Aviseringar
Rensa alla

sjukligt samlande


Ämnesstartare

Har någon av erfarenhet av människor med detta? Har det i släkten? Hur påverkar det relationen och hur hanterar ni det? Vad tror ni det beror på?


   
Citera

farsan, inte så att det kontrollerar hans liv men han samlar på allt som skulle kunna användas i framtiden, jag bryr mig inte, han får samla på vad fan han vill.


   
SvaraCitera

Tror det beror på att han växt upp i fattigsverige och att hans föräldrar var väldigt sparsamma


   
SvaraCitera

min lillebror samlar på kottar, stenar och pinnar

d e jobbigt, hittar alltid i hans rum när jag städar


   
SvaraCitera

"bra att ha"


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Järn:
Tror det beror på att han växt upp i fattigsverige och att hans föräldrar var väldigt sparsamma

det är inget som gått ut över familjen? finns ju "sunt" sparande och sådana som fyller hela hemmen.


   
SvaraCitera

har växt upp på en soptipp


   
SvaraCitera

Jag brukar alltid försöka sälja alla onödiga saker. Känns bättre än att slänga å gillar när det är stilrent å inte massor med onödiga saker som vara e till besvär. 


   
SvaraCitera
reben

mormor sparar  verkligen allt Gråter men d går väl inte ut över släkten eller hennes liv på d sättet. men fortf 


   
SvaraCitera
Draug

ska bli sjukligt samlande när jag blir gammal.


   
SvaraCitera

elverpigen:

det är inget som gått ut över familjen? finns ju "sunt" sparande och sådana som fyller hela hemmen.

Nej inte direkt, han fyller verkstäder, ladugård osv med skit men det är ju hans ställen liksom, inget vi andra nyttjar.


   
SvaraCitera

Min farbror har hela gården, alla förråd och garage samt stora delar av huset fyllt med motorcyklar, bilar och komponenter till dessa men det handlar nog mer om hans intresse för att hålla på och skruva med dessa tingestar än en kärlek till själva samlandet i sig. 


   
SvaraCitera

Mmm.. det är hemskt och jag har försökt att hjälpa till att städa och slänga saker men t.o.m plastförpackningar ska sparas för att de kan behövas någon gång. Presentpapper och snören också.. 🙁


   
SvaraCitera

Hjärtlös:
Mmm.. det är hemskt och jag har försökt att hjälpa till att städa och slänga saker men t.o.m plastförpackningar ska sparas för att de kan behövas någon gång. Presentpapper och snören också.. 🙁

Vilket förhållande har du till vederbörande?


   
SvaraCitera

dazed:

Vilket förhållande har du till vederbörande?

Mormor. Rätt jobbigt.. för hon står mig väldigt nära, typ närmare än mina föräldrar.


   
SvaraCitera