Aviseringar
Rensa alla

ska till stockholm imorgon


Ämnesstartare

maoslillaröda:

i "början" var vi liksom samma ras allihopa typ. du vet, när vi ba' levde på afrikas savanner.

Mm, de som vandrade österut värderade väl kvantitet, om de ens var så många fler än de som vandrade norr eller väst.

maoslillaröda:

ja, och kommer troligen även att göra det i asiens fall. ha lite tålamod bara.

Kvittar då vi passerade gränsen för global hållbarhet vid 1500-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Mm, de som vandrade österut värderade väl kvantitet, om de ens var så många fler än de som vandrade norr eller väst.

det kan också ha varit mer möjligt att skaffa många barn när man odlar sin mat istället för att jaga den. känns jobbigt att kånka på 10 barn då man konstant är i rörelse.

Horstat:

Kvittar då vi passerade gränsen för global hållbarhet vid 1500-talet.

nu blev jag nyfiken igen. vad grundar du det på?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Onödig tråd!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maoslillaröda:

det kan också ha varit mer möjligt att skaffa många barn när man odlar sin mat istället för att jaga den. känns jobbigt att kånka på 10 barn då man konstant är i rörelse.

Ok. (?)

maoslillaröda:

nu blev jag nyfiken igen. vad grundar du det på?

Det finns två lösningar: Drastisk minskning av befolkningsmängd och behålla hög konsumtion, eller lagom minskning av befolkningsmängd och minska konsumtion.

http://www.peopleandplanet.net/doc.php?id=3267


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

(?)

asiaterna var först med att odla sin mat = försprång i befolkningsutvecklingen = rimlig förklaring till asiens stora befolkning.

Horstat:

eller lagom minskning av befolkningsmängd och minska konsumtion.

denna håller jag med om. helst drastisk minskning av konsumtionen. det jag var nyfiken på var varför specifikt 1500-talet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maoslillaröda:

asiaterna var först med att odla sin mat = försprång i befolkningsutvecklingen = rimlig förklaring till asiens stora befolkning.

Mellanöstern var först, sedan Asien.

maoslillaröda:

denna håller jag med om. helst drastisk minskning av konsumtionen. det jag var nyfiken på var varför specifikt 1500-talet.

Jag vill dock kunna manövrera farkoster som kan nå en hastighet på 200 km/h och äta utan att behöva göra matplaner, därför föredrar jag den första lösningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Mellanöstern var först, sedan Asien.

mellanöstern = asien?

Horstat:

Jag vill dock kunna manövrera farkoster som kan nå en hastighet på 200 km/h och äta utan att behöva göra matplaner, därför föredrar jag den första lösningen.

jag skulle föredra egenjordbruk i mindre skala och ett nära konsumtionsminimum, därför föredrar jag den andra lösningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maoslillaröda:

mellanöstern = asien?

De överlappar varandra, men Mellanöstern är mer specifikt.

maoslillaröda:

jag skulle föredra egenjordbruk i mindre skala och ett nära konsumtionsminimum, därför föredrar jag den andra lösningen.

Du vill leva som en bonde, det vill inte jag. Detta är enbart möjligt med den första lösningen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

De överlappar varandra, men Mellanöstern är mer specifikt.

mjo, men vi har ju pratat om en hel kontinent större delen av konversationen. annars hade vi ju kunnat lämna ute kina och ryssland då deras befolkning minskar.

Horstat:

Detta är enbart möjligt med den första lösningen.

eh, det är lättast iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

maoslillaröda:

mjo, men vi har ju pratat om en hel kontinent större delen av konversationen. annars hade vi ju kunnat lämna ute kina och ryssland då deras befolkning minskar.

Sant, men Kina minskar inte, det har stagnerat.

maoslillaröda:

eh, det är lättast iaf.

Tyvärr.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Horstat:

Sant, men Kina minskar inte, det har stagnerat.

må så vara, men de bidrar inte till befolkningsökningen iaf.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tråden låst på grund av inaktivitet


   
SvaraCitera