Aviseringar
Rensa alla

Skakiga händer ????!!!!


Ämnesstartare

Heej ,

Det är såhära att mina händer darrar väldigt mycket .. även när jag bara sitter rakt upp och ner och inte gör någonting, självklart förvärras det oerhört mycket ifall jag blir lite nervös eller obekväm.. Har varit hos husläkaren samt en neurolog.

Båda säger att jag e ung och att det är normalt .. hur i helvete kan det vara normalt när jag ser att det är INGEN annan, varken i min närhet eller sociala umgänge som har händer som skakar lika mycket som mina ..

Det är jävligt jobbigt och knäcker mitt sociala liv när alla hela tiden ska påpeka de dessutom .. Finns det fler som lider av samma sak? Hade varit riktigt tacksam över svar och tankar.[smile]

tremors.jpg


   
Citera

Tro mig, ALLA har sådana här ticks mer eller mindre. Jag har haft det i (nacken främst, ryckningar) tre år och fick nyligen klonazepam utskrivet.

Är lätt att tro man är defekt pga en sån här sak, men vet du vad det beror på? Du har ett överskott av dopamin i hjärnan vilket gör att vissa neuroner inte kan "stänga av" helt utan är konstant stimulerade. Notera att jag inte sa du har för mycket dopamin, det är i princip omöjligt, dopamin är källan till kreativitet, motivation, glädje, finmotorik, logiskt tänkande... Dina darrningar är ett tecken på att din hjärna är i prima kondition, du är för frisk helt enkelt.

Det är väldigt lätt att åtgärda, men jag skulle rekommendera dig att inte uppsöka läkemedel om det inte blir ett väldigt stort problem (svårt att äta tex). Varför? Kolla denna dokumentären:

Om det är något mer du undrar svarar jag mer än gärna, det är en del av min utbildning.


   
SvaraCitera

Alltså Parkinson, en nervsjukdom.. fast de är mest vanligt hos folk över 50 år.. ovanligt hos ungdomar. Men OM, så får man skakiga händer, till slut sitter man i rullstol helt förlamad och inget socialt liv längre.

http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/Parkinso...


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Im not a lemon:

Dina darrningar är ett tecken på att din hjärna är i prima kondition, du är för frisk helt enkelt.

Självklart hoppas jag de, det har bara blivit jobbigt i vardagen, trodde att darrningarna berodde på att man hade brist av dopamin och att hjärnans signaler inte når ut vilket leder till omedvetna ryckningar "tremorer" bland annat. Sen en kompis mamma trodde jag hade parkinsons då hon precis hade läst om en 18 åring i england som blivit diagnostiserad, flippade jag ut, och oron går inte över, vilket bara gör det värre [cry]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cynder:

Alltså Parkinson, en nervsjukdom.. fast de är mest vanligt hos folk över 50 år.. ovanligt hos ungdomar.

http://www.dailymail.co.uk/health/article-402665/I-hit-Parkinsons-eighteen.html

kan knappt tänka klart ..


   
SvaraCitera

Ja, fast de är ju nästan 1 på tusen för yngre.. beklagar verkligen om du är en av de olycksbådande som hamnat i denna sjukdom..[love]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Cynder:

Ja, fast de är ju nästan 1 på tusen för yngre.. beklagar verkligen om du är en av de olycksbådande som hamnat i denna sjukdom..[love]

Det gör ingenting om det vore , då vet jag det iallafall , känndes värre när jag satt hos neurologen igår. Det kändes som om han inte trodde på mig (händerna skakade inte så jättemycket då heller, bara darrade en aning) .. började gråta och kunde knappt andas .. ska jag uppsöka en annan läkare? eller ska jag bara nöja mig och försöka leva med det? [love]


   
SvaraCitera

Är också ganska skakig, särskilt på morgonen och i miljöer/stämningar som jag inte har koll på. Tror det är en blandning av sociala och ärftliga faktorer i mitt fall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

är också ganska skakig, särskilt på morgonen och i miljöer/stämningar som jag inte har koll på. Tror det är en blandning av sociala och ärftliga faktorer i mitt fall.

Önskar att jag hade dom svaren, tyvärr finns det ingen i familjen eller släkten som har eller har haft någon form av tremorer [sad]


   
SvaraCitera

Iamhere:

ska jag uppsöka en annan läkare? eller ska jag bara nöja mig och försöka leva med det? [love]

Jag förstår verkligen att du är rädd.. min pojkvän har det där i släkten och JAG är rädd att han kommer visa symptomen för de till slut.. men som de verkar nu så har han klarat sig och han är 32 år.. :/

Men nu såhär ung kanske framtiden kommer vara väldigt jobbig om den visas innan 30..

Eftersom man inte kan kolla upp om man har Parkinson, varken via blodprov eller röntgen så finns det nog tyvärr ingenting du kan göra.. utan bara leva vidare.. men märker du att det börjar bli värre, lev då lyckligt, res och gör det du alltid velat aktivt! Känner med dig [love]


   
SvaraCitera

Cynder:

Alltså Parkinson, en nervsjukdom.. fast de är mest vanligt hos folk över 50 år.. ovanligt hos ungdomar. Men OM, så får man skakiga händer, till slut sitter man i rullstol helt förlamad och inget socialt liv längre.

Iamhere:

Sen en kompis mamma trodde jag hade parkinsons då hon precis hade läst om en 18 åring i england som blivit diagnostiserad, flippade jag ut, och oron går inte över, vilket bara gör det värre

Alltså, att parkinsonsjuka darrar är pga medicinen mot sjukdomen. Så det är inte parkinsons. Har du använt dopaminagonister regelbundet någon gång under din livstid? (parkinsonmedicin är dopaminagonister, amfetamin tex)

Iamhere:

ska jag uppsöka en annan läkare? eller ska jag bara nöja mig och försöka leva med det?

Hur mycket vatten kan du max ha i ett glas så att du kan hålla i det utan att spilla?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Im not a lemon:

Alltså, att parkinsonsjuka darrar är pga medicinen mot sjukdomen. Så det är inte parkinsons. Har du använt dopaminagonister regelbundet någon gång under din livstid? (parkinsonmedicin är dopaminagonister, amfetamin tex)

Men om du läser på vårdguiden så står det att symptomen för parkinsons är bland annat darrningar stelhet och försämrad balans. Alltså darrar man inte pga av medicinen eftersom att symptomen är något man har innan man vet att man har sjukdomen, eller? jag vet inte ..

Im not a lemon:

Hur mycket vatten kan du max ha i ett glas så att du kan hålla i det utan att spilla?

lite mer än halva ..


   
SvaraCitera

jag tror jag har det på grund av små skitsaker jag går och irriterar mig på


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

dazed:

jag tror jag har det på grund av små skitsaker jag går och irriterar mig på

Är det ofta eller ?


   
SvaraCitera

Iamhere:

Är det ofta eller ?

Jag blir sällan arg av större saker som kanske borde uppröra mig, men jag retar mig nåt så djävulskt på saker så som datorer, dåligt bryggt kaffe, avbrutna pennuddar och högljudda bimbos. Man träffar på en hel del sånt under en normal skoldag.


   
SvaraCitera