Aviseringar
Rensa alla

Ska sigenare få sina klänningar betalade av kommunerna?


salmon
Ämnesstartare

För ett tag sedan lyssnade jag på ett radioprogram som handlade om sigenare/romer eller vad jag ska kalla dem. En kvinna ringde in och berättade att hon och några andra i en romsk förening kämpar för att få kommunen att betala deras klänningar. Tydligen var klänningarna väldigt dyra, och de hade inte råd.

De såg det som en rättighet, eftersom de ansåg att klänningen är en del av deras kultur och identitet.

Jag tycker att detta är sjukt. Det finns människor här som knappt klarar av att få ihop det varje månad och så vidare, skattepengarna ska inte gå till klänningar!

Nej, jag menar ingenting rasistiskt med detta inlägg - om någon nu skulle få för sig det.


   
Citera
Ämnesetiketter

Inget illa menat, men är inte tattare kända för att tjyva?


   
SvaraCitera

omfg nej, klart som in i helvete de inte ska. Ska jag få mina älgar payade om jag bor utomlands?


   
SvaraCitera

Nej de ska inte få sina klänningar betalda


   
SvaraCitera

salmon:

Det finns människor här som knappt klarar av att få ihop det varje månad och så vidare, skattepengarna ska inte gå till klänningar!

Tja, det gör dem inte...
Bara för att nån kvinna begärde det på radio..


   
SvaraCitera
Issen

salmon:

De såg det som en rättighet, eftersom de ansåg att klänningen är en del av deras kultur och identitet.

Det är ingen rättighet att staten/kommunen betalar för religiös eller kulturella materiel för att dom ska kunna följa den etc, dom ska däremot inte bli hindrade att utöva den.

Så, helt idiotiskt... annars ska fan kommunen pröjsa en dator till mig för typ 30 000 så jag kan uttöva min nördighet... min kultur [bigsmile]


   
SvaraCitera

Alltså, det är nog det enda folkslaget jag ogillar. De finns ett hyreshus här i stan där alla är skiträdda att gå förbi. För om man åker förbi där med mopeden typ (jag har ingen moped men detta har hänt en vän) så börjar de jaga en med pinnar, skrika och kasta saker.
Dessutom såg jag och min pojkvän ett gäng med sigenare försöka göra inbrott i en biltvätt. [zzz]


   
SvaraCitera
salmon
Ämnesstartare

Jag förstår inte hur man kan tro att man ska få gratis kläder av samhället. OM, mot all förmodan, de skulle få sin idé igenom så blir jag mörkrädd.


   
SvaraCitera

Inte för att vara negativ eller så, men om du inte ens kan stava till zigenare så vet jag inte om du verkar vara någon särskilt pålitlig källa på området.

Geigerzähler:

För om man åker förbi där med mopeden typ (jag har ingen moped men detta har hänt en vän) så börjar de jaga en med pinnar, skrika och kasta saker.

Sådant bör uppmuntras. Ligister på moped är det värsta som finns.

Geigerzähler:

Dessutom såg jag och min pojkvän ett gäng med sigenare försöka göra inbrott i et biltvätt. [zzz]

Varför i helvete vill man göra inbrott i en biltvätt?!


   
SvaraCitera

salmon:

De såg det som en rättighet, eftersom de ansåg att klänningen är en del av deras kultur och identitet.

[mad][mad][mad][mad] det är inte äns deras kultur! de har dem för att snatta, och alla vet det


   
SvaraCitera
Issen

KID_IS_BACK:

Varför i helvete vill man göra inbrott i en biltvätt?!

Tvätta bilen*?


   
SvaraCitera

Issen:

Tvätta bilen*?

Undrar hur man förklarar det för polisen när larmet gått och de kommer röjande medan man står och tvättar.


   
SvaraCitera

Jag ska adoptera eskimåbarn och kräva att kommunen finansierar en igloo åt dem.


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Sådant bör uppmuntras. Ligister på moped är det värsta som finns.

Händer ju samma sak om man cyklar/går förbi.

KID_IS_BACK:

Varför i helvete vill man göra inbrott i en biltvätt?!

Ingen aning, tvätta bilen kanske?


   
SvaraCitera

KID_IS_BACK:

Sådant bör uppmuntras. Ligister på moped är det värsta som finns.

dagens kontring [bigsmile]


   
SvaraCitera