Aviseringar
Rensa alla

Ska försöka fixa en ADD/ADHD diagnos


FR1H3T
Ämnesstartare

Exner:

Hade han frågat efter "hur får jag tag i concerta", så hade det varit mer ok. Nu vill han ta upp plats inom den redan resursträngda barnpsykiatrin för att bluffa till sig utredning och psykiatrikertid, när det istället kunde gått till någon med uppriktiga behov.

Då det enda sättet att få tag på Concerta idag lagligt är genom att ha en diagnos så finns det tyvärr inte andra sätt, om jag inte nu vill hjälpa till andra med olagliga aktiviteter. Har du tips på bättre sätt så är det bara att skriva här, herr Exner, annars hänvisar jag dig till andra trådar.


   
SvaraCitera
FR1H3T
Ämnesstartare

time
Concerta är dessutom ingenting man tar hela livet. Att ta en medicin utan att ha diagnosen den ska behandla kan vara skadligt.

Skitsnack, lyssna på sådant. Har du några bevis på att Concerta inte är en mirakeldrog? Bara för ett par dussin år sedan så var metamfetamin och liknande substanser sånt som människor med krävande yrken tog för att koncentrera sig bättre, hålla sig vaken mm.


   
SvaraCitera

FR1H3T: hjälpa till andra med olagliga aktiviteter

är väl olagligt att manipulera för att få medecin man inte ska ha


   
SvaraCitera

Det är tveksamt om ADHD ens är en diagnos, eller om det bara rör sig om allmän okoncentration, i kombination eller sprunget ur miljögifter och tillsatser. 


Läste någonstans att var fjärde barn i USA får en ADHD-diagnos, ganska sjukt. Men läkemedelskartellerna gör ju pengar..


Mitt tips till dig TS är att börja träna och äta nyttigt, skippa tillsatser etc. Det kommer kanske ta ett tag innan det ger effekt, men det är värt ett försök. 


   
SvaraCitera

schim:

är väl olagligt att manipulera för att få medecin man inte ska ha

Tror inte det, men om det skulle vara olagligt blir det nog svårt att bevisa brottet


   
SvaraCitera
Exner

FR1H3T:

Då det enda sättet att få tag på Concerta idag lagligt är genom att ha en diagnos så finns det tyvärr inte andra sätt, om jag inte nu vill hjälpa till andra med olagliga aktiviteter. Har du tips på bättre sätt så är det bara att skriva här, herr Exner, annars hänvisar jag dig till andra trådar.

Hade inte haft någon emot att hjälpa dig att få tag i medicin på annat sätt, men du inbjuder inte till hjälp så jag låter bli.


   
SvaraCitera
Exner

Komplext system:

Det räcker med att en säger det och det kan sägas med bättre ordval och formulering

Nu är det sagt på ett bättre sätt så du behöver inte flippa.


   
SvaraCitera

Exner:

Nu är det sagt på ett bättre sätt så du behöver inte flippa.

jag sa aldrig att jag skulle flippa, läs igen.

Komplext system: fett bra tålamod, jag hade flippat.


   
SvaraCitera
Exner

Röd mus:

jag sa aldrig att jag skulle flippa, läs igen.

Jag såg vad du skrev. Genom inlägget eleminerades risken.


   
SvaraCitera

metylfenidat kan göra sitt jobb, men det är verkligen ingen mirakelmedicin. men funkar det så funkar det, placebo eller ej. tycker du inte att biverkningarna är för jobbiga så är det väl bara att köra på, det skrivs ut rätt frikostligt med rätt diagnos, eller ens misstanke om det.

annars skulle jag rekommendera modafinil, det är mer bang for the buck och inte samma problem med tillvänjning. redigt jobbigt att få det utskrivet i sverige, dock.


