Aviseringar
Rensa alla

Ska jag sälja eller inte?


time
 time
Ämnesstartare

Fick i början av veckan ett brev från en bank (inte min vanliga) och där stod det att jag tydligen har aktier. Hade ingen aning om detta då jag trodde jag hade samlat allt det på ett enda ställe. Alla aktier och sånt kommer från morfar, fick aldrig något annat av honom i julklapp/på födelsedagar.

Nu känns det lite knepigt, för jag funderar på vad jag ska göra med dem. Om jag säljer så får jag ju en ansenlig mängd pengar och jag är ju en fattig studerande som gärna skulle köpa lite nya gardiner och kanske ett objektiv, eller byta ut min alldeles för gamla (är livrädd att den ska explodera eller något) TV.

Men å andra sidan är detta något jag fått från morfar och tanken var ju knappast att jag skulle sälja och lägga allt på elektronikprylar innan jag ens fyllt 20. Vet med mig att jag är lite slösaktig, men har blivit mycket bättre. Är så kluven!!!

Så: Ska jag sälja eller inte? Eller är det bäst att spara på dem tills jag faktiskt är äldre och ska starta ett liv på riktigt därute i stora världen? Kommer ju förmodligen kännas lite kasst om man skulle sitta där alldeles luspank och veta att man slängde bort tusentals spänn på internetbeställningar från H&M eller något.


   
Citera
Ämnesetiketter

Spaaaaaaraaaaaa!!!


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

aksustik:

Spaaaaaaraaaaaa!!!

Ge gärna förklaring på varför du tycker så och såna grejer. Behöver liksom övertygas.


   
SvaraCitera

Snacka med Marmoth, han kan la sådan här tråkig skit.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

passaro:

Snacka med Marmoth, han kan la sådan här tråkig skit.

Marmoth:

han kan la

Well? [cute]


   
SvaraCitera

Sälj. Om inte annat av etiska skäl. Du som arbetarklass borde ju veta bättre [mad]


   
SvaraCitera

är det mycket kan du ju leva på det istället för att dra på dig studieskulder


   
SvaraCitera

Är ju bättre att ha en backup-klump med pengar om man råkar ut för någon kris än att köpa gardiner. Du kanske har det ordnat vid sådana situationer från mor och far och sånt, men om inte, så är det klokt att spara dem.
CSN kan bli sent, du kan råka ut för otillräckliga studieresultat, du kan bli arbetslös, osv. Idag riskerar man att bli vräkt och hemlös och skuldsatt och misslyckad för livet när sånt inträffar. Därför är det bra att ha extra pengar.


   
SvaraCitera

Spara. Känns som att det kommer dyka upp bättre saker att lägga pengar på. Vem tittar egentligen på TV, dessutom.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Sälj. Om inte annat av etiska skäl.


   
SvaraCitera
Åtta

Kan ju vara relevant att berätta vad det är för aktier. Om aktierna står bra i kurs så kan du ju sälja dem och investera i något mer långsiktigt sparande som inte kräver så mycket engagemang, typ en lågriskfond.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

KingGurka:

Du som arbetarklass borde ju veta bättre

Skulle inte säga att jag hör till arbetarklassen även om det vore så otroligt mycket skönare för samvetet. [sad] Om man ser till föräldrarnas yrke och tillgångar som existerar utan att man har kontanter i handen så skulle jag sätta min familj i borgarfacket.

framtidstron är död:

Du kanske har det ordnat vid sådana situationer från mor och far och sånt, men om inte, så är det klokt att spara dem.

Har det icke ordnat på det sättet med päronen, nej. Men till saken hör också att det här är en summa jag inte hade en aning om, jag har mycket mera undansparat på min vanliga bank. Alltså känns detta som "gratis pengar", eller hur man nu ska säga. Är kluven-kluven-kluven.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Skulle inte säga att jag hör till arbetarklassen även om det vore så otroligt mycket skönare för samvetet. [sad] Om man ser till föräldrarnas yrke och tillgångar som existerar utan att man har kontanter i handen så skulle jag sätta min familj i borgarfacket.

Tja, beror väl på hur mycket du kan leva på dem. Men som

timeisrunningout:

fattig studerande

är du ju arbetarklass.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Åtta:

Kan ju vara relevant att berätta vad det är för aktier.

Nordea Finland. Fast jag känner nu att jag borde ha skrivit det jag nyss skrev till framtidstron i första inlägget, jag har andra aktier som jag fått från morfar på min vanliga bank, som är värda mer och så har jag mer av dem. Trodde liksom att det var hela slanten jag hade och skulle använda senare i livet. Och så kom det här beskedet. [tard] Det är därför jag funderar på att möjligtvis göra mig av med aktierna och få typ... äta vettig mat i ett par månader, och göra mitt hem lite hemtrevligare.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

KingGurka:

beror väl på hur mycket du kan leva på dem.

Mamma betalar min telefonräkning, vet ej om det räknas. [blush] Men jag betalar i princip allt för mig själv förutom att hon ibland köper hem ägg och mjölk till mig om jag frågar snällt.

Tycker ändå inte att det känns som att jag kan kalla mig arbetarklass. Känner mig just nu mer som en bortskämd flickjänta som är vänster i hjärtat men snyltar på det kapitalistiska systemet. Sneaky sneaky.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Tycker ändå inte att det känns som att jag kan kalla mig arbetarklass. Känner mig just nu mer som en bortskämd flickjänta som är vänster i hjärtat men snyltar på det kapitalistiska systemet. Sneaky sneaky.

Sälj dina aktier då! :@ Så slutar du ju göra det.


   
SvaraCitera