Aviseringar
Rensa alla

Skaffa vänner när man har Aspergers?


Ämnesstartare

Undrar hur det hela går till.

Jag har en väninna från förskoletiden, och vi har nära och bra kontakt. Hennes lillasyster befinner sig troligtvis också på autismspektrumet, vilket säkert underlättar för vår relation.

Jag har dock ingen aning om hur jag ska skaffa fler jämnåriga vänner. Jag är 16, och alla mina "vänner" utöver min barndomskompis är vuxna i form av psykologer, kontaktpersoner och liknande.

Kan inte tänka mig att det är "normalt" för någon i min ålder.

Har ni, fellow kids, några råd/anekdoter att komma med? Alla svar är uppskattade.


   
Citera

Well jag är vän med folk på spektrumet och hade ingen aning om det förens de berättade för mig. Att ha gemensamma intressen underlättar ju något enormt oavsett om man har en diagnos eller ej.

Har du några hobbies/intressen?


   
SvaraCitera

Maymay: Har du några hobbies/intressen?

Nej


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay: Har du några hobbies/intressen?

Det skulle jag vilja säga. Är dock inte säker på att de, för andra människor, är de mest lättsmälta av intressen.


   
SvaraCitera

Mitt råd är att anpassa dig till omgivningen försök ha några "normala" hobbies och intressen inte bara massa special intressen liksom. Se till att vara social också och se hur andra beteer sig sen tar du efter det. 


   
SvaraCitera
Zumrud

stanislavdenstore:
Undrar hur det hela går till.

Jag har en väninna från förskoletiden, och vi har nära och bra kontakt. Hennes lillasyster befinner sig troligtvis också på autismspektrumet, vilket säkert underlättar för vår relation.

Jag har dock ingen aning om hur jag ska skaffa fler jämnåriga vänner. Jag är 16, och alla mina "vänner" utöver min barndomskompis är vuxna i form av psykologer, kontaktpersoner och liknande.

Kan inte tänka mig att det är "normalt" för någon i min ålder.

Har ni, fellow kids, några råd/anekdoter att komma med? Alla svar är uppskattade.

Har samma problem är 15 åring tjej. Kan inte hitta jämnåriga kompisar.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Det skulle jag vilja säga. Är dock inte säker på att de, för andra människor, är de mest lättsmälta av intressen.

Nu blev jag intresserad, vadå för intressen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:

Nu blev jag intresserad, vadå för intressen?

Parafilier, trafficking/prostitution/surrogatmödraskap, ryska stäppsköldpaddor samt kantonesiska. För att nämna ett par.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Parafilier, trafficking/prostitution/surrogatmödraskap, ryska stäppsköldpaddor samt kantonesiska. För att nämna ett par.

Huh... hur är det intressen?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:

Huh... hur är det intressen?

Vad är din definition av ett intresse?


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Vad är din definition av ett intresse?

Vet faktiskt inte. Antar att det är nåt man är intresserad av, alltså vad som helst. Vet inte hur jag tänkte 🙂


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

Parafilier, trafficking/prostitution/surrogatmödraskap....

Förklara.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Deinosuchus:

Förklara.

De är alla intressanta ämnen, antar jag.


   
SvaraCitera

stanislavdenstore:

De är alla intressanta ämnen, antar jag.

Menade varför du är intresserad av just dessa


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Deinosuchus:

Menade varför du är intresserad av just dessa

De första två kommer nog av mitt intresse för socialantropologi och psykologi, medan kantonesiska har att göra med ett intresse för lingvistik.

Och sköldpaddor, ja de är sköldpaddor. Rätt gulliga enligt min mening.


   
SvaraCitera