Aviseringar
Rensa alla

Ska åldersgränsen för tobak höjas?


time
 time
Ämnesstartare

Tidigare idag publicerades en artikel i Hufvudstadsbladet om att staden New York röstat igenom ett förslag om att höja åldersgränsen för tobaksprodukter till 21 år - samma åldersgräns som för alkohol. Tidigare har gränsen legat på 18. Inom 180 dagar kommer lagförslaget bli verklighet.

New Yorks borgmästare, Michael Bloomberg, säger såhär: "– Genom att höja åldersgränsen till 21 år gör vi det lättare att rädda en generation från sjukdomar och en kortare livstid som rökandet förorsakar."

Tycker ni att det här är bra eller dåligt? Kommer det innebära att färre börjar röka, eller resulterar lagförändringen i att yngre rökare tar till farligare medel för att få tag på nikotin? 

Ni kan läsa artikeln här!


   
Citera

bryr mig inte, så länge priset för snus inte höjs.


   
SvaraCitera

time: Jag är rökare och tycker att tobak ska förbjudas!


   
SvaraCitera

time: Jag är ickerökare och tycker att det är bra


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

time: Jag är rökare och tycker det är ett dåligt beslut

Jag kan säga såhär: Är man myndig bestämmer man själv. Jag började röka som minderårig och kunde inte få tag på egen tobak såvida inte jag lyckades hitta nån kiosk i Stockholm som inte hade det som brukligt att kolla leg. De gånger det inte fungerade och jag hade nikotinabstinens behövde jag be andra. Det skönaste med att fylla 18 var just känslan av att jag fick bestämma själv, jag är myndig, om jag vill försämra min kondition och min kroppslukt så är det i alla fall mitt eget val.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

kukoxo:

Kom igen, motivera lite nu va. Du får en bulle.


   
SvaraCitera

time:

Kom igen, motivera lite nu va. Du får en bulle.

jag ser inga fördelar tobak, ju svårare det blir att få tag på det desto bättre


   
SvaraCitera
reben

röker o tkr väl att d hade varit "bra"


   
SvaraCitera

Att höja åldersgränsen tror jag kommer bidra till mer langning, och för de ungdomar som inte har en äldre i nära sällskap som säljer ut finns det en risk att dessa ungdomar söker sig till mindre bra sällskap. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

FruLiten:
Att höja åldersgränsen tror jag kommer bidra till mer langning, och för de ungdomar som inte har en äldre i nära sällskap som säljer ut finns det en risk att dessa ungdomar söker sig till mindre bra sällskap. 

Det var just den här aspekten jag tänkte på. Hade lite svårt att formulera den i skrift bara.


   
SvaraCitera

det är väl typ bra. eller visst, folk får väl egentligen göra vad de vill med sina kroppar osv, men nikotin är rätt värdelöst i de flesta bemärkelser, och det är rätt dyrt för samhället. färre hade förmodligen börjat röka om åldersgränsen var 21 snarare än 18, vilket jag ser som en bra grej. 18-åringar är ändå inte särskilt mycket mer kapabla än 15-åringar att fatta rimliga beslut angående något alls.


   
SvaraCitera

En stor del av mig tycker det är bra pga hatar att få rök i fejset, men tvivlar på att höjningen faktiskt skulle hjälpa eller förändra mycket.


   
SvaraCitera
Draug

tror inte det kommer förändra nåt i det långa loppet.


   
SvaraCitera

time: Jag är ickerökare och tycker det är dåligt

Fast röstade fel.


   
SvaraCitera

Tror inte det här beslutet spelar nån större roll. Vill man få tag på tobak får man tag i det thats it liksom, sen om man är 10 eller 50 spelar i slutändan ingen roll.


   
SvaraCitera