Aviseringar
Rensa alla

Ska jag bli gymnasie- eller grundskolelärare?


Anura:

vi var lugna :p

I ettan (då jag faktiskt hade en klass och inte lektioner med random folk som jag har nu) var vi absolut inte lugna, och de av dem som valde samma ämnen som mig i tvåan är fortfarande inte lugna. Givet att läraren ger spelrummet.  
Genom hela min gymnasietid har varenda lekion sett annorlunda ut in terms of beteende pga läraren. Vissa lärare vet hur man gör liksom. Men det är klart, genomlugna klasser finns nog också. 


   
SvaraCitera

Nej snälla, du kommer förstöra dem stackarna.


   
SvaraCitera

time: Gymnasialnivå

Du får du förhoppningsvis ungar som kan uppföra sig lite.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Patrick:

Jaha?
Jag hoppas att du undervisar i religionskritik också. Plus att du lär ut som andra livsåskådningar är bara religiösa sådana. Om du vågar, alltså.

EDIT:Välja gymnasiet. Mer frihet, bättre miljö, lugnare elever

Religionskritik är inte ett ämne men naturligtvis kommer jag som lärare inte lära ut att kristendom är det enda rätta, nej. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: Kan inte tänka mig något tråkigare än att behöva läsa igenom 30 stycken kassa berättelser som en 4a gjort om vad han gjorde på sommarlovet.

Jag tycker det är awesome Hjärta Jag älskar barns sätt att tänka och formulera sig. Jag har praktiserat några veckor på dagis, jätteroligt var det, och jag har vickat i lågstadieskolorna här i stan och haft jätteroligt. Jag älskar ungar men det ligger väl mer prestige i ett yrke som gymnasielärare och jag har inte riktigt kunnat skaka av mig min... ähum... klassbakgrund tillräckligt mycket för att ignorera fånigheter som yrkesprestige. Jaha, varsågod, lite gratis psykoanalys av mig för dig här, men ja.


   
SvaraCitera
Bell
 Bell

NiklasW: Inte heller mycket kunskap man själv behöver ha för att kunna fungera som grundskolelärare. Jag menar lära ut hur bokstäver ser ut, att verb är något man gör och att 5 x 5 är 25 kan väl knappast vara särskilt roligt.

Jag förstår hur du menar men det låter lite dumt, som att det inte är lika "svårt" att vara lärare för yngre barn. Jag skulle säga att det är exakt lika svårt (om inte svårare), men ja, en lär ut (ett uttryck jag egentligen inte gillar, lärare ska inte förmedla kunskap) olika saker. Pedagogiken är ju fortfarande densamma och i yngre åldrar är det kanske viktigare att en pratar om värdegrunder och andra sociala aspekter. Menar bara att lärare för yngre barn inte bara arbetar med verb, gångertabeller och siffror, i så fall hade inte utbildningen varit 4 år..


   
SvaraCitera

time:

Jag tycker det är awesome Hjärta Jag älskar barns sätt att tänka och formulera sig. Jag har praktiserat några veckor på dagis, jätteroligt var det, och jag har vickat i lågstadieskolorna här i stan och haft jätteroligt. Jag älskar ungar men det ligger väl mer prestige i ett yrke som gymnasielärare och jag har inte riktigt kunnat skaka av mig min... ähum... klassbakgrund tillräckligt mycket för att ignorera fånigheter som yrkesprestige. Jaha, varsågod, lite gratis psykoanalys av mig för dig här, men ja.

Tack för personanalysen. Men tror du inte man tröttnar i längden på att läsa texter från 10-åringar och typ lära ut grundläggande saker som vad ordklasser är för något? Till ungar som kanske dessutom mest beter sig som as på dina lektioner. Jämfört med ifall man är gymnasielärare som istället verkligen handlar om att använda sin expertis till att lära ut till ungdomar som ändå kan förstå och själva komma med texter som kan vara givande för dig... Och är det inte så, kanske har fel, att man som utbildad gymnasielärare fortfarande kan arbeta med yngre barn, men inte tvärt om?


   
SvaraCitera

time: Gymnasialnivå

Gillar att du har starka åsikter och inte är rädd för att uttrycka dem, tror du skulle kunna stimulera elever, påverka dem på ett bra sätt och öppna upp för intressanta diskussioner! Jag hade velat ha en cool gymnasielärare som dig.

