Aviseringar
Rensa alla

Ska man få hålla tal om vad man vill i skolan?


time
 time
Ämnesstartare

Som ni kanske redan läst på Aftonbladet så berättade 16-åriga Agnes Eriksson idag om hur hon i skolan skulle göra ett muntligt framförande. "Man får prata om precis vad man vill så länge det är socialt accepterat", var uppgiften enligt läraren. När Agnes föreslog ämnet mens ska läraren ha sagt "Mens är tabu, om ni pratar om det så kan killarna bli äcklade."

a-girls-guide-to-the-first-menstruation.

Cirka hälften av jordens befolkning kommer få, har, eller har haft mens, och att fortfarande skambelägga något så naturligt som menstruation år 2014 känns väl lite förlegat, kan jag tycka. Vad tycker ni?


   
Citera

time: Ja, verkligen, allt


   
SvaraCitera
b1son

varför är den frågan mer intressant än "ska mens vara tabu" eller "varför tycker män det är äckligare med menstruationer än våld mot kvinnor"


   
SvaraCitera

Förvirrad

Asså det är MENS herregud, äckligt eller ej det är naturligt - hur kan det vara tabu???


   
SvaraCitera
b1son

nä ok tänker skriva detta ändå
tycker mer intressant fråga är "varför blir män mer upprörda av att höra om menstruationer än om våld mot kvinnor i porrindustrin"


   
SvaraCitera
b1son

man ska defintiivt få hålla tal om mens i skolan iallfall... det är ju bara bra om killar slutar vara äcklade av det :s idiotlärare


   
SvaraCitera
Kudhos

säkert en gammal kärring/gubbe till lärare. 


   
SvaraCitera

time: Ja, med undantag för...

lagen kanske, HMF. Kanske inte så lämpligt om en nazist står och håller tal liksom.


   
SvaraCitera

Z0dd:

lagen kanske, HMF. Kanske inte så lämpligt om en nazist står och håller tal liksom.

+1

som svar på frågan


   
SvaraCitera
time
 time
Ämnesstartare

Z0dd:

lagen kanske, HMF. Kanske inte så lämpligt om en nazist står och håller tal liksom.

Fast en nazist kan ju däremot få hålla ett objektivt tal om ideologin om hen inte bryter mot lagen kan jag väl tycka. Det får ju alla andra göra när man har föredrag om politiska inriktningar på samhällan osv!


   
SvaraCitera

Ja det tycker jag. Skulle någon hålla tal om ngt oroväckande hen gjort/vill göra etc så får man ju hantera det efteråt med föräldrar, rektor och ev kanske andra insatser. 


   
SvaraCitera

time: Fast en nazist kan ju däremot få hålla ett objektivt tal om ideologin om hen inte bryter mot lagen kan jag väl tycka.

Ja, syftade mest på "alles juden raus!"-tal.


   
SvaraCitera

Yttrandefriheten bör gälla allt och alla. Sedan kan varje enskild arbetsplats/skola/förening ha egna uppsättningar av konventioner som man bör följa. Men det vore en väldigt tragisk skola, om just detta ämne skulle vara något man inte skulle få ta upp.


   
SvaraCitera

Zymba:
Förvirrad

Asså det är MENS herregud, äckligt eller ej det är naturligt - hur kan det vara tabu???

Det är förmodligen en väldigt stor andel människor som tycker det är äckligt - därför förbjuds det ämnet..


   
SvaraCitera

time: Ja, med undantag för...

rasism, nazisms och grova grejer 


   
SvaraCitera