   
SvaraCitera

time: men det är fortfarande inte schysst mot de som faktiskt lider av ADHD på riktigt att låtsas bara för att medicinen lockar.

problemet är väl snarare att sjukvården har monopol på att förskriva läkemedel när det inte finns någon rimlig anledning till detta. om folk vill ta saker på egen risk för vilket ändamål som helst så ser jag inte varför någon ska hindra dem från det, det är bara överförmynderi, och resulterar bara i att folk självmedicinerar sig med fel grejer bara för att de är enkelt tillgängliga. det är rätt ohederligt att åberopa sympati mot en orelaterad grupp när det är trådskaparen som är den som drabbas av problemet.

jag tycker överlag att det är rätt så orättvist och elitistiskt att undanhålla folk från att använda kognitivprestandahöjare, oavsett vilka diagnoser de har eller inte har. det resulterar bara i större klyftor både socialt och akademiskt, och det hindrar folk från att uppnå sin fulla potential. det är inget som jag tycker att läkemedelsverket och sjukvården ska ha mandat att göra.


   
SvaraCitera
Exner

player one: annars skulle jag rekommendera modafinil, det är mer bang for the buck och inte samma problem med tillvänjning. redigt jobbigt att få det utskrivet i sverige, dock.

Egenimporterar du?


   
SvaraCitera

player one:

om folk vill ta saker på egen risk för vilket ändamål som helst så ser jag inte varför någon ska hindra dem från det, det är bara överförmynderi, och resulterar bara i att folk självmedicinerar sig med fel grejer bara för att de är enkelt tillgängliga.

+


   
SvaraCitera

Exner:

Egenimporterar du?

modafinil är narkotikaklassat, av någon för mig obegriplig anledning, således kan jag med forumreglerna i åtanke inte påstå att jag gör det. vad som dock inte är klassat är adrafinil och, mig veteligen, armodafinil, vilket är två närbesläktade alternativ. det första metaboliseras till modafinil i levern, och är således ett till synes lagligt alternativ för de som gillar att slita på den, det senare är en monoisomerisk variant som av allt att döma har identisk effekt med dubbel styrka. huruvida den är laglig i praktiken vet jag inte.

men rent allmänt så kan jag konstatera att i och med att modafinil är narkotikaklassat så kan man inte utan vidare beställa den, ens från ett land med mer liberal utskrivning. det som återstår är antingen den tattigare varianten adrafinil, en chansning på armodafinil, eller att illegalt ta in modafinil. allt detta för ett läkemedel utan risk för tillvänjning eller direkt missbrukspotential, och som mig veteligen är den mest potenta nootropika som säljs på den öppna marknaden någonstans överhuvudtaget.

notera att allt detta mest är egna tolkningar, det finns ingen större illegal marknad för dessa substanser, då man inte kan knarka dem, och således är legaliteten hos alternativen såvitt jag vet helt oprövad i domstol. inte för att det någonsin hindrat tullen från att konfiskera grejer.


   
SvaraCitera
Exner

player one:

modafinil är narkotikaklassat, av någon för mig obegriplig anledning, således kan jag med forumreglerna i åtanke inte påstå att jag gör det. vad som dock inte är klassat är adrafinil och, mig veteligen, armodafinil, vilket är två närbesläktade alternativ. det första metaboliseras till modafinil i levern, och är således ett till synes lagligt alternativ för de som gillar att slita på den, det senare är en monoisomerisk variant som av allt att döma har identisk effekt med dubbel styrka. huruvida den är laglig i praktiken vet jag inte.

men rent allmänt så kan jag konstatera att i och med att modafinil är narkotikaklassat så kan man inte utan vidare beställa den, ens från ett land med mer liberal utskrivning. det som återstår är antingen den tattigare varianten adrafinil, en chansning på armodafinil, eller att illegalt ta in modafinil. allt detta för ett läkemedel utan risk för tillvänjning eller direkt missbrukspotential, och som mig veteligen är den mest potenta nootropika som säljs på den öppna marknaden någonstans överhuvudtaget.

notera att allt detta mest är egna tolkningar, det finns ingen större illegal marknad för dessa substanser, då man inte kan knarka dem, och således är legaliteten hos alternativen såvitt jag vet helt oprövad i domstol. inte för att det någonsin hindrat tullen från att konfiskera grejer.

Tack så mycket för utlägget. Har själv läst positiva till euforiska beskrivningar av det, men aldrig varit i närmare kontakt med substansen.


   
SvaraCitera