Aviseringar
Rensa alla

Ska till rätten.


Ämnesstartare

Jag ska till tingsrätten och agera vittnesmål pga att jag varit vittne till en misshandel, och jag har ingen aning om hur detta går till. Och varför har jag och min kompis fått olika tider om när vi ska närvara? Jag ska dit 26/10, hon ska dit 21/10.
Någon som kanske varit vittnesmål och kan berätta hur det går till?


   
Citera

För att ni ska inte bli påverkade av varandras vittnesmål och bla bla


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, men förstår inte varför, för vi kommer ju ändå prata om det sen?


   
SvaraCitera

lovestoned:

Någon som kanske varit vittnesmål och kan berätta hur det går till?

Du går dit och anmäler dig. Sedan får du vänta tills du blir inropad. Domaren(?) frågar efter lite uppgifter och om du har någon missad inkomst på grund av vittnesmålet och så.
Sedan får du berätta din historia och sedan kanske de ställer lite frågor.
Så var det i alla fall när jag vittnade.
http://www.domstol.se/upload/R%C3%A4ttegang/dov.html


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Okej, hur många är dom som sitter och lyssnar? Alltså, är de många som kollar på mig och så.. för jag har väldig scenskräck och avskyr när folk tittar på mig för länge,


   
SvaraCitera

lovestoned:

Okej, hur många är dom som sitter och lyssnar? Alltså, är de många som kollar på mig och så.. för jag har väldig scenskräck och avskyr när folk tittar på mig för länge,

Det kan vara ett 10-tal personer i rummet, domare, advokater, nämndemän, stenograf etc. Har du scenskräck är det dags att växa upp.

Du kommer få svära en ed där du lovar att inte ljuga. Att ljuga eller missleda är straffbart som mened. Det enda viktiga du behöver komma ihåg är att bara berätta exakt det du minns och det du sett, inte vad du tror eller hört av andra.

Du kan begära vittnesstöd om du känner dig orolig, det är en person som är med dig i domstolen och som berättar hur alltig går till och visar dig runt, de har även tystnadsplikt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Har du scenskräck är det dags att växa upp.

Jag har haft scenskräck sen jag var 10 och känner flera st som är över 30 år som också har scenskräck.

Iallafall så är det ca 4 månader sen misshandeln överhuvudtaget inträffade, jag har redan varit på polisförhör och jag kommer säkert berätta saker annorlunda nu, för jag minns inte polisförhöret.


   
SvaraCitera

lovestoned:

känner flera st som är över 30 år som också har scenskräck

Det finns tillfällen i livet då ingen bryr sig och man helt enkelt får bita ihop. Men om du pratar med rätten kanske du kan få vittna per telefon, det har jag fått göra en ggn när rättegången var i en annan stad.

lovestoned:

kommer säkert berätta saker annorlunda nu, för jag minns inte polisförhöret.

Berätta bara sånt du minns med säkerhet, har du glömt är det ok, men hitta inte på saker för att fylla i luckorna. Att ljuga i rätten är ett grövre brott än misshandel, och har du sagt konstiga saker i polisförhöret är det ändå viktigast att du är ärlig i rätten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

tror inte jag får vittna per telefon, med tanke på att tingsrätten ligger 30 min bort med bil.


   
SvaraCitera

lovestoned:

Alltså, är de många som kollar på mig och så.. för jag har väldig scenskräck och avskyr när folk tittar på mig för länge,

Det kan ju komma oinbjudna gäster också, för jag antar att ert fall inte är sekretessbelagt. Då kan hela klasser komma på besök. [censur]


   
SvaraCitera

lovestoned:

Och varför har jag och min kompis fått olika tider om när vi ska närvara? Jag ska dit 26/10, hon ska dit 21/10.

Antagligen för att ni ska vittna vid olika tillfällen. Men det är förstås bara en vild gissning.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

XMinGrönaLampaÄrDödX:

Antagligen för att ni ska vittna vid olika tillfällen. Men det är förstås bara en vild gissning.

men no shit? -.- det visste jag redan men eftersom jag trodde hon skulle höra när jag vittna så

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Knak och brak:

Det kan ju komma oinbjudna gäster också, för jag antar att ert fall inte är sekretessbelagt. Då kan hela klasser komma på besök.

ajdå .__. jag har ingen aning, men jag hoppas ju inte där kommer massa klasser


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

AndyH:

Det kan vara ett 10-tal personer i rummet, domare, advokater, nämndemän, stenograf etc. Har du scenskräck är det dags att växa upp.

Det kan vara många mer beror på om salen är öppen eller inte


   
SvaraCitera

lovestoned:

men no shit? -.- det visste jag redan men eftersom jag trodde hon skulle höra när jag vittna så

Men tydligen ska hon inte det. Öh. Jag förstår inte vad det är att bli fundersam över. Ni ska närvara vid olika tillfällen, punkt slut.


   
SvaraCitera

lovestoned:

jag har ingen aning, men jag hoppas ju inte där kommer massa klasser

Förståerligt. Lycka till osv


   
SvaraCitera