Aviseringar
Rensa alla

Skänk en Macchiato till Scouterna i Sverige. Klicka här!


Ämnesstartare

Det ligger en annons för insamling till svältande barn i Afrika på toppen av sidan, intresset för barnen i afrika verkar ganska lågt.

Den andra annonsen är för scouterna, och jag tänkte att grabben ser visserligen glad och välnärd ut, men smutsig!

Så nu undrar jag hur många som skulle kunna avstå en Macchiato för att för att köpa tvål till landets Scouter!


   
Citera

KIHMB:

Nej (Du röstade på detta alternativ)

Köper hellre cigg. [blush]


   
SvaraCitera
Tyrael

Kan inte förstå hur UM låter unicef annonsera om att samla in pengar från STUDENTER, trodde de att det var flashback med folk som faktiskt gått ut skolan? Ptja.. lika många troll är det iaf.


   
SvaraCitera

Tyrael:

samla in pengar från STUDENTER

Förstår inte felet i detta. Även om dom flesta studenter lever på marginaler så gör inte alla det. Och ändå så kan det mycket väl vara så att dom som lever på marginaler också kan offra något av mindre vikt för att istället ge dom slantarna till barnen i afrika. Kanske skippa ett paket cigaretter eller helgens cipspåse/påsar.

Ontopic:

KIHMB:

Ger hellre pengar till barnen i Afrika (Du röstade på detta alternativ)

Att vara smutsig går inte att jämföra med att svälta, inte ha rent dricksvatten, kanske befinna sig mitt i ett krigsdrabbat område, etc. etc.

[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KIHMB:

Ger hellre pengar till barnen i Afrika (Du röstade på detta alternativ)

Storchen84:

Att vara smutsig går inte att jämföra med att svälta, inte ha rent dricksvatten, kanske befinna sig mitt i ett krigsdrabbat område, etc. etc.

+1


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

KIHMB:

Ger hellre pengar till barnen i Afrika (Du röstade på detta alternativ)

Storchen84:

Att vara smutsig går inte att jämföra med att svälta, inte ha rent dricksvatten, kanske befinna sig mitt i ett krigsdrabbat område

så sant


   
SvaraCitera

Storchen84:

ven om dom flesta studenter lever på marginaler så gör inte alla det. Och ändå så kan det mycket väl vara så att dom som lever på marginaler också kan offra något av mindre vikt för att istället ge dom slantarna till barnen i afrika. Kanske skippa ett paket cigaretter eller helgens cipspåse/påsar.

Storchen84:

Att vara smutsig går inte att jämföra med att svälta, inte ha rent dricksvatten, kanske befinna sig mitt i ett krigsdrabbat område, etc. etc.

[love]

Tyrael:

Kan inte förstå hur UM låter unicef annonsera om att samla in pengar från STUDENTER,

Alla kan och ska tänka på dem som har det sämre än de själva, det är sådan där tänk som gör samhällsklyftorna större.


   
SvaraCitera

S3ON:

Köper hellre cigg. [blush]

och jag röker inte ens


   
SvaraCitera

isola:

Alla kan och ska tänka på dem som har det sämre än de själva

Precis, och även studenter som lever på marginaler prioritera bort något mindre viktigt för att skänka en slant till afrika. Vilket i min mening är en större gest än att dom som tjänar flera hundratusen (eller miljoner) om året ger några hundra- eller tusenlappar.

[love]


   
SvaraCitera

Storchen84:

Vilket i min mening är en större gest än att dom som tjänar flera hundratusen (eller miljoner) om året ger några hundra- eller tusenlappar.

Förstår inte hur en gest skulle kunna hjälpa, om jag får se rent objektivt på saken. Visst, det är en god gärning att donera lite pengar, men det är alltid en större god gärning att donera mer pengar. I detta fall handlar det ju om vad man ska göra för att fixa/hjälpa Afrika-situationen, och att donera (till mathjälp) är kontraproduktivt.

Maffior roffar åt sig matlådorna och säljer dom dyrt tillbaka till folket, i bästa fall får folket sina matvaror och lokala bönder blir straffade som en naturlig reaktion. Får man gratis mat köper ingen av bönderna.

Om ni vill hjälpa till borde ni donera till läkare utan gränser och liknande företag som faktiskt hjälper till otroligt mycket istället för att försöka ta profit på det hela. [y]


   
SvaraCitera

KIHMB:

Nej (Du röstade på detta alternativ)


   
SvaraCitera

Liebestraum:

MB: Nej (Du röstade på detta alternativ)

Ahora Neoismus

jävla nu blir jag besviken på dig


   
SvaraCitera

isola:

jävla nu blir jag besviken på dig

[sad]


   
SvaraCitera

dyngbög:

Förstår inte hur en gest skulle kunna hjälpa

Menade inte på att det skulle hjälpa. Menade rent gestmässigt. Finns ju studenter som lever på marginaler, som kan skänka en o annan liten slant ibland kanske, medans det finns dom som tjänar massvis per år eller månad, och inte bryr sig ett dugg. Tror du tog det jag skrev lite fel[crazy]

Edit: Jag insåg att jag bara lite snabbt skummade igenom ditt inlägg o missade därför en viktig punkt:

dyngbög:

i bästa fall får folket sina matvaror och lokala bönder blir straffade som en naturlig reaktion. Får man gratis mat köper ingen av bönderna.

Fast detta argument håller ju inte, om det nu inte går att odla något. Det kan finnas många anledningar till det. Kanske är det så att dom som lyckas, lyckas bara i så liten omfattning att det knappt räcker att ha själva, så det där att bönderna straffas köper jag inte. Jag menar, svält finns ju av en anledning, och den anledningen är ju inte att böndernas priser är högre än vad folk har råd med.

[love]


   
SvaraCitera

dyngbög:

och jag röker inte ens

Till mig själv alltså! [confused]


   
SvaraCitera