Aviseringar
Rensa alla

Skaffa hund


misfits:

De är framavlade för fågeljakt, inte för att ligga hemma och vara söta familjehundar.

Ja dom är avlade för jakt, men det var många herrans år sedan man jagade med retrievers, dom lämpar sig numera skitbra som soffnötarhundar! Gulliga och sjukt snälla!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

Ja dom är avlade för jakt, men det var många herrans år sedan man jagade med retrievers, dom lämpar sig numera skitbra som soffnötarhundar! Gulliga och sjukt snälla!

Nej, många jagar fortfarande med retriever. Och ja, de är bra sällskap, men det är stora hundar och de behöver fortfarande aktivering. Jakten sitter kvar i generna.


   
SvaraCitera

misfits:

Nej, många jagar fortfarande med retriever. Och ja, de är bra sällskap, men det är stora hundar och de behöver fortfarande aktivering. Jakten sitter kvar i genern

möjligt att det finns ett fåtal fall av hetsiga retrievers, men själv hhar jag aldrig träffat på någon hundras som är så lugn och snäll


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

möjligt att det finns ett fåtal fall av hetsiga retrievers, men själv hhar jag aldrig träffat på någon hundras som är så lugn och snäll

Säger inte att de är hetsiga, de har ett lugnt temperament. men de behöver fortfarande massor av motion och en del stimulans i form av träning, apportering och så.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

det var många herrans år sedan man jagade med retrievers

Inte en chans! De används aktivt och mycket inom apportering, sök o spår inom jakt. Huvudsakligen på fågel och rådjur, har träffat några här o där som även kör dom på vildsvin.
Utmärkta även då de flesta retrievers gillar vatten vilket inte alla jaktraser gör.


   
SvaraCitera
Jeay_L

Engelsk Springer Spaniel, busiga, lättlärda, är kända för att vara som en blandning mellan hund och katt och våran var dessutom bästis med en katt vi hade..


   
SvaraCitera
Tuvan

Praline:

Tummen upp för dig![cheers]

😀


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det handlar egentligen inte om att du ska finna en snäll ras som är lättlärd osv, du ska hitta en ras som passar dig själv.

Är du en person som har lust och energi att lägga ner tid på hundar som behöver stimulans så ser jag inget problem med att du skaffar en hund som kräver mer, men det är alltid bättre att börja som fodervärd åt en hund för att se vad det verkligen innebär.

Många gör felet att de skaffar sig en för svår hund till att börja med - men många gör också felet att de skaffar sig en hund som de tröttnar på tillslut för att den inte riktigt uppfyller de kraven man tänkt sig hos sitt djur.

Ni ska ju kunna leva länge tillsammans, inte bara tills att hunden "har lärt sig" och du är duktig nog att köpa en svårare hund, riktigt så funkar det inte.

Tänk både en och tusen gånger till innan du skaffar en hund, oavsett om det är en lätt eller svår ras.


   
SvaraCitera

Välj ras efter livsstil och egenskaper, inte efter utseende!

Tex. om du är en person som motionerar mycket, typ kämpar i elljusspåret var och varannan dag och vill ha en springkompis- kan du välja en större hund om du nu funderar på en sådan. Generellt kräver större hundar, särskilt jakthundar, rigorösa mängder motion. Tänk en slädhund i en liten etta i centrala stan en kokhet sommar som inte får gå ens 100 meter... Nej usch! 🙁

Jag valde en liten, liten ras som jag har möjlighet och ork att ta hand om. Han är bara att ta under armen... Det är inte sant att en mindre hund kräver mindre tid för så är det inte, men det är däremot sant att storleken underlättar åtminstonde litegrann.

Att skaffa hund är något alldeles omtumlande och man måste tänka efter femtioelva gånger i flera månader innan man slutligen betalar för valpen. Man bör bla. vara påläst om hundars sinnen, levnadssätt och livsstil, tänkande och "språk".
Tänk på att du köper en familjemedlem som ska vara vid din sida i 10-15 år! Det måste ske med den noggrannaste omsorg för att garantera att det är det bästa både för dig och hunden.

Tänk dessutom på att hundar är annorlunda jämfört med katter, som är självständiga djur. Hundar är präglade flockdjur som har som instinkt att hålla till kring sin "familj"- utan flock blir hunden deprimerad och kan tom. tappa livslusten om man umgås med den för lite. Hundar kräver mer social stimulans än katter.

Att ha hund ställer många krav men man får en vän för livet! Med en hund har jag fått en uns livsgnista tillbaka och jag har äntligen fått struktur i mitt liv... Utan min kära hund vet jag inte hur mitt liv skulle ha sett ut. Han är mitt allt verkligen. Den mest lyckade "investeringen" någonsin för min del!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mårran:

Välj ras efter livsstil och egenskaper, inte efter utseende!

Besrkiv hur du är som person, tidigare erfarenheter, vad du vill göra med din hund osv så ska jag försöka komma med förslag! 🙂


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

batterseabardot:

Shetland Sheepdog. Lättskötta, smarta och är snyggt avlade trots popularitet.

håller med här, shetland sheepdogs är små och lätthanterliga, mkt lättlärda, barn och kattvänliga, älskar att arbeta men älskar också att vara hemma och ta det lugnt. jag tycker att för många tror att alla passar med en golden, men alla golden är fan visst inte lätta o snälla allt fan folk tydligen tror. satsa på en mer arbetsam hund, den vill lyssna på dig!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hell_man:

möjligt att det finns ett fåtal fall av hetsiga retrievers, men själv hhar jag aldrig träffat på någon hundras som är så lugn och snäll

men skojar du eller!? golden retriver SKA få apportera och simma och allt de är avlade för! annars mår de inte bra, även om de också tycker om att ta det lugnt. de måste få arbeta, så är det bara!!


   
SvaraCitera

sheltiegirl:

shetland sheepdogs

Antar att du också har en? Din på bilden till och med kanske? 🙂 Håller med dig om det du sagt om goldens. Tycker att de är överskattade. Shelties är roliga hundar som "håller" länge!


   
SvaraCitera

Ska hunden vara själv under dagen, är någon form av jakthund att rekommendera, faktiskt. Har man en hundgård så denne får röra på sig behövs inget mer.
Det behöver inte vara en älghund eller så, men jakthundar har, enl. min erfarenhet, bättre psyke än sällskapshundar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Krufix:

jakthund att rekommendera

Varför skulle en jakthund klara av o va själv mer än nån ur de andra grupperna? Allt beror ju på uppfostran


   
SvaraCitera