Aviseringar
Rensa alla

ska söka sånt där telefonsäljarjobb


smisk
Ämnesstartare

KingGurka:

Sånt har inte jag heller problem med. Men t.ex. när jag jobbade för comhem så var en säljare skitstolt när han sålt 10Mbits-lina till en 70-åring som inte ens hade en dator. Sånt pallar inte jag.

Usch nä, sånt suger att höra 🙁 det är ju bara hjärtlöst!


   
SvaraCitera

smisk:

Usch nä, sånt suger att höra 🙁 det är ju bara hjärtlöst!

Iofs kanske lite extremt exempel (han var rövhålet bland rövar liksom) men det är på den skalan det ligger.


   
SvaraCitera

KingGurka:

Iofs kanske lite extremt exempel (han var rövhålet bland rövar liksom) men det är på den skalan det ligger.

Nej du, det är inte ens i närheten av den skalan telefonförsäljning ligger. Har man ingen social kompetens och inte kan förklara lungt och sansat för folk varför ens produkt faktiskt är bra är väl den sista utvägen att ljuga. Ofta är det inte dåliga saker man säljer, för en 10Mbits-lina är som man köper på telefon är ju inte ett dugg sämre än om man skulle gå till expert och be om en. Enda skillnaden är möjligen att det är billigare om du köper via telefon.


   
SvaraCitera

smisk:

min fråga är dock, om det är någon här som haft ett sånt jobb, och hur var det?

Ja, jag jobbade som telefonförsäljare mellan juni-oktober i år. Jag sålde premiepensionsförvaltning och sedan radonspårfilmsdosor. Under den här tiden jobbade jag tre dagar i veckan kl 12-21.

Jag hade turen att hamna på ett fräscht och proffsigt callcenter. Vi fick jättestora höj- och sänkbara skrivbord (ett till varje säljare), och underbart sköna kontorsstolar att sitta i.

Grejen är denna: Om du hittar en bra produkt som du känner att du verkligen tror på och kan sälja - kör. Tyvärr så är fallet inte oftast så med telefonförsäljning. Eller ja, större delen av all försäljning idag går ut på att "skapa ett behov" hos kunden. Detta innebär ibland att enbart berätta för kunden hur mycket denne skulle tjäna på att använda produkten. Men mer ofta än sällan så innebär det att du genom väl inövade psykologiska knep som du utför vid precis rätt tillfälle - på sätt och vis - lurar kunden.

För vissa gör ju dock lönen värt det. Jag själv tjänade ca 70 kr/h där jag jobbade. Då hade jag både fast lön och provision. En vän till mig däremot tjänade 300 kr/h, därför att han var en sån duktig säljare.

Så ja, för att summera:

*Hitta en produkt som du genuint tror på (kan inte understryka det nog - du kommer helt seriöst att bit för bit hyvla bort din själ om du lurar på unga par och gamla pensionärer skitsaker som de aldrig egentligen kommer behöva för en slavlön)

*Se till att stället är seriöst

smisk:

jag har nämligen telefonfobi och hatar att prata med människor

Du kommer över det efter typ två arbetsdagar, tro mig. Du ringer säkert uppemot 300 samtal på en dag.

smisk:

men jag behöver pengar så jag har inte så mycket val!

Du kan ju alltid flytta till Norge? En bekant till mig åkte dit. Så fort som han fått en norsk adress överöstes han med jobberbjudanden. Han hade gymnasieutbildning.

Just nu bor han i en hyfsat stor lägenhet med tre andra svenskar i centrala Oslo. Han jobbar som tryckmaskinist vid en tryckfirma som trycker skolfoton. För tillfället tjänar han typ 125 kr/h och 180 kr/h med OB-tillägg (tror jag).


   
SvaraCitera

HAr jobbat som telefonförsäljare å försäkringsförmedlare över telefon.Man var väl kanske inte så jättesugen på att dra till jobbet men väl där vare inga problem. Speciellt inte som försäkringsförmedlare då det var ett jobb som krävde utbildning = Inte lika svårt att få stanna kvar = samma kollegor = bra umgängeskrets = kul.


   
SvaraCitera

Horrorshow:

Nej du, det är inte ens i närheten av den skalan telefonförsäljning ligger. Har man ingen social kompetens och inte kan förklara lungt och sansat för folk varför ens produkt faktiskt är bra är väl den sista utvägen att ljuga.

