Aviseringar
Rensa alla

Ska köpa en digitalkamera imorgon - tips och råd!


Ämnesstartare

Ok, ahr fått lite cash över så imorgon ska jag köpa mig en digitalkamera. inget fancy, men en hyfsat en för runt 1500 (högst 2000 kr). Jag vill gärna ha lite tips på hyfsade kameror, runt 7 megapixel räcker bra eftersom jag inte tar några proffsbilder. Dock ska den vara bra på att ta bilder i kvällsljus och inte bara i dagsljus. Digital zoom går bort, så klart.

Canon ixus finns det ju ett apr varianter av, någon bra version där? Annars funderar jag på Canon PowerShot A470


   
Citera

Olympus µ840 på 8MP rekommenderar jag.
Jag betalade 1995kr för min och då ingick 2GB minneskort o väska 🙂
Diggar den skarpt 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Olympus µ840 på 8MP rekommenderar jag.
Jag betalade 1995kr för min och då ingick 2GB minneskort o väska 🙂
Diggar den skarpt 🙂

Ok! Det låter finfin faktiskt, kollade ett par recensioner snabbt. Kan man finna den i vanliga elektronik/teknikaffärer? (vägrar gå till SIBA pga. otroligt dåligt bemötande angående en trasig adapter). Vet du var i Göteborg jag kan tänkas finna den?


   
SvaraCitera

misfits:

Kan man finna den i vanliga elektronik/teknikaffärer?

misfits:

Vet du var i Göteborg jag kan tänkas finna den?

nooo idea faktiskt. googla runt. kolla på elgigantens hemsida, netonnet och liknande. vet inte hur gammal kameran är, jag köpte den för lite mer än 1år sedan, men den borde väl inte vara borta från marknaden ännu 😛 är inte särskilt kunnig när det kommer till kameror tyvärr 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

Diggar den skarpt 🙂

Dock står det i några recensioner att den inte alls är bra vid dåligt ljus? Att det blir suddigt utan blixt osv.


   
SvaraCitera

misfits:

Dock står det i några recensioner att den inte alls är bra vid dåligt ljus? Att det blir suddigt utan blixt osv.

jag bryr mig inte särskilt mkt om sådant :p


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LightInDarkness:

är inte särskilt kunnig när det kommer till kameror tyvärr 🙂

Ok, ja jag ska ju fråga i butik också. Men canon ixus-serien ska tydligen vara bra i dåligt ljus enligt en kamerakunnig vän till mig. Får kolla det med :)ska man lägga ned lite pengar får ju kameran vara bra på det man vill att den ska vara bra på ;p


   
SvaraCitera

Nikon Coolpix 5100 är en väldigt bra kamera.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

My dreams are her:

Nikon Coolpix 5100 är en väldigt bra kamera.

Alldeles för dyr dock :/ men har kollat in Canon PowerShot A470 ganska mycket och enligt alla användar/expertrecensioner så ska den vara en mycket bra nybörjarkamera. Bra i dåligt ljus, bra bildkvalitet, ganska stor lins osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Köpte en lite billigare variant av Nikon coolpix för 2000 kr. den hade fått bra recensioner så den skall provas på imorgon när batteriet är klarladdat! 🙂


   
SvaraCitera

Kolla in Nikon, Olympus eller Canon, de gör bäst kompaktare.


   
SvaraCitera

Nikon eller Canon. Välj åtminstone inte ett skräpmärke. Olympus kan fungera antar jag, men jag har dåliga erfarenheter av deras tidiga modeller.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Och vill man gå riktigt avancerat kan man på majoriteten av Canons kompaktkameror installera ett plugin för fotografering i raw, spel, batteriindikator mm.


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera