Aviseringar
Rensa alla

07a och 04a, är det ok?


Ämnesstartare

Okej, jag har gillat en tjej ett tag nu, men hon är en 07a... Jag är en 04a, hon är 12 och jag fyller år i början av året. Jag blir alltså 16 och hon förblir 12 till nästa september... Asså är detta ok? Lagligt osv, tycker ni det är fel? Är kille btw..


   
Citera
Ämnesetiketter

lagligt, jag är inte säker

moraliskt, det är inte moraliskt fel


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

123fendas:
lagligt, jag är inte säker

moraliskt, det är inte moraliskt fel

Läste någonstans att det är okej så länge man inte har någon sexuell relation med den minderåriga, stämmer detta tror du? Jag väntar gärna om jag kan vara med henne! 


   
SvaraCitera

Anonym32:

Läste någonstans att det är okej så länge man inte har någon sexuell relation med den minderåriga, stämmer detta tror du? Jag väntar gärna om jag kan vara med henne! 

Jag tror att det stämmer.


   
SvaraCitera

Kan inte säga vad som är okej eller inte, men det känns allmänt som att en 12-åring och en 16-åring är i så pass olika stadier i livet, vilket kan vara ett problem tänker jag. Man förändras och utvecklas så pass mycket inom tonåren lixom. (Menar att 4 års skillnad i princip är obetydligt när man är vuxen, men kanske inte nu).
Däremot har jag ju ingen aning, just denhär tjejen kanske är väldigt mogen och kan ta det beslutet. Det bästa du kan göra är bara att prata med henne om det, och pusha inte på något. 


   
SvaraCitera

Anonym32:

Läste någonstans att det är okej så länge man inte har någon sexuell relation med den minderåriga, stämmer detta tror du? Jag väntar gärna om jag kan vara med henne! 

Tror det stämmer ja. Så länge du som är över 15 år inte har sexuella relationer med personer under 15 år så ska det nog inte vara några problem, juridiskt sett alltså.


   
SvaraCitera

Taget från  https://www.umo.se/sex/regler-och-lagar-om-sex/aldersgrans-for-sex/

Får en 16-åring och en 14-åring ha sex?

I lagen står det att personer som är över 15 år inte får ha sex med någon som är under 15 år. Men i lagen står det också att ingen ska dömas om åldersskillnaden är väldigt liten och det är uppenbart att det inte handlat om något övergrepp. Lagen är inte tänkt att stoppa unga personer från att ha sex om de vill.
Det här avgör om det kan klassas som ett brott eller inte:

  • Hur stor åldersskillnaden mellan personerna är.
  • Skillnaden i utveckling mellan personerna.
  • Om sexet har varit helt frivilligt.

En 16-åring som har haft sex med en 14-åring brukar oftast inte dömas om det är tydligt att båda ville ha sex och var med på det. Men det kan hända. Det gäller även sex som man har haft på nätet.

Det går däremot inte att döma 14-åringar som vill ha sex med varandra, eftersom de inte har blivit gamla nog att bli straffbara ännu. Straffbar blir du först när du fyllt 15 år

Eran åldersskillnad kanske kan ses som för stor, eller att tjejen inte utvecklas tillräckligt. Men ni kan ju absolut fortfarande vara tillsammans såvidare det inte sker någon sexuell kontakt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

justagirl02:
Kan inte säga vad som är okej eller inte, men det känns allmänt som att en 12-åring och en 16-åring är i så pass olika stadier i livet, vilket kan vara ett problem tänker jag. Man förändras och utvecklas så pass mycket inom tonåren lixom. (Menar att 4 års skillnad i princip är obetydligt när man är vuxen, men kanske inte nu).
Däremot har jag ju ingen aning, just denhär tjejen kanske är väldigt mogen och kan ta det beslutet. Det bästa du kan göra är bara att prata med henne om det, och pusha inte på något. 

Det är dock tre år mellan oss, jag fyller bara år väldigt tidigt, jag tänker absolut inte pusha på. Det är hon som kommer att få göra alla val. 


   
SvaraCitera

Moraliskt fel och lagligt fel. Umgås med tjejer runt din egen ålder. Just nu borde de yngsta tjejerna du håller på med vara 03:or, men ju äldre man blir desto större kan skillnaden vara. 


   
SvaraCitera

Anonym32:

Det är dock tre år mellan oss, jag fyller bara år väldigt tidigt, jag tänker absolut inte pusha på. Det är hon som kommer att få göra alla val. 

Det är cirka 40 månader mellan er. ja, justagirl02s avrundning är fel


   
SvaraCitera
theooz

nah man väx upp


   
SvaraCitera

123fendas:

Det är cirka 40 månader mellan er. ja, justagirl02s avrundning är fel

Hahahh, sorry för det. Min åsikt förblir dock samma oavsett om det handlar om 3 eller 4 år.


   
SvaraCitera

varför inte, bara om hon är mogen nog?


   
SvaraCitera
Haien

Nej


   
SvaraCitera

nej  om du är 07 är du 12 men 04an är 15  då får man även tänka på skillnaden  på ålder och hur det funkat och utvecklingerna under puberrteten och lite sånt enligt mje är det verkloigen inte ok


   
SvaraCitera