Aviseringar
Rensa alla

skaffa dreads? tips tack !!


Ämnesstartare

[smile]är sugen på att skaffa dreads. nått liknande som bilderna nedan. dock har hon på första bilen väldigt mkt utväxt. men iaf, lite lekfulla som smalnar av i topparna, och det gör inget om inte precis allt hår är med i dom. jag vill inte använda vax när jag gör dom så det riskerar att börja mögla, visst har jag rätt?

så, nu vill jag veta att om dreadlocks. ni som har eller haft, tvättar ni dom, hur i så fall? hon på första bilden tvättar inte sina. vad bör man tänka på osv?

borde jag våga? vad tkr ni om dreads på tjejer?

Image

Image

såhär ser mitt hår ut nu. tror ni det skulle passa? hur mkt kortare tror ni det blir med dreads?
Image


   
Citera
Ämnesstartare

vette fan om jag vågar? jag vill våga!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

just do it


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

OF 5:

just do it

vill veta mer? om tvätting osv. vad som skulle ske om jag kom på att ta bort dom. går det att kamma ut rätt mkt om man inte har vax? hur mkt kan man åka på att klippa mm


   
SvaraCitera

eeeema:

ni som har eller haft, tvättar ni dom, hur i så fall?

Har. Tvättar. Med schampo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Har. Tvättar. Med schampo.

okej, vanligt? [smile] finns det inte riskt att det hamnar i dom och sitter kvar så det förstör håret? tvätter du dreadsen noga, eller fokuserar du på hårbotten?


   
SvaraCitera

eeeema:

okej, vanligt? finns det inte riskt att det hamnar i dom och sitter kvar så det förstör håret? tvätter du dreadsen noga, eller fokuserar du på hårbotten?

Har använt lite allt möjligt, men aldrig vanligt schampo. Använder just nu en hård tvål från Dread Fusion. Den är dryg och skummar mycket. Gillar dock Knotty Boy mer, men det är dyrare.

eeeema:

finns det inte riskt att det hamnar i dom och sitter kvar så det förstör håret?

Håret blir ju inte förstört för att det sitter lite schampo i, men det känns kanske lite ofräscht att ha rester kvar. Det gäller bara att skölja ur det ordentligt. Har aldrig upplevt att mitt hår känts kladdigt eller som att det är rester kvar.

eeeema:

tvätter du dreadsen noga, eller fokuserar du på hårbotten?

Vanligtvis schamponerar jag bara hårbotten, då det är den som det behövs mest i. Det rinner ju ner schampo på resten av håret och jag sköljer ju igenom det ordentligt också. Vid behov schamponerar jag igenom hela håret riktigt ordentligt, t.ex. om jag har svettats väldigt mycket eller varit ute och grillat så att hela håret luktar rök.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Har använt lite allt möjligt

okej, tack för alla tips [smile] men du, vart kan man köpa speciellt schampoo? går säkert att googla fram, men äsch, jag frågar ändå.

undra om jag ska våga mig på att skaffa dreads.. ?


   
SvaraCitera

eeeema:

men du, vart kan man köpa speciellt schampoo? går säkert att googla fram, men äsch, jag frågar ändå.

Det brukar finnas frisörer som säljer sådant i de flesta stora städer. Annars är det rätt enkelt att hitta på Internet. Jag har beställt en del från http://dreadstuff.com/.

eeeema:

undra om jag ska våga mig på att skaffa dreads.. ?

Om du inte använder vax är det rätt enkelt att kamma ur dem när de är nygjorda. Då har de inte hunnit dreada ihop sig på riktigt utan är bara tovigt hår. Så om du ångrar dig går det ju att ordna. Rekommenderar egentligen att köra på naturliga, mycket charmigare samt enklare att ta hand om! Tar dock sin lilla tid.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Om du inte använder vax är det rätt enkelt att kamma ur dem när de är nygjorda. Då har de inte hunnit dreada ihop sig på riktigt utan är bara tovigt hår. Så om du ångrar dig går det ju att ordna.

okej, va bra. jag tänker inte göra mina med vax. hur gjorde du dina? med vax? hemma, elelr frisör?

Capture:

. Rekommenderar egentligen att köra på naturliga, mycket charmigare samt enklare att ta hand om! Tar dock sin lilla tid.

okej, med naturliga menar du då när man inte gör nånting utan låter håret vara tills det blir så naturligt? efter jätte lång tid. eller menar du bara att man inte använder vax eller nått annat (om det finns nått annat, har ingen koll)?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ni får fortfarande komma med fler tips [smile] erfarenheter osv


   
SvaraCitera

eeeema:

okej, va bra. jag tänker inte göra mina med vax. hur gjorde du dina? med vax? hemma, elelr frisör?

Mina är lite halvnaturliga. Jag gjorde först på en salong genom tupering och virkning. Trivdes inte alls med dem så jag kammade ut dem efter någon månad. Hade efter det fortfarande lite småtovor kvar, och har efter det bara låtit håret vara utan att fixa det något. Har gått fyra år sedan jag kammade ut dem nu, och har inte fixat dem något efter det. Så vill påstå att mina nuvarande är rätt naturliga.

eeeema:

okej, med naturliga menar du då när man inte gör nånting utan låter håret vara tills det blir så naturligt?

Ja. Inte kamma håret och börja använda ett dreadsschampo.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Så vill påstå att mina nuvarande är rätt naturliga.

okej, låter bra det där [smile] tänker inte göra hos frisör. ber någon hjälpa mig istället. jag vet hur man gör dreads på det sättet jag vill ha dom (hoppas jag, haha!), så jag kan nog göra rätt mkt själv. men kommer ta grymt lång tid, så lär nog någon vän hur man gör också. om jag nu ska våga göra några alls. men lutar åt det!


   
SvaraCitera

eeeema:

ber någon hjälpa mig istället. jag vet hur man gör dreads på det sättet jag vill ha dom (hoppas jag, haha!), så jag kan nog göra rätt mkt själv. men kommer ta grymt lång tid, så lär nog någon vän hur man gör också. om jag nu ska våga göra några alls. men lutar åt det!

Låter som en bra lösning. Det är galet dyrt att göra hos frisör. Du behöver definitivt hjälp - du kommer att vara helt slut i armarna redan efter första dreaden. Lycka till!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Capture:

Låter som en bra lösning. Det är galet dyrt att göra hos frisör. Du behöver definitivt hjälp - du kommer att vara helt slut i armarna redan efter första dreaden. Lycka till!

ja. jo, jag vet. det tar sjukt lång tid! hade lite löshår hemma som jag tog en bit av och gjorde en dreadlock. det blir bra, men som sagt. tar lång tid!

men i så fall ska jag fixa hem schampoo innan jag grejar med håret. känns säkrast [smile]


   
SvaraCitera