Aviseringar
Rensa alla

Skadligt för datorn?


Ämnesstartare

Hur skadligt för datorn är det att stänga av den direkt från power-knappen egentligen? Eller om batteriet är så pass skitigt att det kan stänga av sig helt vid överbelastning då och då (startar inte igen om inte man sätter i laddaren)? Skadas något?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Det är bara mjukvara som skadas. Har du ett system som är dåligt på att hantera minnesförlust så kan delar av mjukvaran bli skadad.


   
SvaraCitera

Knappen blir sliten.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I värsta fall så sprängs datorn. Det är säkert! Se bara videon här:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tror inte att det är så farligt, värsta som kan hända är väl korrupta filer i externa hårddiskar eller något.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

värsta som kan hända är väl korrupta filer i externa hårddiskar eller något.

Eller så sprängs den!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Tror inte att det är så farligt, värsta som kan hända är väl korrupta filer i externa hårddiskar eller något.

Nej du kan skada operativets filsystem också, vilket inte är lika kul. Men kör man ett vettigt filsystem så ska det kunna hantera sådant utan problem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Nej du kan skada operativets filsystem också, vilket inte är lika kul. Men kör man ett vettigt filsystem så ska det kunna hantera sådant utan problem.

Äsch då, stängde alltid av min gamla windows 95 på det sättet och den fungerar än idag. Tror inte att det är omöjligt att skada operativet, men det händer nog inte så ofta.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Äsch då, stängde alltid av min gamla windows 95 på det sättet och den fungerar än idag. Tror inte att det är omöjligt att skada operativet, men det händer nog inte så ofta.

Ville du tillföra något?
Det är väldigt dumt att ge andra illusionen av att det är helt ok att stänga av operativet medans eventuella filer blir skrivna till. Windows 95 körde dessutom fat som filsystem som icke är journaliserande. Dålig idé.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

aristoteles:

Ville du tillföra något?

Att även om det i teorin kan skada datorn rejält så händer det inte i praktiken såvida man inte har sjukt med otur, och därför så behöver man inte oroa sig över att slå av den direkt med powerknappen eller eventuell strömförlust/dåligt batter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mawns:

Att även om det i teorin kan skada datorn rejält så händer det inte i praktiken såvida man inte har sjukt med otur, och därför så behöver man inte oroa sig över att slå av den direkt med powerknappen eller eventuell strömförlust/dåligt batter.

Om du inte har en journal så är det kanske inte så kul om metadatan blir skadad? Djäkligt onödigt att riskera det?
Iofs har de flesta moderna filsystem det per default, men det är ingen 100% garanti.


   
SvaraCitera

Jag glömde avmontera FAT-partitionen på mitt SD-minne som jag hade alla DS-spel på. De spelen såg jag aldrig till igen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

sylar:

Jag glömde avmontera FAT-partitionen på mitt SD-minne som jag hade alla DS-spel på. De spelen såg jag aldrig till igen.

Exact, metadatan blev skadad, men det går att fixa i många fall. Prova testdisk nästa gång, det funkade för mig =)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

stäng ALDRIG av datorn när du spelar the sims! hela spelet blir förstört! segt att starta PLUS att min tjejsim blev DVÄRG och en annan växte aldrig upp!! hon stannade TEENAGE hela livet så F*cking erreterande för hon var min favvo. melrose hette hon!!!


   
SvaraCitera

aristoteles:

Men kör man ett vettigt filsystem så ska det kunna hantera sådant utan problem.

Dvs. NTFS - varken ext3, ext4 eller ReiserFS erbjuder några sådana garantier i standardläge.


   
SvaraCitera