Aviseringar
Rensa alla

Skångtext


Ämnesstartare

Hur skulle ni skriva en låt? Eller hur gör man?? Hur skriver man i viket perspektiv? Vill skriva en låt men hur kan någon hjälpa?:)


   
Citera
Ämnesetiketter

G O O G L E


   
SvaraCitera

Skriv om döden, brutalt mord, helvetet, satan, att du hatar människor, skriv om hemska händelser, tortyr, ondskefulla ritualer, mörker, schizofreni, mentala sjukdomar, använd grova ord. där har du en bra låt! Tillsätt endast super distortad gitarr, snabba trummor, skrik och då är låten klar!


   
SvaraCitera

Jag har komponerat hundratals låtar.

Men jag antar att du talar specifikt om sånger...

Bara skriv. Det är inte svårare än det. Jag skrev en låt om att jag vill säga till folk att begå självmord, men att jag inte kan, för att det är elakt. Det är kontroversiellt! Men en sång ändå. Eller undrar du också om det melodiska?


   
SvaraCitera
Maxxie

Skriv INTE om schizofreni, mentala sjukdomar, självmord osv. om du inte vet vad det egentligen är. Det finns bara få bra låtar om de här ämnena för folk vet inte vad de säger och tror att de kan säga vad de vill om psykisk ohälsa för att upplivas som "dark". Har sett för många människor påstå att de har någon mental sjukdom bara för de har lyssnat på en dark låt om det och de har tyckt att det var så originellt och mysteriöst att "ha schizofreni" eller att "vara bipolär".
Schizophrenic av Kwoon är en bra låt om schizofreni (Asså alla deras låtar är väldigt bra!) och det är den enda som är bra och som jag känner. Jag har en kompis med schizofreni som uppskattar också den här låten. Annars alla låtar som får psykisk ohälsa att upplevas som "dark" och "originellt"... just, no.


   
SvaraCitera

Maxxie: bra låtar

Ja, att skriva bra låtar är mycket svårare Galen


   
SvaraCitera

Jag skriver dikter. Då tränar man i alla fall på styckeindelning. Och korta meningar till bilder jag tagit för jag tappar tråden när jag skriver en hel text. Sen kan man fråga om det ska va tydligt eller om man får fantisera mycket. År efter år då hittar jag en text jag skrivit och börjar på den igen med ny inspiration eller så kan jag mina gamla utantill och plötsligt börjat skriva på dem. Jag gjorde ett fotoalbum med dikter och sånger som skolprojekt och det var svårt att para ihop bilder med text när man hade fler att välja. Fundera på känslan och färger, handlar det om dig eller andra.


   
SvaraCitera