Eh, det var precis den skalan det låg på, per definition. Klart man måste ha bra social kompetens men det rör sig om halvlögner och undanhållande av fakta hela tiden. Sedan säger ju chefen att man inte får ljuga, det klart, men om de frågar om nackdelarna med ip-telefoni ska man byta samtalsämne eller låtsas som ingenting på ett snyggt sätt.

Horrorshow:

Ofta är det inte dåliga saker man säljer, för en 10Mbits-lina är som man köper på telefon är ju inte ett dugg sämre än om man skulle gå till expert och be om en. Enda skillnaden är möjligen att det är billigare om du köper via telefon.

Samt att man kanske inte behöver en 10Mbits-lina. Problemet är ju inte med de som tänkt "fan, ska skaffa 10Mbit!" och så ringer en försäljare, de är ju ingen utmaning, själva POÄNGEN med telefonförsäljning är ju att övertala folk att de behöver saker.


   
SvaraCitera

har haft två sådana jobb. ett deltids och ett heltid (inte samtidigt ofc)
slutade på båda genom att sjukanmäla mig och aldrig komma tillbaka [blush] mest för att jag inte pallade övertala folk om att köpa det jag sålde. man måste vara ganska tävlingsinriktad för att klara det. jag är en quitter.

vissa trivs ju jättebra med sådant jobb dock, man har stor kontroll över sin lön (kan såklart bero på vad man säljer) och kollegerna har varit jättetrevliga på båda ställen jag var på [y] tror också att de flesta som jobbar med telefonförsäljning är i 20-årsåldern så det är rätt skönyt.


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

xsaosinx:

Du kan ju alltid flytta till Norge? En bekant till mig åkte dit. Så fort som han fått en norsk adress överöstes han med jobberbjudanden. Han hade gymnasieutbildning.

smisk:

betala för en lägenhet
i centrala stockholm, dessutom, kan ej tacka nej till det!

^this gör att jag inte kan ta något jobb i norge :<

men tack så mycket för ditt inlägg, mycket bra info [party]


   
SvaraCitera

smisk:

betala för en lägenhet
i centrala stockholm, dessutom, kan ej tacka nej till det!

Wöj, grattis till boendet! [party]

Tycker att du i alla fall borde prova på telefonsäljaryrket om du hittar ett ställe som stämmer in på det jag skrev. Du blir ju en erfarenhet rikare och får lite cash.


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

xsaosinx:

Wöj, grattis till boendet! [party]

tack o/

xsaosinx:

Tycker att du i alla fall borde prova på telefonsäljaryrket om du hittar ett ställe som stämmer in på det jag skrev. Du blir ju en erfarenhet rikare och får lite cash.

jo, jag ska iaf försöka, eftersom jag knappast har något att förlora på det ^^


   
SvaraCitera

Jag börjar lida med dig redan nu.
De utnyttjar en totalt och det tog mig en halvtimma att säga upp mig på grund av det kränkande rövhålet.


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

Harpyja:

De utnyttjar en totalt och det tog mig en halvtimma att säga upp mig på grund av det kränkande rövhålet.

Fast grejen är att jag är ganska immun mot sånt där. Jag kan bli spottad på utan att ens blinka. Har typ noll självrespekt, haha :s


   
SvaraCitera

smisk:

Fast grejen är att jag är ganska immun mot sånt där. Jag kan bli spottad på utan att ens blinka. Har typ noll självrespekt, haha :s

Jo, jag med egentligen. Alltså telefonjobbet i sig var inget dåligt. Men när jag hade jobbat i sex timmar ena dagen som "prov, utan lön" bad jag om ett anställningspapper. Denna chef sa då att "du får ett när du börjar jobba på riktigt. Nu är du bara provanställd och får en lön som är nitton procent på det du tjänar. Alla jobb har provanställda och vi vet såklart inte om du är tillräckligt bra. Antingen är du det i en vecka eller i flera månader."

När jag sa att jag inte ville jobba så sa han "Du förstår *ler*...Att man måste slicka på glassen flera gånger innan man kanske märker att det är rätt glass"


   
SvaraCitera
smisk
Ämnesstartare

Harpyja:

När jag sa att jag inte ville jobba så sa han "Du förstår *ler*...Att man måste slicka på glassen flera gånger innan man kanske märker att det är rätt glass"

[sad]

Lät som ett dåligt ställe du hamnade på! Hoppas jag har lite mer tur o_O


   
SvaraCitera

smisk:

Lät som ett dåligt ställe du hamnade på! Hoppas jag har lite mer tur o_O

Ta inte hjälpfonden.


   
SvaraCitera