Aviseringar
Rensa alla

Ska Sverige vara med i EU?


Ämnesstartare

Vad tycker ni ska Sverige fortsätta att vara med i EU.

Mot EU!

Sverige betalar 20 miljarder kr om året till EU och vi får tillbaka ca 12,5 miljarder kr. Alltså förlorar vi 7,5 miljarder kr på det.

EU ger ett bidrag till Arla på ca 900 miljoner kr/år och när Arla får så mycket pengar så blir det överproduktion och när vi inte köper allt så skickas dom överblivna varorna ner till U-länderna där det säljs för en spottstyver och det hindra folket i U-länderna att sälja sina varor och tjäna pengar.Vi gör helt enkelt dom fattigaste fattigare.

Hälften av EU:s inkomster går till bidrag av jordbruk. Om man minskade på jordbruksbidragen så skulle man kunna skicka dom pengarna till U-länderna så dom slapp vara så fattiga. Vi klagar så fort EU kommer med förslaget att sänka jordbruksbidragen fast vi skulle klara oss bra om dom sänkte dom. Så vi klagar så fort vi inte gör massvinst.

Medan U-länderna inte kan klaga fast dom svälter för att vi bara kör över dom.

För EU!

Vi slipper tullar när vi ska handla med dom andra EU-länderna.

Om Sverige skulle hamna i krig av någon anledning så är dom andra EU-medlemmarna skyldiga att sända soldater för att hjälpa oss.

Vi knyter starka band och allianser med andra länder.

Om EU på något sätt löser det här med att vi gör U-länderna fattigare än var dom redan är så kanske fler länder vill gå med i EU och det kanske vi kan tjäna på.

Men nu undrar jag vad andra ungdomar tycker om den här saken. Seriösa svar uppskattas. Tack.


   
Citera

Kaninen:

Om Sverige skulle hamna i krig av någon anledning så är dom andra EU-medlemmarna skyldiga att sända soldater för att hjälpa oss.

Eeh, det är inte riktigt sant... Det är Nato-länderna som är skyldiga att stödja varandra militärt. EU kan däremot hjälpa medlems-länderna ekonomiskt om de har utsatts för någon sorts katastrof, tex en jordbävning.[wink]


   
SvaraCitera

Jag är för EU, förresten.


   
SvaraCitera

Nej för i helvete


   
SvaraCitera

är emot eu


   
SvaraCitera

NEJ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Visst är EU både bra och dåligt... När det kommer till handel, arbete och utbildning är EU bra för oss ekonomiskt sätt (man måste ju även ta hänsyn till de andra externaliteterna som man får på köpet).

När det kommer till att ge bidrag till EU-jordbrukare så är det blandad åsikt.
På sikt, tycker jag att det borde sänkas, men inte helt plötsligt, utan I-länderna måste finna sig i att använda jordbrukslandet till annat (skogsplantering etc??), och låta andra länder (de du kallar för fattigare) ta hand om världens matförsäljning.
Anledningen till bidragen är ju för att skydda inrikesböndernas marknad. Annars kommer de att bli utkonkurrerade. Därför finns det lobbyister som tvingar politikerna att ge bidrag.
MEN, det är inte allt. Utan det ligger något mycket viktigare bakom detta (och det är inte att folk är suspekta mot importerad kött etc) utan om något oförutsatt händer (naturkatastrof, eller krig), så kommer vi inte att kunna försörja oss själva (egentligen klarar vi inte av det nu heller, men det är inte så allvarligt).

Så även om det ser ut att ha med vinster att göra, så är det endast hälften rätt... resten är helt strategiskt.

Men om det nu inte fanns krig eller nåt, så skulle ju specialicering och frihandel vara optimalt.

Men generellt så ger bättre ekonomi, bättre stabilitet. Och om alla iländer delade med sig mer, temporärt, så vore det möjligt att hjälpa de fattigaste länderna (om man får bot på korruption etc) på fötterna igen. Och krig etc skulle minska.... Då skulle det kanske funka att avskaffa bidragen till bönderna i EU.

Dock finns det många andra saker med EU som ogillas. T.ex. grundiden till Ipred eller sånt politiskt shit, som jag inte bryr mig om. (jag är mer ekonomiskt inriktad än politiskt).

EU behövs för att Europa ska kunna mäta sig med USA och Kina/Indien. Även om Sverige inte var med i EU så skulle EU ha fungerat. Men skulle fler länder inte vara med, så förlorar EU sin kraft. Så det är mkt bättre att vara med...

När det kommer till EU ställningstagande inom stora 'policies' som berör hela populationen i sverige, så borde politikerna i vårt land ge oss vår röst, och inte ta hand om allt själva... detta gäller även saker som bara rör oss, och inte EU i allmänhet.
Se vad regeringen har gjort de senaste året... 🙁


   
SvaraCitera

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera