Aviseringar
Rensa alla

Sjunga bättre


Ämnesstartare

Hejsan! Jag undrar hur jag kan bli bättre på att sjunga. Tänkte om det finns någon bra kurs online eller om jag bara borde kolla på youtube? Vet att det finns sätt utanför mitt hus, men tänkte mest om jag kunde göra någonting hemma.


   
Citera

Jag undrar också detta!


   
SvaraCitera
KaJo
 KaJo

Det är väll mest bara att träna. Öva på att sjunga riktigt lågt och riktigt högt. Se till att du är hydrerad. Du kan även läsa om musikteori för att förstå musik bättre. Ett roligt projekt kan vara att spela in en serie med klipp för att göra en accapella låt.


   
SvaraCitera
Listus

Finns nog en del bra sidor, sen kan youtube vara bra som hjälpmedel definitivt 🙂


   
SvaraCitera

jag sjunger och har sjungit i flera år i både kör och ensam. Det jag började med när jag ville börja träna mitt ”register” av toner jag kan göra började jag med att ändra djupet på mina toner. Om du bara andas ut en ton är det en ton som är högt upp i halsen, en så kallad ”breathable” not. Ta t.ex ett djupt andetag och bara andas ut ett ljud, en grund och andad ton. Sedan kan du göra djupare noter genom att ta i från magen när du står upp och göra mer av ”o-ljud”. t.ex ta i från magen och sjung ”ooooo” så mörkt det går. Genom att träna dessa två och gå upp/ner mellan tonerna + prova toner mellan dessa två gör att du kommer ha lättare att ta djupa, mörka, ”runda” toner & ljusa, andade, ”hårda” toner. hoppas att övningen ger färdighet!❤️


   
SvaraCitera

rekommenderar också att du vågar sjunga riktigt högt och pressa fram höga noter om du verkligen vill kunna ta höga toner! Våga sjunga högt ❣️


   
SvaraCitera

tipsar också om en video med Talia Marr på yt där hon försöker lära sin bästavän att sjunga. Där tar hon upp djupa och ytliga toner!❤️


   
SvaraCitera

Yuu Shirota är bästa läraren! Och fukumenkei noise: 
De jag kommer på nu Glad


   
SvaraCitera