Aviseringar
Rensa alla

skafferitråden


Ämnesstartare

här är en tråd där vi postar bilder (helst) och/eller beskrivningar (om ni verkligen inte äger någon kamera) som dokumenterar och förklarar hushållets skafferi. hur ni tänkt rent förvaringsmässigt, innehållsmässigt och organisatoriskt. detta är ett viktigt ämne som alltför många försummar, och jag hoppas att ni alla lär er av denna tråd.

detta hushåll först. idag presenteras vårt stora skafferi, vilket är ett walk in-skafferi som består av en enda skitstor hylla från ikea som är placerad i en skrubb som tidigare var full av mängder av bråte och inte tjänade någon funktion, samt en låda som förra hyresgästen för två år sen lämnade tillsammans med notisen "joakims, rör ej". detta åtgärdades i höstas, och sedan dess har vi ett sjukt bra skafferi.

nåväl.

Image

som följer, nedifrån och upp, som ni ser på siffrorna.

1: en 25-litersdunk med ris, numera ungefär halvfull. skulle gissa att mängden ris kvar är 10 kilo, inte helt säker. dunk inköpt på coop forum, och 20-kilossäck med jasminris från turken på hörnet.
2: pastalådan, inköpt på clas ohlson. börjar bli lite väl tom, men vi har väl pasta för några veckors sporadiskt bruk. skall dock fyllas på snarast.
3: pulversåser, kryddmixar och övriga saker som platsar, tillsammans med lite annat skrot som inte har någon naturlig plats (ses vid sidan om).
4: rätt mycket saker nedslängda i en back, torkade baljväxter, en del gryn, nötter, torkad frukt, osv.
5: krossad tomat. inte hela vårt lager, men den del som vi använder för stunden. man ska aldrig underskatta värdet av krossad tomat, och hur idiotförklarad man blir när man kommer till kassan på det lokala coop forum med tre flak av den. men ja, man ska aldrig underskatta hur mycket krossad tomat som man faktiskt gör av med.
6: sojagrädde (bakom nudelförpackning), färdiga såser (mest till pasta, men lite annat också), sylt, vintetror för matlagning, och sojamjölk. sånt som vi inte gör av med oerhörda mängder av, mest.
7: bönor, linser, mjöl och gryn som inte passade i randombacken vid nummer fyra. rätt mycket användbara grejer, men mest sånt vi inte använder skitofta.
8: konserver av alla de slag. eller ja, mest bönor. nästan uteslutande bönor, och lite fruktkonserver, champinioner, osv. skall kompletteras när vi har någonstans att ställa det, för konserver går fan åt, i synnerhet när man inte orkar använda torkade baljväxter i stället för konserverade.

sen är det lite som bilden missar, det fortsätter längre upp (jävligt hög hylla) men inget viktigt. större konserver, mängder av te, toapapper osv, sånt man under inga omständigheter vill få slut på, men inte behöver komma åt särskilt ofta.

allt sammantaget så behöver vi i princip bara gå till ica när vi vill ha färska grönsaker. eller chips.

så, redogör nu för era skafferier, och/eller ursäkter.


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Mitt skafferi befinner sig 40 mil bort och innehåller förmodligen en del mögel då jag panik sprang till tåget för dryga månaden sedan.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

i "mitt" skafferi står en hyllinsats för nätbackar, typ såna som man har i garderoben. Kan tänka mig att producera en bild snart.

dessa är fyllda med mängder av skit som säkert kan va bra till någon forma av matlagning. Finner inte skåp mat så spännande.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Mitt skafferi befinner sig 40 mil bort och innehåller förmodligen en del mögel då jag panik sprang till tåget för dryga månaden sedan.

vad är din ursäkt för att inte ha skaffat dig ett skafferi på en månad?´

OF 5:

dessa är fyllda med mängder av skit som säkert kan va bra till någon forma av matlagning. Finner inte skåp mat så spännande.

det fina med skafferimat är att den klarar av de flesta situationer. går strömmen så märker den det inte, stängs värmen av så klarar sig i regel det mesta ändå, osv. detta kombinerat med att den har lång hållbarhet. vi har nog i princip inget i vårt skafferi som inte är användbart om vi skulle åka hemifrån nu och komma tillbaks om två år.

sen har vi ju en hel del grejer som inte klarar sig så länge, men det är alltid bra att ha något att falla tillbaks på när zombieapokalypsen står för dörren och ica är fyllt av levande döda.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

vad är din ursäkt för att inte ha skaffat dig ett skafferi på en månad?´

Jo skafferiet är hemma men ja är borta. Ligger massa mackor i det å dem brukar mögla efter en vecka


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Ligger massa mackor i det å dem brukar mögla efter en vecka

varför har du mackor i skafferiet :s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Jo skafferiet är hemma men ja är borta. Ligger massa mackor i det å dem brukar mögla efter en vecka

nej, har du varit borta från ditt skafferi i en månad så har du inget skafferi. ett skafferi är bara användbart så länge som man har tillgång till det. om du inte flyttat runt extraordinärt mycket under den månad du varit borta, då kanske situationen är annorlunda. men i regel, har man inte varit hemma på en månad så bor man inte där.


   
SvaraCitera

Nu har jag inte mkt där... men ska handla i morgon! vad som finns:
socker
mjöl
havregryn
te/kaffe
strö bröd
pasta
det va nog allt[cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Leijonsparf:

sen har vi ju en hel del grejer som inte klarar sig så länge, men det är alltid bra att ha något att falla tillbaks på när zombieapokalypsen står för dörren och ica är fyllt av levande döda.

mm bror min har planerat för den dagen också. Själv tänker jag dra igång elverket och kör på som om inget hänt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ale_x:

te/kaffe

ale_x:

pasta

är fan bland det viktigaste, ändå. har man bara det så klarar man sig. fast man ska ju ha det i rimliga mängder, också. man har det bara tills man ätit upp det. och att ha lite saker att faktiskt äta pasta med blir rätt relevant efter några dagar.

OF 5:

mm bror min har planerat för den dagen också. Själv tänker jag dra igång elverket och kör på som om inget hänt

hur fan ska du lyckas med det när ica har stängt, om du saknar någon rimlig mängd torrvaror?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

varför har du mackor i skafferiet :s

För att det är gott med mackor? [cry]

Leijonsparf:

om du inte flyttat runt extraordinärt mycket under den månad du varit borta

Har bott på 4 olika ställen under månaden. Kommer hem till mitt skafferi ons eller torsdag[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

För att det är gott med mackor? [cry]

men man har ju inte färdiga mackor i skafferiet? :C


   
SvaraCitera

Leijonsparf:

och att ha lite saker att faktiskt äta pasta med blir rätt relevant efter några dagar.

[bigsmile] Ja i bland lyxar mat till det med ketchup


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Har bott på 4 olika ställen under månaden. Kommer hem till mitt skafferi ons eller torsdag[no-no]

då är det väl något av en annan sak. men fortfarande.
jag behöver inte vara på en plats längre än ett par dagar innan jag påbörjat ett tillfälligt skafferi.

ale_x:

[bigsmile] Ja i bland lyxar mat till det med ketchup

hej bristsjukdomar.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

enhimmelskdrog:

men man har ju inte färdiga mackor i skafferiet? :C

Varför skulle jag ha färdiga mackor i skafferiet? [cry]

Leijonsparf:

då är det väl något av en annan sak. men fortfarande.
jag behöver inte vara på en plats längre än ett par dagar innan jag påbörjat ett tillfälligt skafferi.

Men har inte haft behov av att köpa ofärdig mat [no-no]


   
SvaraCitera