyckt att mina praktikperioder varit awesome, även om de säkert är mycket mer upplagda som ett utbildningsmoment än en traineetjänst skulle vara.

Jag kan ju även tillägga att kunskap/utbildning är en bristvara som är absolut, absolut nödvändigt inom sjuk- och äldrevården där icke-utbildade kan anställas. Särskilt inom äldrevården, stackarna.


   
SvaraCitera
Draug

honolulu: Fast det görs och funkar bra inom andra områden. Det är inte bara ett jobb du kommer till, du får ju lära dig en hel del och samtidigt utvecklas. Vilket i sig är en merit för framtiden, det är ju mer än bara ett jobb på CV:t och kan mycket lättare vinklas i ett personligt brev.

Återstår att se hur effektivt det går att anpassa inom dessa områden då. Vore ju vackert om de fick det att funka, men jag skulle nog gissa att resultaten inte är så givande när det väl kommer till kritan.
Hehe du låter lite smått som en handläggare på AF när du uttrycker det så Rullar ögonen

honolulu: Jag har i alla fall tyckt att mina praktikperioder varit awesome, även om de säkert är mycket mer upplagda som ett utbildningsmoment än en traineetjänst skulle vara.

Praktik kan självklart vara givande och lärorikt. Men många arbetsgivare är inte alltid ute efter att lära ut på bästa sätt, många ser det istället som gratis arbetskraft och utnyttjar en till sin egna ekonomiska fördel.

honolulu: Jag kan ju även tillägga att kunskap/utbildning är en bristvara som är absolut, absolut nödvändigt inom sjuk- och äldrevården där icke-utbildade kan anställas. Särskilt inom äldrevården, stackarna.

Det är som du säger ännu viktigare med ordentlig utbildning och erfarenhet just när det gäller sjukvård, tyvärr är det många som får jobba under väldigt stressiga och ibland nästan ohållbara förhållanden inom detta område. Det lockar inte direkt unga att utbilda sig när redan de som har jobb inom sjuk/äldrevård har det nog kärvt som det är. De äldre förtjänar bättre helt klart, många gamla som får lida för att vården är bristfällig.


   
SvaraCitera

Draug: Hehe du låter lite smått som en handläggare på AF när du uttrycker det så

hehu har varit rätt inne på jobbsök på senaste, såaattee

Draug: Praktik kan självklart vara givande och lärorikt. Men många arbetsgivare är inte alltid ute efter att lära ut på bästa sätt, många ser det istället som gratis arbetskraft och utnyttjar en till sin egen ekonomiska fördel.

förhoppningsvis formas riktlinjer, regelbundna rapporteringar etc kring detta. skulle dock inte förvåna mig om det brister på den fronten.

Draug: ordentlig utbildning

men på tex äldrevården eller som personlig assistent etc är det i princip öppet för vem som helst att söka. nu är det dessutom stor efterfrågan efter folk där, vilket gör det ännu viktigare med någon slags utbildning utöver den man får (typ några timmars föreläsning + att gå bredvid någon ett par gånger). det finns mycket man behöver veta kring allt från ätande och kommunikation till medicinska grejer när man jobbar på boende av olika slag.

men vore intressant att se hur dessa traineetjänster skulle utformas inom vården.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mina första 2 år på arla var en form av traineejobb. Har gått bra BlinkCool


   
SvaraCitera
Draug

honolulu: hehu har varit rätt inne på jobbsök på senaste, såaattee

Hehe det kan sätta sina spår det med. Tyder ju på att du är engagerad i varje fall 🙂 sånt uppskattas på arbetsmarknaden!

honolulu: förhoppningsvis formas riktlinjer, regelbundna rapporteringar etc kring detta. skulle dock inte förvåna mig om det brister på den fronten.

Jo förhoppningsvis, det är många delar som måste klaffa för att det ska funka och det är som sagt för lätt att det brister någonstans på vägen :S

honolulu: men på tex äldrevården eller som personlig assistent etc är det i princip öppet för vem som helst att söka. nu är det dessutom stor efterfrågan efter folk där, vilket gör det ännu viktigare med någon slags utbildning utöver den man får (typ några timmars föreläsning + att gå bredvid någon ett par gånger). det finns mycket man behöver veta kring allt från ätande och kommunikation till medicinska grejer när man jobbar på boende av olika slag.

men vore intressant att se hur dessa traineetjänster skulle utformas inom vården.

Det har både för och nackdelar kan man säga. Det är såklart bra att det öppnar upp för nya jobb o.s.v men när det råder stor brist på folk, kan jag tänka mig att kompetensen kanske förbises mer än en gång, då de så desperat behöver ta in nya. De flesta jobb där man ska arbeta med människor kräver oftast en stor kunskap då vi är långt ifrån okomplicerade varelser. Alla fungerar så pass olika och har så individuella behov. Utbildningar kan ge mycket men långt ifrån allt detta, de redan erfarna inom yrket kan nog lära ut bra mycket mer användbart än vad de oftast grundläggande utbildningarna kanske ger. Därför kan det helt klart vara bra att få jobba bredvid någon erfaren och lära ifrån dennes kunskaper.

Ja faktiskt, har väl inte de högsta förhoppningar om att det kommer lyckas bra. Fast det grundar sig nog mer på min egna mörka samhällssyn. Men vore i alla fall intressant att se hur de tänkt lägga upp det hela. Om det verkar genomförbart eller om det är dömt att misslyckas från första början.


   
SvaraCitera

Zymba: Nej för att:

har ett annat


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

jo mkt bra !! 


   
SvaraCitera