Aviseringar
Rensa alla

ska ringa några norskar


Ämnesstartare

imorgon!!!!

3 st samtal ska jag ringa till arbetsgivare som ringt mig/bett mig ringa

alltså där jag förmodligen kommer få jobb

alltså är skitnervös? för det är inte alltid man förstår norska.. är jobbigt om man ba va.. va.. va.. "ok" (för man inte vill verka dum längre och sedan inte fattar någonting). men antar att man ska låta trevlig iaf och fråga om den kan förklara på ngt annat sätt om man inte förstår.

och alla töntar som säger "e du blond eller förstår du inte norska" JO, i det stora hela gör jag det men ibland är man lite seghuvig och särskilt när jag ska göra värsta intrycket. dessutom finns det olika dialekter och så..

kan tänka mig hur jobbigt det är att komma till ett nytt land och inte kunna språket och söka jobb och så, skulle dö

aja ngn som kan säga några lugnande ord eller varit i lika situation


   
Citera
Ämnesstartare

norska är iaf enklare att förstå än danska så borde inte vara så svårt 🙂

lycka till [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Knarko:

norska är iaf enklare att förstå än danska så borde inte vara så svårt 🙂

lycka till [y]

ja lr typ finska[crazy] men ja.. iaf riksnorska är lätt att förstå oftast. men det blir ändå att man lätt får tänka till och då kan man verka lite seghuvig.. men man kommer väll in i det.. tack iaf[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är det något du inte förstår så bara be dem upprepa det eller be dem förklara. De lär ha överseende med det.

Lycka till!


   
SvaraCitera

Jag sade till min norske arbetsgivare "jag fattar ingenting av det du säger".


   
SvaraCitera

Lounge fact:

aja ngn som kan säga några lugnande ord eller varit i lika situation

Du är inte den första som förslker söka lyckan i norge. Lätt att få jobb, dom gillar svenskar. Har aldrig hört om någon som misslyckas.


   
SvaraCitera

Ska lägga till att han vart lite sur efter det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

passaro:

Är det något du inte förstår så bara be dem upprepa det eller be dem förklara. De lär ha överseende med det.

ja.. åh hoppas det. hoppas de fattar att man kommer in i språket och inte är superklar ifrån start liksom[crazy] tack!

Macktorsken:

Jag sade till min arbetsgivare "jag fattar ingenting av det du säger".

hahaha var det en norsk? vad sa den då


   
SvaraCitera

Förstår att du är nervös inför det där, man förstår ju inte ett ord ibland! Sköt upp ett sånt samtal i flera dagar i höstas. Men till slut ringde jag och i början förstod jag inget men det var som man vänjde sig vid det och efter ett tag hängde jag med bättre i vad hon sa.

Men jag fick be henne upprepa rätt så mycket men tror inte det stör dem så mycket om man gör det på ett trevligt sätt. De flesta går nog mer efter det än hur pass bra man förstår. Eller det är klart man ska förstå men de hakar nog inte upp sig på att man kommer av sig någon gång då och då. Anställer de svenskar är de troligen rätt vana.

Kanske inte var till någon glädje men lycka till i alla fall. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schlatan:

Du är inte den första som förslker söka lyckan i norge. Lätt att få jobb, dom gillar svenskar. Har aldrig hört om någon som misslyckas.

nää.. det är sant. svenskar har bra rykte om arbetskraft inom service iaf och så har jag hört. verkar vara lätt att få jobb ja har sökt hos tre bemanningsföretag varav 2 hört av sig och lämnat cv i fyra butiker och 1 lät jättepositiv..

men det är mest nu när allting kommer till kritan och jag är inte van vid det norska språket och så


   
SvaraCitera


   
SvaraCitera

Lounge fact:

hahaha var det en norsk? vad sa den då

Det var över telefon, tyckte allt han sade lät som en jätte dragen svensk. Han började PRATA MED STORA BOKSTÄVER! Och var inte så värst glad.

Tror att det ända ordet jag sa var "va". Fast han kanske var extremfall... Men säg inte att dom pratar dåligt. [smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

El Guaje:

Förstår att du är nervös inför det där, man förstår ju inte ett ord ibland! Sköt upp ett sånt samtal i flera dagar i höstas. Men till slut ringde jag och i början förstod jag inget men det var som man vänjde sig vid det och efter ett tag hängde jag med bättre i vad hon sa.

nej man måste vara riktigt koncentrerad [crazy] många gånger jag typ förstår om jag tänker efter lite så verkar nog seg. vad var det för språk då? varför sköt du upp? fick du jobbet?

El Guaje:

Men jag fick be henne upprepa rätt så mycket men tror inte det stör dem så mycket om man gör det på ett trevligt sätt. De flesta går nog mer efter det än hur pass bra man förstår. Eller det är klart man ska förstå men de hakar nog inte upp sig på att man kommer av sig någon gång då och då.

ja exakt.. så länge man låter trevlig ska väll allt vara lugnt. och det är sant med överseendet om svenskar och i början.. kalrt man vänjer sig det fattar de väll själva

El Guaje:

Kanske inte var till någon glädje men lycka till i alla fall. [smile]

jo det var det[smile] börjar komma i rätt tänk, tack [love]


   
SvaraCitera

Lounge fact:

hört. verkar vara lätt att få jobb ja har sökt hos tre bemanningsföretag varav 2 hört av

via bemmaningsföretag lär det vara omöjligt att misslyckas, dom fixar boende åt dig i vissa fall också, kan kosta en del i början men kan vara bätter och närmare en hostels.

Lounge fact:

sig och lämnat cv i fyra butiker och 1 lät jättepositiv..

Nice, en släkting jobbade i butik och vart chef efter några månader bara. Ibland fattar ja inte varför folk ens är kvar i sverige och jobbar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan:

p.

lol shit vad dåligt[crazy]

Macktorsken:

Och var inte så värst glad.

haha vad illa[sad] skulle blivit skitnervös.. en av arbetsgivarna jag mötte i norge verkade inte så jätteglá fick jag intrycket coh henne ska jag ringa. men jag förstod åtminstone rätt bra vad hon sa i butiken så..

Macktorsken:

Tror att det ända ordet jag sa var "va". Fast han kanske var extremfall... Men säg inte att dom pratar dåligt. [smile]

vad hände då? [crazy] hoppas på extremfall.. men vill nog inte ha en chef som är så dryg ändå


   
SvaraCitera