Aviseringar
Rensa alla

Skämta om ätstörningar och depression.


Ämnesstartare

Jag stör mig väldigt mycket på folk som går runt och skämtar om ätstörningar och depression, för det första för att det är 2 jätteallvarliga saker. Det är faktiskt inget att skämta om, och du vet aldrig vem som har det. Du kanske råkar skämta om depression till någon som är deprimerad, det får dom ju bara att må sämre. Mina kompisar skämtar jämt om det och jag tycker inte att det är kul alls, och väldigt mycket för att jag då och då är deprimerad. men ändå, det är inte kul alls.

Tycker NI att det är okej att skämta om depression och ÄS?


   
Citera

tycker det är okej. man får skämta om allt. personligen mår jag inte sämre om någon skämtar om depression, kan ofta skratta med också.


   
SvaraCitera

Birgrrr:

tycker det är okej. man får skämta om allt


   
SvaraCitera

hejhejhej12:

Tycker NI att det är okej att skämta om depression och ÄS?

Jag kan skämta hur mycket som helst om det i vissa sammanhang, i synnerhet när jag umgås med andra "sjuka". Typ när jag har käkat 90% av en godispåse och är asmätt, varpå min syrra säger "kämpa nu gumman, du fixar det här" (låg inne för anorexia back in the days).

Däremot kan skämt om psykisk sjukdom bli jättefel när man befinner sig i grupper där alla inte känner varandra. I synnerhet när jag känner att personerna som skämtar inte har en aning om vad de pratar om. Då blir det bara nedsättande och trist.

Beror helt och hållet på situation och skämt.


   
SvaraCitera

passaro:

Birgrrr:

tycker det är okej. man får skämta om allt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Jag kan skämta hur mycket som helst om det i vissa sammanhang, i synnerhet när jag umgås med andra "sjuka". Typ när jag har käkat 90% av en godispåse och är asmätt, varpå min syrra säger "kämpa nu gumman, du fixar det här" (låg inne för anorexia back in the days).Däremot kan skämt om psykisk sjukdom bli jättefel när man befinner sig i grupper där alla inte känner varandra. I synnerhet när jag känner att personerna som skämtar inte har en aning om vad de pratar om. Då blir det bara nedsättande och trist.

Ibland kan det kanske vara okej om man vet att den personen inte är deprimerad eller har en ätstörning, men om man inte vet kanske man ska vara försiktigt ibland kan mina kompisar säga " hahahah jag tror hon är i en depressions period, hahaha har du pms eller, varför är du så sur?" tycker inte det är okej när jag kanske verkligen är deprimerad då. Då känns det bara sämre.


   
SvaraCitera

Man kan skämta om allt imo men det är fan viktigt att tänka på vart man gör det.


   
SvaraCitera
KSENIA

ASSÅ JA MAN_FÅR_ SKÄMTA OM ALLT
DÄREMOT TYCKER JAG ATT MAN ÄR DUM I HUVUDET OM MAN INTE FATTAR ATT ALLA SKÄMT INTE PASSAR I ALLA SITUATIONER. SKULLE EJ SKÄMTA OM ÄS ELLER DEPRESSION MED PERSONER SOM JAG VET LIDER AV JUST DETTA


   
SvaraCitera

För att klara av att leva med skit så känner iaf jag att det måste gå att skämta om det för att lätta upp stämningen lite ibland. Hade jag inte kunnat ha roligt åt det emellanåt hade det varit riktigt riktigt illa. Men det betyder ju inte att jag förväntar mig att andra är av samma åsikt, istället är jag dumartig.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

För att klara av att leva med skit så känner iaf jag att det måste gå att skämta om det för att lätta upp stämningen lite ibland. Hade jag inte kunnat ha roligt åt det emellanåt hade det varit riktigt riktigt illa. Men det betyder ju inte att jag förväntar mig att andra är av samma åsikt, istället är jag dumartig.

haha okej. tycker ändå man ska vara försiktig även fast man inte vet om personen har det eller inte. Det beror ju också iof på vilket sätt man skämtar om det.


   
SvaraCitera

hejhejhej12:

t om personen har det eller inte. Det beror ju också iof på vilket sätt man skämtar om det.

Det finns bra och dåliga sätta att göra det mesta. Gäller bara att tänka före.


   
SvaraCitera

annoyed:

Beror helt och hållet på situation och skämt.

+1


   
SvaraCitera

hejhejhej12:

ibland kan mina kompisar säga " hahahah jag tror hon är i en depressions period, hahaha har du pms eller, varför är du så sur?"

Jag kan förstå att du inte uppskattar det. Då verkar de ju lite som att de inte tar dig på allvar, att de märker att du är nedstämd men liksom skrattar åt det som om depression skulle vara en liten bagatell.

Om nån däremot hade dragit ett skämt i stilen "Vet ni varför psykiskt sjuka har så höga bränslekostnader? De tvångstankar!" (fast om depression dårå), hade du tagit lika illa upp tror du? Jag menar, då handlar det inte om att dina kompisar inte tar dig på allvar, utan då är det bara en vits om deprimerade i allmänhet.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

annoyed:

Jag kan förstå att du inte uppskattar det. Då verkar de ju lite som att de inte tar på allvar, att de märker att du är nedstämd men liksom skrattar åt det som om depression skulle vara en liten bagatell.Om nån däremot hade dragit ett skämt i stilen "Vet ni varför psykiskt sjuka har så höga bränslekostnader? De tvångstankar!" (fast om depression dårå), hade du tagit lika illa upp tror du? Jag menar, då handlar det inte om att dina kompisar inte tar på allvar, utan då är det bara en vits om deprimerade i allmänhet.

såklart jag inte hade tagit illa upp då, jag menar om någon skulle säga till nån som hade aneroxia " hahah du har typ aneroxia, du är as smaal, haha" och sådana skämt.


   
SvaraCitera

hejhejhej12:

jag menar om någon skulle säga till nån som hade aneroxia " hahah du har typ aneroxia, du är as smaal, haha" och sådana skämt.

Okej, jag fattar. Det tycker jag inte ens är att skämta, det är bara att vara okänslig och elak.


   
SvaraCitera