Aviseringar
Rensa alla

Skaffa hund


Ämnesstartare

jag går i tankarna på att skaffa mig en hund..
det blir min första då, bara haft katter förut, e det nån som har nå tips på vilka raser som e bra att börja med o som e lugna o fina med barn o kanske katter o andra hundar o så?? lätt lärda o kanske kan klara sig några timmar själva ibland o så?


   
Citera

Golden retrievers är otroligt lugna osv[party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Golden retrievers är otroligt lugna osv


   
SvaraCitera

Ja, tänkte också föreslå Golden. Funkar bra i familjer, är lugna, snälla och inte svåra att uppfostra.


   
SvaraCitera

Ett tips kan vara att vara fodervärd åt en hund först, för då märker du hur hunden fungerar med andra hundar/katter/barn. Och eftersom du vill kunna lämna hunden ensam så är ju en valp inget bra alternativ.


   
SvaraCitera

inte en mops

you can not handle them

för smarta
för snabba
för genuina


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

I princip vad som helst ur sällskapshundsgruppen.

En golden visst, men gissa vilken hund som i princip flest blivit bitna av för att alla tror den är så lugn o snäll?
O i princip har jag bara träffat underaktiverade o feta golden retrievers så, jag tycker inte de är den ultimata nybörjarhunden


   
SvaraCitera

Shetland Sheepdog. Lättskötta, smarta och är snyggt avlade trots popularitet.


   
SvaraCitera

har en toypudel liten fin ruffsig lekfull lättlärd älskar att vara me på allting


   
SvaraCitera

stekakorven:

jag går i tankarna på att skaffa mig en hund..

va ska du me en hund t?!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

alla har ju golden ju 😛 det är lite tråkigt 😀 hur e rottisar då? dom e ju fina o så iaf, klar favorit så för mig.. Okej det behöver inte va en valp heller då. kan ta över en som är ett par månader lixom..


   
SvaraCitera

stekakorven:

hur e rottisar då?

En rottweiler behöver mycket stimulans, både mental och fysisk. Flera timmar per dag. Den är i första hand en brukshund, inte en sällskapshund.
Uppfostrar man hunden fel, miljötränar för lite eller på annats sätt inte tillgodoser hudens behov så är det lätt att hunden blir nervös och osäker och alltså aggressiv.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

stekakorven:

alla har ju golden ju 😛 det är lite tråkigt 😀

Alltså, du ska skaffa en hund som passar din livsstil och dina behov, inte en som är "cool", "annorlunda" eller "fin".

Varje ras har sina egna behov och du ska inte ta tex en brukshund och gå en promenad om dagen med den och sen låta den ligga i en lägenhet. Det kommer inte att fungera och hunden kommer att bli en "problemhund".


   
SvaraCitera
Tuvan

Jag tycker inte att man riktigt kan säga att man ska köpa en golden som första hund. Jag känner folk som inte kan hantera sin golden så den vuxit upp och blivit lugn. Man ska ha fasta regler och inte ge efter. Det gäller alla hundar.. Golden som Amstaff. Sen är golden rätt stor också..

Men visst finns det vissa hundar som är mer lena i huvudet än andra, personligen tycker jag bara att golden är en jäkligt tråkig och opersonlig ras. Men det är kanske bara jag?

Det finns många fina raser man kan välja som förstahund. Bara du läser på om rasen du känner passar i storlek sinne och pälsvård bäst för dig så kör på det! Bara för att vi säger.. en Golden eller en Cavalier king charles spaniel** sägs vara nybörjarhundar så kanske dom inte alls passar dig.

Tänk också på att inte ta svåra hundar som har mer krut och envishet i sig, tex terrierhundar. Dom kan vara väldigt envisa och kanske inte passar just dig. Känn efter vad du vill ha och läs läs läs om rasen! 😀 Sen har ju alltid hundar olika personligheter, det är värt att tänka på.

Lycka till i ditt hundsökande! 😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Tuvan:

Lycka till i ditt hundsökande!

Tummen upp för dig![cheers]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Golden retrievers är otroligt lugna osv[party]

Capture:

Ja, tänkte också föreslå Golden. Funkar bra i familjer, är lugna, snälla och inte svåra att uppfostra.

NEJ! Retrievers är arbetande JAKThundar. De är framavlade för fågeljakt, inte för att ligga hemma och vara söta familjehundar.

stekakorven:

hur e rottisar då? dom e ju fina o så iaf

Den är fin? Saådant tänker man inte på i första hand när man vill skaffa hund. En rottweiler är en otroligt aktiv brukshund som kräver mycket av sin ägare, både fysiskt och mentalt. Det är absolut ingen nybörjarhund.

Det du ska fråga sig själv är först och främst:
1. Vad ska jag ha hunden till?
2. Varför vill jag ha hund?
3. Vilken ras passar min livsstil
4. Har jag tid att aktivera hunden

1. Är hunden till för att bara ligga hemma hela dagarna? Ska du tävla? Vill du ställa ut hunden? Ha med den ut i skogen?

2. Vill du ha hund för att det känns roligt, för att andra har hun eller för att du vill ha en bästa vän?

3. Här har hundklubbarna mycket bra information. Sök på nätet!

4. Har du inte det bör du inte skaffa en hund.

Alltså, vet du inte vad du ska ha hunden till eller vilken ras du ska ha, så får du fundera lite till. Vill du ha en hund som alltid ligger still, är söt och snäll så får du skaffa en katt =P


   
SvaraCitera