Aviseringar
Rensa alla

Ska vi ha självmordskunskap i skolan?


kimkardashian: Okej, och? :p alltså vad menar du? har ej haft hälsokunskap och förstår inte om det där ska vara ett stödargument för eller emot det jag skrev

Menar du att det räcker så? för tydligen så har det inte gjort det. och tydligen är det inte så överallt, eftersom att jag inte har psykisk hälsokunskap

det är ett bättre alternativ än självmordskunskap


   
SvaraCitera

kanske man borde införa, men jag är lite osäker på det...


   
SvaraCitera

dinkompis:

det är ett bättre alternativ än självmordskunskap

missade du att jag skrev:

kimkardashian: Tkr inte "självmordskunskap" är ett bra, ledande/representativt namn för ämnet "psykisk ohälsa"

Jag tycker skolan ska lära ut mer om vad psykisk ohälsa är & vad det har för konsekvenser för omgivningen, hälsan och det övriga livet

Ngt lite mer udda som ag tkr är att man ej ska ha så många prov osv. i ämnet. Det ska bara vara information man får under ngn timme lr några timmar i veckan. Kanske ha ngt avslutande test på slutet av kursen (lr ämnet) där lärarna bara kollar hur mkt eleverna lärt sig, för att se hur effektivt ämnet varit


   
SvaraCitera
reben

dom behöver väl inte använda de morbida namnet iaf


   
SvaraCitera

Alltså, jag hoppas folk förstår att Självmordskunskap ger en ännu mer negativ klang på begreppet psykisk ohälsa

asså självmord är typ minst lika föraktat som mord :S livskunskap låter mer välkomnande & mindre distraherande.


   
SvaraCitera

kimkardashian: Tkr inte "självmordskunskap" är ett bra, ledande/representativt namn för ämnet "psykisk ohälsa"

+1


   
SvaraCitera

Det låter obehagligt, speciellt för de elever som mår dåligt psykiskt. 
Självmordstankar och att må dåligt psykiskt på andra sätt är väldigt tungt och ingenting som man bör ha som en teaterlektion. Vad jag tror skulle hända är att de som inte mår dåligt själva skulle ta det väldigt oseriöst och skämta, larva sig och på så sätt få de sjuka att lida ännu mer.


   
SvaraCitera

Nja. Men lär om psykisk hälsa och ohälsa ja. 


   
SvaraCitera

De skulle kunna lära ut känslohantering m.m. men utan att pressa människor att prestera i grupp samt dumpa namnet "självmordskunskap", ett riktigt uselt namn som snarare får en att tro att det handlar om utbildning i hur man begår självmord. Förvirrad 


   
SvaraCitera

Nae


   
SvaraCitera

Jag tycker att det var ett dumt namn


   
SvaraCitera
leiz
 leiz

"Självsäkerhets-kunskap" eller liknande vore istället ett bättre alternativ, självmord är så uppenbart och kan nog vara extremt jobbigt för de som befinner sig i en sådan situation. Att i stället lära ut hur man kan må bättre genom att acceptera sig själv vore inte en så dum ide. Däremot tycker jag inte man ska ignorera det faktum att självmord sker, och att prata om det utan att peka ut den som har det jobbigt ska kunna göras. På något sätt.


   
SvaraCitera

Är osäker


   
SvaraCitera
NEMI
 NEMI

allt som kan göras för att upplysa om psykisk ohälsa ska göras.


   
SvaraCitera

Tycker också namnet var dumt btw.. 


   
SvaraCitera