Aviseringar
Rensa alla

Skall Svensk vänster bedriva Turkisk utrikespolitik.


Ämnesstartare

Den svenska vänstern har ju nyligen i riksdagen kört över regeringen och röstat för att erkänna ett turkiskt folkmord på armenier för 100 år sen. Detta har allvarligt skadat sveriges relationer med Turkiet, men det har också skadat försoningen mellan turkar och armenier. Dessutom blir det besvärligt för Turkiet att gå med i EU om de har ett folkmord hängandes runt halsen.

Att ett en gång diciplinerat och regeringsdugligt parti som socialdemokraterna numera ängnar sig åt att från baksätet i riksdagen bedriva utrikespolitik och historieskrivande är ju chockerande.

Vem ska skriva historien? Är det politiker eller historiker? Svaret är självklart historikerna. Det finns många avskräckande exempel på makthavare med ambitioner att lägga det förflutna till rätta, men den svenska riksdagen tycker uppenbarligen annorlunda.

1900-talet är kantat av katastrofer med miljoner och åter miljoner offer. Frågan blir därför vilka ogärningar riksdagen ska fatta beslut om nästa gång – Hiroshima, Vietnamkriget eller terrorn i Sovjetunionen och Kina? Antalet illdåd som lockar till politiska beslut kan synas oändligt och sysselsätta svenska politiker i riksdag och valkampanjer år framöver. Gränsdragningsproblem bakåt i tiden blir också aktuella. Riksdagsbeslut om att Kristian II inte får kallas Kristian Tyrann kan danskar i Sverige uppfatta som rimligt.

Jag uppfattar det som makalöst oproffesionellt att svensk vänster ängnar sig åt att försöka skriva om historien. Visserligen är det ett välkänt beteende hos vänstern, men det är ändå skrämmande att det pågår i sverige idag.

PS

Jag förnekar inte det som skedde i det ottomanska riket, men jag anser inte att det är svenska oppositionspolitikers uppgift att låtsas som att de kan diktera historien.


   
Citera
Ämnesstartare

förstår inte det bisarra med det alla svenska partier tar ju redan ställning om historiska händelser.


   
SvaraCitera

AndyH:

men det har också skadat försoningen mellan turkar och armenier

Hur då? Det är ju inte så att nu helt plötsligt så inser turkar och armenier vad som har hänt, det har ju pyrt under ytan i snart 100 år. Om något så gör det ju en försoning enklare, för att det är erkänt. Förutom att turkarna fortfarande inte vill erkänna det. Egentligen utan någon riktig anledning.
Eller jo, det var inget folkmord för målet var inte att utplåna armenierna, de ville bara döda en hel jävla massa. Skillnaden är ju enorm!

Och varför har de problem att erkänna brott som begåtts under en annan regim? Om de nu vill vara med i EU så får de väl lysa lampan där solen inte skiner. Synd.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Kvacksalvaren:

Egentligen utan någon riktig anledning.

Nationalchauvinism, ungefär samma sak vi ser i Finland, Ryssland osv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tycker det var bra att Sverige erkände folkmordet på armenierna, skillnaden mellan andra historiska händelser och folkmord är att den turkiska regeringen aktivt försöker mörklägga och förneka folkmordet som en aktiv policy och då är det bra att Sverige tydligt går ut och låter de veta att revisionismen inte kommer lyckas. Jag stödjer inte Turkiets medlemskap i EU.


   
SvaraCitera

Varför ska Sverige erkänna en historisk händelse som vi ändå aldrig haft med att göra? Känns det inte som att det finns lite viktigare saker att hand om än folkmord (eller vad man nu vill kalla det), som utfördes, eller ska ha utförts, av ett totalt främmande folk och som drabbade ett annat främmande folk för nästan 100 år sedan?

Varför inte börja med att kritisera judarnas behandling av palestinierna istället?


   
SvaraCitera