Aviseringar
Rensa alla

Ska man vara med i facket?


Ämnesstartare

Gentlernen:

Facklig organisering är en bra sak i allmänhet; på egen hand har du en ganska dålig förhandlingsposition gentemot din arbetsgivare, i synnerhet om du jobbar med någonting okvalificerat där du är relativt lätt att byta ut (tänk affär, restaurang, vård, etc.). Jobbar du i en sådan bransch borde du definitivt vara med i facket. Facket kan även erbjuda annat än ren bargaining power, så som gratis juridisk rådgivning, A-kassa, bra på försäkringar och annat, samt hjälp med att betala din kurslitteratur om du vill fortbilda dig.Dock är jag själv inte med i facket. I min bransch är jag hänvisad till Unionen, som i allmänhet har betett sig som idioter varje gång jag varit i kontakt med dem. Exempelvis vägrar de skicka en kopia på sina kollektivavtal till icke-medlemmar, eftersom det är "en tjänst [de] erbjuder [sina] medlemmar". De verkar inte riktigt inse att kollektivavtalet är deras huvudsakliga "produkt", och om jag inte får se vilket avtal de förhandlat fram åt mig tänker jag naturligtvis inte ge dem några för att förhandla fram fler. Jag lyckades få tag på Unionens tjänstemannaavtal på egen hand, och inte helt oväntat suger det getpung. Eftersom jag heller inte kan utnyttja Unionens A-kassa (då jag sannolikt kommer att börja på en doktorandtjänst inom kort och Unionen inte tillåter akademiker att vara medlemmar) ser jag ingen som helst anledning att bli medlem.I allmänhet skulle jag vilja påstå att tjänstemannafacken är idioter. Se exempelvis lärarfackens verklighetsfrånvända krav på 10 000 mer i månaden, trots att deras medlemmar är underutbildade, självupptagna idioter med en uppblåst uppfattning om sin egen förträfflighet och misslyckas kapitalt med att utföra sina på ett tillfredställande sätt. Metall, industri, handels, HRF och andra mer "arbetar"-inriktade fackföreningar är betydligt bättre.

Dem verkar inte så bra med andra ord.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Då verkar det ganska värdelöst.

Grejen är att dom som är bra, är ofta riktigt bra, medens det för andra, mest bara är en börda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

Grejen är att dom som är bra, är ofta riktigt bra, medens det för andra, mest bara är en börda.

Vilka är dem riktigt bra?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man får betänka att nästan alla framsteg som gjorts och kommer att göras som gör gott för medborgarna i vårt land och dom flesta andra länder har kommit genom den typen av kamp som är fackens kärnverksamhet. Men dom svenska fackförbunden är i regel ganska urvattnade, försoffade och sålda, lite som deras kära allierade socialdemokraterna har man med åren tappat all form av ballsiness och tro på något bättre, nu är man i princip lakejer åt näringslivet. SAC skulle i sånt fall kunna vara ett alternativ.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

Man får betänka att nästan alla framsteg som gjorts och kommer att göras som gör gott för medborgarna i vårt land och dom flesta andra länder har kommit genom den typen av kamp som är fackens kärnverksamhet. dom svenska fackförbunden är i regel ganska urvattnade, försoffade och sålda, lite som deras kära allierade socialdemokraterna har man med åren tappat all form av ballsiness och tro på något bättre, nu är man i princip lakejer åt näringslivet. SAC skulle i sånt fall kunna vara ett alternativ.

Tack för förslaget!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Homer:

Tack för förslaget!

Bara min två cents, hoppas det fanns någon röd trådjävel.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Se exempelvis lärarfackens verklighetsfrånvända krav på 10 000 mer i månaden, trots att deras medlemmar är underutbildade, självupptagna idioter med en uppblåst uppfattning om sin egen förträfflighet och misslyckas kapitalt med att utföra sina jobb på ett tillfredställande sätt.

Vad baserar du detta på? Egen erfarenhet?


   
SvaraCitera
bcsc
 bcsc

Många är väldigt negativa gentemot facket och jag tycker att det är synd eftersom att dom gör mycket och påverkar samhället på ett bra sätt. Min pappa är med i facket och dom gör mycket för folket och dom gör så gott dom kan så man kan inte klaga egentligen. Dom förhandlar om många saker som är jätte viktiga för arbetare och dom ger bättre arbetsvillkor till de som arbetar så facket är bra att gå med i om du skulle hamna i knipa senare i livet 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

bcsc:

Många är väldigt negativa gentemot facket och jag tycker att det är synd eftersom att dom gör mycket och påverkar samhället på ett bra sätt. Min pappa är med i facket och dom gör mycket för folket och dom gör så gott dom kan så man kan inte klaga egentligen. Dom förhandlar om många saker som är jätte viktiga för arbetare och dom ger bättre arbetsvillkor till de som arbetar så facket är bra att gå med i om du skulle hamna i knipa senare i livet 🙂

Ska tänka på det [y]


   
SvaraCitera
bcsc
 bcsc

Homer:

Ska tänka på det

Nice [cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ja.


   
SvaraCitera

Tennsoldaten:

Vad baserar du detta på?

Det beror lite på vilket av påståendena du åsyftar.

Påstående: lärarfacken kräver 10 000 mer i månaden.
Källa: har du bott under en sten?

