Aviseringar
Rensa alla

Skaffa jobb utan gymnasieutbildning?


AyyXD
Ämnesstartare

Hej!
Skolan fungerar helt enkelt inte för mej och jag kommer inte kunna komma in på gymnasiet. Jag har ADD och ångest och det gör det helt omöjligt för mej. Medicin fungerar si sådär, jag får mycket mer biverkningar än positiva effekter.
Jag blir så trött på när folk säger åt mej att jag måste studera och bara lära mej att fokusera. Det fungerar helt enkelt inte för mej. Och även om jag nu, mot all förmodan, skulle komma in på något gymnasium skulle det vara ännu jobbigare för mej. Jag kommer försent varje dag till skolan, och om jag då skulle ha en busstid att passa och läxor skulle det vara ett helvete för mej.

Så, kan jag få jobb någonstans utan gymnasieutbildning om jag verkar anständig och driven? Ett jobb skulle vara mycket lättare för mej. Skulle kunna tänka mej att stå i någon butik eller något sådant.


   
Citera

Kan och kan, det är nog klart att du kan få ett jobb om du hittar rätt arbetsgivare.

Oftast så vill företagen att du tagit gymnasieexamen. Men på mitt första jobb så hörde jag att folk utan den hade kommit in. Så chansen finns så klart. 


   
SvaraCitera
AyyXD
Ämnesstartare

Tack för svar! Glad
Ja jag vet ju att det är möjligt att få jobb men jag menar om det är lätt, och vilka jobb isåfall.


   
SvaraCitera

Testa hellre att Försöka komma in på gymnasiet, även om det är någon linje som inte kräver så mycket poäng och se hur det går. Gör ditt bästa.

Sen kan du alltid få hoppa av om det känns skit eller som att det är fel linje (du kan byta linje, speciellt om det är tidigt in). Jag gjorde det pga bekymmer, hoppade av andra året. Kunde inte fokusera på plugget och testade t.o.m att byta linje. Gå med något år yngre elever men det gick sådär det också.

Du kan plugga när som helst, så se det mest som en möjlighet. Om den möjligheten inte är så passande för tillfället så börja jobba medan du avvaktar till nästa möjlighet att plugga.

Du måste inte plugga men vill du ha en utbildning och kunna välja vilket sorts jobb du vill ha så är plugg ett väldigt bra val. Så förr eller senare är det rekommenderat att du pluggar. Sen när det är får du bestämma själv. Det som är smidigt.


   
SvaraCitera

Sorry men du är typ 70 år försen.


   
SvaraCitera

AyyXD:
Tack för svar! Glad
Ja jag vet ju att det är möjligt att få jobb men jag menar om det är lätt, och vilka jobb isåfall.

Nja.. Lätt är det nog inte. Kundservice var mitt första jobb, dom hade inga krav på gymnasieexamen.

Problemet som Tomatmacka påpekade var att du inte kan välja så många jobb då du inte har någon sorts utbildning. Då kanske du blir fast inom kundservice, även fast du inte gillar det. Dock så får du ju en referens därifrån så möjligtvis att man kan använda den hos nästa arbetsgivare trots att du inte har en examen.

Sen vet jag inte hur arbetsgivare tänker. Men oftast får man fylla i om man tagit examen eller inte. Då kanske dom per automatik sållar bort folk som inte tagit en examen 


   
SvaraCitera
Zsasz

Känner ett antal personer som skaffat jobb utan problem utan gymnasieutbildning, även om vissa arbetsgivare vill ha det så är det definitivt inte något som man måste ha, men det kan definitivt hjälpa beroende på vilket jobb man vill ha, ökar ju utbudet. För att vara helt ärlig, jobb-erfarenhet är generellt sätt mycket mer värderat än utbildning inom ganska många yrken, så det händer ganska ofta att folk som börjar arbeta tidigare istället för att plugga vidare hinner få bättre jobb än folk som spenderar dem åren i skolan och försöker få samma sorts jobb. Personligen skulle jag självklart aldrig säga att man skulle skippa skolan, det är något jag gjorde själv (hoppade av när jag var 14), och fast jag haft jobb sedan dess, så önskar jag nog fortfarande att jag fortsatt studera för att öka möjligheterna till att jobba inom fält jag gillar mer.


   
SvaraCitera

du kan få jobb inom mcdonalds max burger king det är typ de enda som jag känner till som inte kräver examensbevis men du får väldigt dåligt betalat mitt tips är att du ska försöka komma in på en skola som är anpassad för folk med add och liknande diagnoser 


   
SvaraCitera
Lillen

Sök jobb i disken på restauranger. Jobba som diskare är en bra start 
. Inte det roligaste kanske men det är något att sätta upp i CVt.  


   
SvaraCitera

E typ i samma situation som dig men ja tänker ändå försöka gå gymnasiet. Jag tror absolut att du skulle kunna få enklare jobb utan gymnasieutbildning. Men du stannar nog tyvärr lätt på det planet alltså att det e svårt att klättra i karriären o nå längre än typ jobb på donken. Men då e d ju ba o plugga komvux om du skulle vilja det. Gå till arbetsförmedlingen o börja sök jobb.


   
SvaraCitera

Naturligtvis finns det massor av jobb som inte kräver gymnasieutbildning utan det räcker med vanlig grundskola. Kan tänka mig att alla sk "lagerarbeten" bara kräver grundskola. Förutsatt att du inte ska köra truck eller liknande. Likaså alla industrijobb som bara gäller att packa upp och packa ner produkter inkl avsyning (kontroll) kan jag tänka mig räcker med vanlig grundskola. 

Det viktigaste är väl att du fixar svenska språket men det tycks du ju göra eftersom du verkar vara svensk.  Tumme upp


   
SvaraCitera

Det kommer onekligen bli svårare för dig att få jobb i framtiden utan gymnasieutbildning men det är inte omöjligt. Värt att lägga minnet på är att nätverkande är mycket viktigare i dagens värld än vad det var för några decennier sedan - om du känner någon i din närhet som behöver arbetskraft är det oftast en väg in till sitt första arbete. Nepotismrekryktering i Sverige är någonting du kommer gynnas av - byt linje/hoppa av och börja nätverka!

Om du ändrar dig i framtiden kan man alltid läsa upp betyg på komvux eller motsvarande. 


   
SvaraCitera