Aviseringar
Rensa alla

Sjukligt svartsjuk pojkvän


Ämnesstartare

Hej, jag har ett problem. Jag och min pojkvän som vi kan kalla Rickard har varit tillsammans i 3 år nu och allt är jättebra bortsett från att han är lite väl svartsjuk och bestämmer lite väl mycket över mig. Jag får absolut inte, under några som helst omständigheter umgås med andra killar förutom min bror, min pappa och min styvfar. Skulle han komma på mig med att göra det ändå så blir det ett jävla liv.

T.ex för två veckor sedan var jag ute med en killkompis som vi kan kalla Gerhard på krogen. Av en slump träffade vi på Rickard där som blev fly förbannad av att se mig med en annan kille. Han tog mig armen och sa till mig att vänta utanför medan han skulle ta ett snack med Gerhard . I efterhand har jag fått veta att han mordhotade honom. Han sa till Gerhard att om han någonsin ens tittade åt mitt håll igen så skulle han döda honom.

I lördags när vi var ute på stan så träffade jag på en gammal klasskamrat som vi kan kalla Erik som hälsade på mig. Rickard som dessutom är alkoholist och blir oerhört våldsam när han dricker tappade humöret totalt och tryckte upp Erik mot väggen, slog honom till marken och sa "DU SKA FAN INTE SNACKA MED MIN TJEJ. FATTAR DU DET DIN JÄVLA BÖG!?" Jag sa till Rickard att det inte var någon fara, men han sa bara "HÅLL KÄFTEN SLYNA! PRATADE JAG MED DIG KANSKE!?". Sedan sparkade han Erik flera gånger både mot kroppen och i huvudet. Jag trodde han skulle döda honom och efter ett tag märkte jag att han var medvetslös och då slutade Rickard misshandla honom. Jag ringde ambulansen när vi gick därifrån, vet inte hur det gick för Erik dock.

Det är inte bara hans svartsjuka som är ett problem. Hemma vill han knappt umgås med mig förutom när vi har sex. Annars kräver han att jag ska passa upp på honom genom att laga mat åt honom, hämta öl till honom osv. Och när han sitter och dricker öl och tittar på tv så ska jag hålla mig ur vägen har han bestämt. Den enda som han har godkänt att jag umgås med är min bästa tjejkompis Hanna, men bara om det är vi två och inga killar. Hanna har visserligen också en pojkvän, men han är enligt Rickard en tönt.

Hur ska jag göra för att få Rickard att ändra sitt beteende och ge mig lite mer frihet och låta mig göra vad jag vill. Hur ska jag få honom att inte vara så svartsjuk? Jag vet att ni kommer att säga att jag borde dumpa honom, men det kan jag ju inte göra. Jag älskar ju honom.


   
Citera
Ämnesstartare

Vill han ändra sitt beteende? Annars så kommer det aldrig att förändras. Annars får du acceptera att han begränsar ditt liv, som bara vill knulla dig och mordhotar och misshandlar dina vänner [cute]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nintendo:

Vill han ändra sitt beteende? Annars så kommer det aldrig att förändras. Annars får du acceptera att han begränsar ditt liv, som bara vill knulla dig och mordhotar och misshandlar dina vänner

Han säger att han gör detta för mitt eget bästa och för att han haft flickvänner innan som varit otrogna mot honom, så därför vill han försäkra sig om att jag inte är det.


   
SvaraCitera

Elizabeth:

Jag och min pojkvän som vi kan kalla Rickard

Elizabeth:

Rickard som dessutom är alkoholist och blir oerhört våldsam när han dricker

Elizabeth:

han sa bara "HÅLL KÄFTEN SLYNA! PRATADE JAG MED DIG KANSKE!?". Sedan sparkade han Erik flera gånger både mot kroppen och i huvudet.

Elizabeth:

Hur ska jag göra för att få Rickard att ändra sitt beteende och ge mig lite mer frihet och låta mig göra vad jag vill. Hur ska jag få honom att inte vara så svartsjuk?

tror ej det går

Elizabeth:

men det kan jag ju inte göra.

yeah right


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elizabeth:

Han säger att han gör detta för mitt eget bästa och för att han haft flickvänner innan som varit otrogna mot honom, så därför vill han försäkra sig om att jag inte är det.

Jamen då får du gilla läget, eftersom du inte vill göra slut [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

yeah right

Han är inte alltid sådär. Bara när jag umgås med andra killar fast jag inte får det. Han kan faktiskt vara världens gulligaste ibland.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elizabeth:

allt är jättebra bortsett från att han är lite väl svartsjuk och bestämmer lite väl mycket över mig.

Elizabeth:

Jag får absolut inte, under några som helst omständigheter umgås med andra killar förutom min bror, min pappa och min styvfar. Skulle han komma på mig med att göra det ändå så blir det ett jävla liv.

Elizabeth:

Rickard som dessutom är alkoholist

Elizabeth:

"DU SKA FAN INTE SNACKA MED MIN TJEJ. FATTAR DU DET DIN JÄVLA BÖG!?" Jag sa till Rickard att det inte var någon fara, men han sa bara "HÅLL KÄFTEN SLYNA! PRATADE JAG MED DIG KANSKE!?"

Elizabeth:

Det är inte bara hans svartsjuka som är ett problem. Hemma vill han knappt umgås med mig förutom när vi har sex.

