Aviseringar
Rensa alla

Ska jag sälja eller inte?


timeisrunningout:

jag har mycket mera undansparat på min vanliga bank. Alltså känns detta som "gratis pengar", eller hur man nu ska säga. Är kluven-kluven-kluven.

Jag skulle själv inte kunna låta bli att spendera dem isf 🙂


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Jag skulle själv inte kunna låta bli att spendera dem isf 🙂

Jag skulle ju iochförsig kunna sälja en del så det täckte just gardininköpen och en TV som inte riskerar att fatta eld vilken sekund som helst (och som för övrigt drar sjukt mycket mer el än vad en ny skulle göra). Då har jag ju kvar något på banken och får ändå lyxa lite. [blush]

PS: Och så kanske en varm kofta också så jag slutar hacka tänder så fort jag sticker näsan utanför dörren. Och en påse godis.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

KingGurka:

Sälj dina aktier då!

Sentimentalt värde också. Var det enda min morfar lämnade efter sig till mig. Vet att man ej ska vara sentimental med värdepapper, men ändå. Saknar honom fett mycket. [cry]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Var det enda min morfar lämnade efter sig till mig. Vet att man ej ska vara sentimental med värdepapper, men ändå. Saknar honom fett mycket. [cry]

Sälj och köp något som du kan sammanknippa med honom? Eller spara liksom de gamla pappren från det som minne?

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Är liksom alltid svårt att säga hur man ska göra med saker av sentimentalt värde.


   
SvaraCitera

Glöm inte bort att leva i nuet bara.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Well? [cute]

Anledningen till att du inte kan se de är antagligen för att de finns på ett gammalt VP-konto (värdepapperkonto). Jag hade också lite Telia-aktier som jag fick från min mormor och som jag faktiskt sålde av nu i veckan.

Jag fick gå till banken och säga att jag har några aktier som jag själv inte kan komma åt. Det enda du behöver göra är att lämna ditt ID över disken så kan de skapa en värdedepå som dyker upp när du loggar in på din internetbank.

timeisrunningout:

Så: Ska jag sälja eller inte? Eller är det bäst att spara på dem tills jag faktiskt är äldre och ska starta ett liv på riktigt därute i stora världen?

Vet du i vilka företag du har aktier och om de har ökat eller sjunkit i värde sedan din morfar köpte dem?

Vill du ha lite tips så PMa gärna så kan vi prata lite mer ingående där.

Lyssna för gud skull inte på:

KingGurka:

Sälj. Om inte annat av etiska skäl. Du som arbetarklass borde ju veta bättre [mad]

... Tänk på din egen framtid. Du är ingen "vidrig kapitalist" bara för att du har lite aktier som din morfar har gett dig.

Personligen lever jag hellre lite snålare när jag är ung och student för att sedan ha lite att ta av när man ska köpa lägenhet eller liknande i framtiden, istället för att vräka ut pengar på elektronik, kläder osv. Det är ju lite charmen med att vara student faktiskt.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Marmoth:

anledningen till att du inte kan se dem

Nu missförstod du nog mig, problemet är inte huruvida jag kan se eller inte, jag blev bara överraskad eftersom beskedet kom från Nordea och inte min vanliga bank. Jag visste nämligen inte att jag hade aktier utöver de jag redan visste om.

Och jag vet vilka aktier jag har och hur mycket de har stigit. Håller ju koll via min riktiga bank, där jag alltså trodde jag hade alla aktier samlade. Dessa aktier kom alltså som en överraskning, men de är bara en bråkdel av vad jag sparat på min vanliga bank. Därför undrar jag om det är försvarbart att jag säljer lite och ökar min personliga livskvalité (råd till bättre mat och en varm tröja) utan att känna för dåligt samvete sen.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Nu missförstod du nog mig, problemet är inte huruvida jag kan se eller inte, jag blev bara överraskad eftersom beskedet kom från Nordea och inte min vanliga bank.

Fast anledningen till att Nordea kontaktade dig är ju för att du troligtvis har aktierna på ett VP-konto på Nordea som du vanligtvis inte kan se, och därför inte visste om det.

Jag "råkade" ut för samma sak och blev också lite förvånad över att en bank som jag aldrig varit i kontakt med sa att jag hade aktier där.

timeisrunningout:

Och jag vet vilka aktier jag har och hur mycket de har stigit. Håller ju koll via min riktiga bank

Fast hur har du kunnat hålla koll på aktierna på Nordea via din riktiga bank? Det var i alla fall aktierna från din morfar som jag menade, eftersom att du funderade på att sälja de.

timeisrunningout:

Därför undrar jag om det är försvarbart att jag säljer lite och ökar min personliga livskvalité (råd till bättre mat och en varm tröja) utan att känna för dåligt samvete sen.

Det får du ju avgöra själv. Men om du väljer att behålla de så finns alternativet att flytta aktierna till din vanliga bank. Det är bara att gå till Nordea med uppgifterna till din vanliga bank och snacka med de.


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Marmoth:

hur har du kunnat hålla koll

Jag har då alltså fått en mängd aktier från morfar, som jag sa, och dessa har funnits på min bank. De jag visste om sen tidigare har jag ju kunnat hålla koll på sedan min artonårsdag. Orsaken till att jag fick veta om Nordeaaktierna var för att de skickade ut bestämmelserna om avkastningen redan nu, och förra året var jag ännu inte myndig, så det är först nu jag fått ta del av detta.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

och förra året var jag ännu inte myndig, så det är först nu jag fått ta del av detta

Så det enda du egentligen frågar är om du bör sälja de eller inte? [crazy]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Om man ser till föräldrarnas yrke och tillgångar som existerar utan att man har kontanter i handen så skulle jag sätta min familj i borgarfacket.

men din pappa är väl typ musiker? & det kan man väl knappt leva på [shake]


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Marmoth:

Så det enda du egentligen frågar är om du bör sälja de eller inte?

Ja - därav rubriken. [wink] Sålde dock en del av dem för en timme sen ungefär och fick mer än vad jag trodde för dem, så, great success.

isola:

& det kan man väl knappt leva på

Räknas ingen i välbetalad person inom musikindustrin för musiker längre? [cute] Inte för att pappa hör till den gruppen, men han är nog rätt bra betald med tanke på hans genre, och han är signad hos en japansk agentur som är helt tokiga i honom (tycker de är läskiga) [tard]


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Ja - därav rubriken. [wink]

Fast då kan man ju fråga sig varför jag drogs till tråden och hur jag skulle kunna ha någon kunskap om du borde sälja eller inte [wink]

timeisrunningout:

great success

Grattis till vinsten! En vinst är alltid en vinst! Men personligen hade jag väntat januari/februari ut eftersom att de månaderna genomsnittligt brukar vara bästa perioden på börsen. Speciellt i konjunkturuppgångar.


   
SvaraCitera

trodde att den här tråden skulle handla om prostitution


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Marmoth:

Fast då kan man ju fråga sig varför jag drogs till tråden och hur jag skulle kunna ha

Passaro sa att jag borde rådfråga dig och jag antog helt enkelt att du skulle läsa vad tråden handlade om innan du svarade. [sad]

Kakaoxo:

trodde att den här tråden skulle handla om prostitution

Det hade varit lite roligare faktiskt.


   
SvaraCitera

timeisrunningout:

Passaro sa att jag borde rådfråga dig och jag antog helt enkelt att du skulle läsa vad tråden handlade om innan du svarade. [sad]

Fast lite optimistiskt att tänka att jag skulle ha spådomskunskapen som krävs för att veta om man ska sälja eller inte [wink] Tänk om jag hade haft den![cool]


   
SvaraCitera