Aviseringar
Rensa alla

Skadestånd till steriliserade transpersoner


mens
 mens
Ämnesstartare

1972 började man få ändra juridiskt kön i Sverige. Fram till 2012 var man tvungen att steriliseras (utan att få spara könsceller) för att få det beviljat, oavsett om man ville ändra sitt könsorgan för att likna motsatt kön eller bara ville få sitt kön bytt i alla myndighetspapper (sk juridiskt kön). Upptäckes det att de sparat könsceller så fick de inte ändra juridiskt kön eller opereras.

Nu vill ca 120 stycken transpersoner ha skadestånd (à 200 000 var) för att om de inte redan hade barn missade den chansen i och med sin ändring. De som ska skaffa ett neokön (ett "konstgjort" kön) blir ändå automatiskt inkapabla till att föröka sig, men de andra hade kunnat få förbli fertila.
Man kan ju argumentera för att de hade kunnat skaffa barn innan de påbörjade denna delvis skattefinansierade process, men det hade ju varit oansvarigt om de inte var redo för barn just då.

De har fått avslag på sin skadeståndsansökan med motiveringen att det är frivilligt att byta kön, till skillnad från de som på riktigt blivit tvångssteriliserade pga  nationalitet eller mentala och/eller fysiska handikapp, och nu fått ersättning för detta.
RFSL tänker dock inte ge sig.

http://www.rfsl.se/?p=4257&aid=12453
https://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lagar/Fragor-och-anmalningar/Fragor-for-skriftliga-svar/Upprattelse-for-transpersoner-_H211407/

Vad tycker du?


   
Citera

Det känns inte rimligt att begära skadestånd för någonting man själv valt och gått med på fastän man visste om konsekvenserna, även om det är beklagligt att det är så.


   
SvaraCitera

Men om något, bör det bara vara de som inte tänkt operera sitt kön.


   
SvaraCitera

mens: Fram till 2012 var man tvungen att steriliseras (utan att få spara könsceller) för att få det beviljat, oavsett om man ville ändra sitt könsorgan för att likna motsatt kön eller bara ville få sitt kön bytt i alla myndighetspapper (sk juridiskt kön). Upptäckes det att de sparat könsceller så fick de inte ändra juridiskt kön eller opereras.

vad var anledningen till dett


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

superpojken:

vad var anledningen till dett

De inte ansågs lämpliga att föröka sig pga sin psykiska "sjukdom", tror jag. Kanske för att inte barnen skulle bli retade eller "förvirrade" också.


   
SvaraCitera

De hade två alternativ (att byta kön eller inte) och de valde av fri vilja att gå igenom det, medvetna om steriliseringen. Då tycker jag att det är rimligt att de får ta konsekvenserna av sina val och inte har rätt till skadestånd. 


   
SvaraCitera

okej kanske en transperson inte längre är i lika bra form för att kunna bära barn i och med ändringar som skett i kroppen? rent fysiskt?

obs förstår inte riktigt hur könsbyte går till


   
SvaraCitera

mens:

De inte ansågs lämpliga att föröka sig pga sin psykiska "sjukdom", tror jag. Kanske för att inte barnen skulle bli retade eller "förvirrade" också.

på grund av detta ända fram till 2012? whaat okej


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

superpojken:

på grund av detta ända fram till 2012? whaat okej

Ja 2012 eller 2013. 

Jag blir dock rätt beklämd av hur folk jämför detta med hur folk på mentalsjukhus och dyl institutioner tvångssteriliserades då det där oftast handlade om ett reellt tvång.


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

Ruttenfisk:
De hade två alternativ (att byta kön eller inte) och de valde av fri vilja att gå igenom det, medvetna om steriliseringen. Då tycker jag att det är rimligt att de får ta konsekvenserna av sina val och inte har rätt till skadestånd. 

Mjo fast för dem var det ju på liv och död då de kände att detta var viktigare än allt, viktigare än att få barn, kan man ju då säga.
Förstår inte riktigt hur det förändrar ens dagliga liv att få folkbokföras som ett annat kön då det ju inte påverkar en speciellt mycket. Förstår ju förstås att det betyder mycket att bli erkänd. De som ändras från kvinnor till män och passerar i sitt dagliga liv kanske åtnjuter en högre lön än vad de annars skulle fått iof.


   
SvaraCitera

rotorblad:
Det känns inte rimligt att begära skadestånd för någonting man själv valt och gått med på fastän man visste om konsekvenserna, även om det är beklagligt att det är så.

rotorblad:
Men om något, bör det bara vara de som inte tänkt operera sitt kön.

Tumme upp

Exakt detta tänkte jag skriva, men nu behöver jag ju inte det.. 


   
SvaraCitera

Att vara transsexuell är en sjukdom som man föds med eftersom man föds i fel kropp och även om man väljer att byta biologiskt kön så kan man ändå inte få barn den naturliga vägen eftersom man är transsexuell. Nej, det ska inte få ett skit. Om de vill ha snabba pengar så kan de lika gärna köpa en trisslott.


   
SvaraCitera

Förvirrad

om sterilisering fortfarande var ett krav (för någon anledning) så skulle jag inte tycka att de kunde kräva något skadestånd. men i och med att de har kommit till insikt och sagt "åh skit, det här mer sterilisering kanske är lite dumt ändå.." och strykt det kravet gör de berättigade i mina ögon


   
SvaraCitera
mens
 mens
Ämnesstartare

SvenskWithAttitude:
Att vara transsexuell är en sjukdom som man föds med eftersom man föds i fel kropp och även om man väljer att byta biologiskt kön så kan man ändå inte få barn den naturliga vägen eftersom man är transsexuell. Nej, det ska inte få ett skit. Om de vill ha snabba pengar så kan de lika gärna köpa en trisslott.

En upplevd sjukdom, ja. Hur menar du med "även om man väljer att byta biologiskt kön"? De kunde bli föräldrar innan.


   
SvaraCitera

mens: Nej!

De visste vad konsekvenserna av sitt handlande var, men genomförde det ändå. De behövde inte ens betala för det själva som man får i de flesta andra länder.

Synd att steriliseringskravet togs bort, men transor är precis som muslimer. Ger man dem ett lillfinger så tar de hela handen.

RFSL är ju skattefinansierat dessutom så de kan ju betala för det själva och ändå inte förlora något på det. Dessa missfoster har fått tillräckligt med skattepengar.


   
SvaraCitera