Påstående: lärarfackens medlemmar är underutbildade.
Källa: släkt, vänner och bekanta som själva är lärare utbildar sig till lärare eller har utbildat sig till lärare. Lärarutbildningen är på 4½ år, och ska täcka in sakkunskaper i minst två ämnen samt pedagogik och didaktik. Det blir en tredjedels kandidatexamen i varje - låter det bra? Lägg till det att lärarutbildningen är en flumutbildning som ligger så långt ifrån relevant pedagogisk forskning att den skulle blivit avvecklad för länge sedan om det inte var för att vi behöver lärare till varje pris.

Påstående: lärarfackens medlemmar är självupptagna idioter med en uppblåst uppfattning om sin egen förträfflighet.
Källa: ett av lärarfackens favoritkrav: "högre status". Av någon anledning verkar de inte riktigt greppa att status är ingenting man får eller blir tilldelad, utan någonting man gör sig förtjänt av.

Påstående: lärarfackens medlemmar misslyckas kapitalt med att utföra sina jobb på ett tillfredställande sätt.
Källa: trots fallande resultat och skenande betygsinflation är LR och LF endast intresserade av högre lön, högre "status", mer disciplin och mer betyg.

Hade man faktiskt brytt sig om sitt utbildande uppdrag hade man gjort en rejäl utrensning bland facktoppar och lärarutbildare för att göra sig av med den nuvarande vetenskapsfientliga (LR delar exempelvis varje år ut knappar med texten "jag <3 katederundervisning" och andra liknande budskap på bokmässan) eliten som effektivt saboterar varje möjlighet till effektivt utlärande, krävt fler lärare och bättre arbetsmiljö, samt fokuserat på att styra upp skiten före man kräver enorma lönehöjningar. Istället stoppar man huvudet i sanden och kräver högre lön, eftersom det på något magiskt vis automatiskt ska göra allting bättre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Gentlernen:

Dock är jag själv inte med i facket. I min bransch är jag hänvisad till Unionen, som i allmänhet har betett sig som idioter varje gång jag varit i kontakt med dem.

ja, unionen är de facto en korporativ förening, inte ett fackförbund. de organiserar både chefer och arbetare, och många jag talat med har hamnat i situationer där den "fackliga representanten" har ställt sig på chefens sida i löneförhandlingar.

Gentlernen:

Metall, industri, handels, HRF och andra mer "arbetar"-inriktade fackföreningar är betydligt bättre.

nej. if metall är på sin höjd intresserade av att förbättra lönesituationen och arbetsvillkoren för heltidsanställda medelålders män, och till och med där är de kompromissvilliga.

än varre har de varit särskilt aktiva i att lobba för specifika ungdomslöner. nu har bland andra if metall och handels pushat för ungdomslönedelen i jobbpakten, vilket innebär en 75-procentig lönesänkning de första 18 månaderna för personen mellan 19 och 25 år från och med 2014. (25 procent av tiden ska gå till oavlönad "praktik". två timmar om dagen i 18 månader. hur jävla lång tid tror de det tar att exempelvis lära sig sitta i kassan.)

if metall, unionen och lo-facken förtjänar inte att kalla sig för fackförbund längre. de erbjuder en mer och mer ostadig möjlighet till årliga löneförhöjningar och en försäkring i händelse av utebliven lön, samt lite kringtjänster, men de har sedan länge slutat arbeta för sina medlemmars rättigheter och möjlighet till självbestämmande. de är bara vanliga ekonomiska föreningar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ja


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag är med i SAC och har haft stor nytta av det. Bl.a. då jag på ett jobb tvingades att arbeta övertid p.g.a. att min chef lagt schemat fel och jag inte blev avbytt när jag skulle sluta för dagen. När jag krävde ersättning för den övertiden ville hon inte ge mig det och sa att jag skulle "ställa upp för företaget". Jag sa att jag i så fall skulle kontakta mitt fackförbund och då gav hon sig direkt, men veckan efter det sade hon upp mig. Jag kontaktade mitt fackförbund och det slutade med att de tvingades betala 120 000 kr i skadestånd. 90 till mig och 30 till mitt förbund.

Förutom detta rent juridiska skydd och att ha hjälp när t.ex. ens arbetsköpare bryter mot lagar och avtal (något betydligt fler än man tror gör, i princip alla jobb jag haft har de brutit mot något) så är ju fackförbund även det enda egentliga verktyg vi arbetare har för att påverka våra arbetsplatser och arbetsvillkor. Genom att organisera oss tillsammans har vi arbetare tillkämpat oss åtta timmars arbetsdag, semesterledighet, anställningsskydd och alla andra rättigheter vi har. Genom dem kan vi kräva att få bättre arbetsmiljö, högre löner, mer att säga till om på jobbet och annat vi vill ha.

Rent politiskt anser jag att vi bör använda fackförbunden för att tillkämpa oss bättre villkor och makt över våra arbetsplatser, och i förlängningen för att ta över arbetsplatserna och bostadsområdena och ställa om samhället till ett demokratiskt samhälle där vi gemensamt beslutar över produktionen, stiftar lagar, osv. Men även på kort sikt idag har vi på kort sikt nytta av dem för att få en bättre arbetssituation och högre lön. [y]


   
SvaraCitera