Jag vet inte vad jag hade velat ha i en grundskolelärare, tror inte jag hade förstått vikten av eller uppskattat seriösa diskussioner lika mycket då som jag hade gjort på gymnasiet, uppenbarligen. Om jag tänker på de grundskolelärare jag kommer ihåg så var de roliga och uppmuntrande, de såg oss allihopa och lektionerna var roliga. Tror du hade passat för båda!


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

NiklasW: Tack för personanalysen. Men tror du inte man tröttnar i längden på att läsa texter från 10-åringar och typ lära ut grundläggande saker som vad ordklasser är för något?

Mja, nä, som grundskolelärare lär du ju ut grunderna, ungarna minns ofta dig hur länge som helst och dessutom älskar jag den där känslan av första skoldagen i ettan när man riktigt märker hur alla bara sträcker på sig för att de har sin ryggsäck och sina pennor och ska lära sig läsa och skriva liksom. Jag vet inte. Det är inte för alla, men det har definitivt sin charm för mig som är intresserad. 


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

honolulu:

Gillar att du har starka åsikter och inte är rädd för att uttrycka dem, tror du skulle kunna stimulera elever, påverka dem på ett bra sätt och öppna upp för intressanta diskussioner! Jag hade velat ha en cool gymnasielärare som dig.

Jag vet inte vad jag hade velat ha i en grundskolelärare, tror inte jag hade förstått vikten av eller uppskattat seriösa diskussioner lika mycket då som jag hade gjort på gymnasiet, uppenbarligen. Om jag tänker på de grundskolelärare jag kommer ihåg så var de roliga och uppmuntrande, de såg oss allihopa och lektionerna var roliga. Tror du hade passat för båda!

Åh! Tack för dina fina ord även om det inte gjorde valet lättare haha Hjärta


   
SvaraCitera

time:

Mja, nä, som grundskolelärare lär du ju ut grunderna, ungarna minns ofta dig hur länge som helst och dessutom älskar jag den där känslan av första skoldagen i ettan när man riktigt märker hur alla bara sträcker på sig för att de har sin ryggsäck och sina pennor och ska lära sig läsa och skriva liksom. Jag vet inte. Det är inte för alla, men det har definitivt sin charm för mig som är intresserad. 

utifrån det jag har läst nu så tycker jag att du ska satsa på grundskolan trots allt 🙂 när du nämnde det där med prestige kände jag mig lite skyldig också, eftersom jag direkt tänkte "vad ger högre status?" när jag läste din poll, skäms lite nu Rodnar men jag skyller på mina föräldrar! 


   
SvaraCitera

men kan du utbilda dig till årskurs 4-6 och fortfarande jobba på lågstadiet? Om du kan det så vore det nog bästa valet tror jag, då har du 2 av 3 i en liksom^^ 


   
SvaraCitera

time:

Åh! Tack för dina fina ord även om det inte gjorde valet lättare haha Hjärta

Haha! Men du kanske får testa lite på praktik eller läsa andras erfarenheter, fråga gamla lärare osv. Känner du att du vill jobba med grunderna eller utveckla och utmana det som redan finns på ett annat sätt? Vill du djupdyka i din kunskap och kunna lära ut den samtidigt som du själv blir utmanad eller vill du typ "så frön" av kunskap och lära ut kunskapen på ett stimulerande sätt och där kreativiteten på något sätt är viktigare? Lite frågor att fundera på kanske, jag har typ ingen aning om hur det är egentligen haha, men ah!!


   
SvaraCitera
24/7
 24/7

Jag pluggar ju själv till grundskolelärare och jag typ dör vad nöjd jag är. Så himla fint med ettor som precis börjat skolan och tycker det är fantastiskt att få lära sig saker! Och jag blir så himla inspirerad själv av dom! Dom tänker på ett så speciellt vis och är så fascinerande små varelser. Och att få vara med i deras yngre år och forma dom till att bli dom små medmänniskorna som dom blir. Åh.

Plus att det finns massvis med möjligheter att inkludera din estetiska kreativitet i utbildningen med barn! 

Oj men ja grundskolan hejar jag på Rodnar


   
SvaraCitera

time: Gymnasialnivå

verkar roligare och man är väl behörig att undervisa på mellanstadiet också då? fast iofs har väl mellanstadielärare alla ämnen. 

min mor är iaf gymnasielärare, men jobbar på högstadiet nu. innan sa hon att hon aldrig i livet villa jobba på högstadiet men i slutändan tyckte hon det var bättre


   
SvaraCitera