Elizabeth:

Annars kräver han att jag ska passa upp på honom genom att laga mat åt honom, hämta öl till honom osv.

Elizabeth:

Och när han sitter och dricker öl och tittar på tv så ska jag hålla mig ur vägen har han bestämt.

Elizabeth:

Den enda som han har godkänt att jag umgås med är min bästa tjejkompis Hanna

Nu ska vi se om jag har fattat det här rätt: Allt är "jättebra" utom...förhållandet?


   
SvaraCitera

Elizabeth:

Han är inte alltid sådär. Bara när jag umgås med andra killar fast jag inte får det. Han kan faktiskt vara världens gulligaste ibland.

låter som ett sjukt sunt förhållande om du inte får umgås emd killar. förövrigt skrve du förut att han ej är så gullig annars heller

Elizabeth:

. Hemma vill han knappt umgås med mig förutom när vi har sex. Annars kräver han att jag ska passa upp på honom genom att laga mat åt honom, hämta öl till honom osv. Och när han sitter och dricker öl och tittar på tv så ska jag hålla mig ur vägen har han bestämt.

failtroll!


   
SvaraCitera
mynona

Jag tror nog att du själv förstår att det där inte är acceptabelt. Även om du är ett troll. Och är du ett troll får jag i alla fall träna min svenska. Ju längre det pågår desto mer normalt kommer du själv att tycka att det är eftersom du blir van vid det, och ju värre kommer det gradvis att bli utan att du lägger märke till det ända tills du praktiskt taget bär slöja.

Visst finns det orsaker till allt här i världen, så även här. Han har dålig självkänsla, annars skulle han inte vara så osäker på dig. Men att det finns en logisk förklaring förändrar inte att detta är farligt. Logiska förklaringar finns det för allt.

Men om du nu vill ha ett råd som utgår ifrån att du fortsätter förhållandet:

Bo på skilda håll; umgås med andra killar och låtsas inte höra hans invändningar, samtidigt som du försöker stärka hans självkänsla; och lär dig självförsvar så du kan fälla honom med ett karateslag om han försöker misshandla dig.

Du blir tvungen att göra markeringar. Precis som han stegvis kan vänja dig vid att du blir kontrollerad och tycka att det känns normalt, kan du stegvis vänja honom vid att släppa kontrollen och tycka att det känns normalt. Psykologi. Men ta en kurs i någon kampsport och lär dig karate eller judo eller dylikt, så han fattar att det är lönlöst att ens försöka att ta till våld, och skulle han göra det, så dra dig inte för att göra detsamma och praktisera dina självförsvarskunskaper.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Men lilla gumman, skaffa lite självrespekt. Han är för fucked up för att kunna ändras på. LÄMNA. Fan, jag skulle skämts ihjäl om någon gjorde som han mot några av mina killkompisar. INTE ok.

Sedan så kan du alltid fråga dig själv vad du har för problem som ens är kvar hos ett sådant psyko. Du har knappast alla chips i påsen du heller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Eftersom att Hans beteende verkar vara ett resultat av erfarenheter från tidigare relationer så är det nog inte mycket du kan göra. Om han själv inte vill förändra det vill säga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elizabeth:

Hur ska jag göra för att få Rickard att ändra sitt beteende och ge mig lite mer frihet och låta mig göra vad jag vill. Hur ska jag få honom att inte vara så svartsjuk? Jag vet att ni kommer att säga att jag borde dumpa honom, men det kan jag ju inte göra. Jag älskar ju honom.

Han kommer inte ändra sitt beteende. Bara inse det. Han kommer bli värre och värre och tillslut så kommer han ha fullkomlig kontroll över dig och ditt liv, och du kommer sitta där utan att våga göra slut överhuvudtaget. Är han sjukligt svartsjuk och kontrollerande så kommer inte du kunna göra honom mindre sådan.

Elizabeth:

alkoholist

Elizabeth:

våldsam

Elizabeth:

svartsjuk

Elizabeth:

vill han knappt umgås med mig förutom när vi har sex

Elizabeth:

kräver han att jag ska passa upp på honom

Elizabeth:

jag får absolut inte, under några som helst omständigheter umgås med andra killar förutom min bror, min pappa och min styvfar. Skulle han komma på mig med att göra det ändå så blir det ett jävla liv.

Han kommer bara bli värre, och förr eller senare börja gå på dig både fysiskt och psykiskt. Lämna honom. Om du inte vill vara i samma situation plus bli kontinuerligt misshandlad av honom framtiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elizabeth:

Gerhard

Alltså... av alla namn... [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Han kommer inte ändra sig. Antingen lämnar du honom och träffar någon som kan behandla dig med respekt, eller så stannar du hos honom och låter honom bryta ner dig mer och mer.

Att stanna hos honom förstör bara dig.
Även om han är gullig ibland, så kommer det inte rädda eran relation.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Elizabeth:

Han är inte alltid sådär. Bara när jag umgås med andra killar fast jag inte får det. Han kan faktiskt vara världens gulligaste ibland.

Oj vad många gånger man hört det från misshandlade tjejer med svartsjuka pojkvänner. Vet du vad? Det finns miljarder andra gulliga killar! Som inte vill kontrollera dig, eller är äckligt svartsjuka, våldsamma, alkoholister och svin.


   
SvaraCitera