Aviseringar
Rensa alla

Skåningar och temprament


Ämnesstartare

Lite kul är det.

God Konsument:


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Haha. Skåne har ju Sten Taxi Jonsson. Hur fanken kan du säga att han är tjurig?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag älskar skåningar med bred dialekt och ölmage.
Önskar att jag vore en sådan. Men tyvärr är jag helfet istället, och har bara tungrotsärret, och inte hela dialekten.


   
SvaraCitera
Hando

Skåne äger [sad]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svenska Dagbladet:
Färre gökar i södra Sverige.

Skriver SDB det måste det vara sant [smile]


   
SvaraCitera

Libertad:

Lite kul är det.

God Konsument:

Haha, va? [bigsmile] Fattar inte tråden ärligt talat.


   
SvaraCitera

Menar du att jag har dåligt temperament eller något? :S


   
SvaraCitera

SebastianE:

Knappast!

Klart vi är lugna. Här uppe i norr är vi rätt lugna iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Menar du att jag har dåligt temperament eller något? :S

Jag bara citerade dig på impuls för att nån sa nåt dåligt (och därför troligen sant) om skåningar. :S


   
SvaraCitera

Libertad:

Jag bara citerade dig på impuls för att nån sa nåt dåligt (och därför troligen sant) om skåningar. :S

Hahaha. [bigsmile]

Men alltså, att en stockholmare gör den här tråden tycker jag är väldigt märkligt egentligen för jag har aldrig träffat fittigare människor än när jag var i Stockholm. [shake] Alla är ju helt sjukt egocentrerade och otrevliga, kanske inte de jag umgicks med men folk på stan och i butiker och liknande. Om man åker ner till Skåne är det typ motsatsen, alla har mer respekt för sina medmänniskor och tänker inte bara på sig själva.

Om nån är sur av sig så är det ju definitivt 08orna, i Skåne så är folk hur snälla som helst. Kanske sant att många skåningar har häftigt temperament dock.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

God Konsument:

Men alltså, att en stockholmare gör den här tråden tycker jag är väldigt märkligt egentligen för jag har aldrig träffat fittigare människor än när jag var i Stockholm. [shake]

Är TS verkligen från Sthlm? Kanske, jag har ingen aning.

God Konsument:

Om man åker ner till Skåne är det typ motsatsen, alla har mer respekt för sina medmänniskor och tänker inte bara på sig själva.

Äh. Jag skulle tro ration trevliga/otrevliga är ungefär likadan, bara det att man märker mer av det otrevliga i storstäderna pga. tätare koncentration av butiker och ökad interaktion med andra människor överhuvudtaget. Man minns människor som är otrevliga mot en långt bättre än man minns människor som är trevliga (sålänge det inte rör sig om mer än vardagsgrejer).

Eller ja, lite "värre" kan väl storstäder vara iom. att stressnivån är högre och det väl har en generellt negativ inverkan på hur man beter sig mot andra. Sen finns det ju dåliga områden, speciellt i Sthlm, om man vill bli väl bemött... t.ex. Östermalm, om man nu inte har kostym och en fet plånbok. Innerstans kommersområden är väl inte världens bästa exempel. Går du in i nån utav småbutikerna på tvärgatorna eller kanske rentav ut emot bostadsområdena, så är folk oftast jättetrevliga.

Jag har lite svårt att tro på det här med att stockholmare är så elaka och att folk från mindre städer/orter skulle vara så mycket bättre. Jag har inte upplevt det och då har jag bott i både en by med närhet till en småstad, en medelstor svensk stad och i Stockholm.


   
SvaraCitera

Skåningar är gapiga och jobbiga.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hm, jag tycker att Sverige rent generellt är lite fattigt. Skåne inräknat. Stockholm är för mycket USA för min smak, men om man gillar materialism och statuslekar så är Stockholm säkert helt okej.


   
SvaraCitera

Libertad:

Är TS verkligen från Sthlm? Kanske, jag har ingen aning.

Tror det, är inte säker men har för mig det.

Libertad:

Jag har lite svårt att tro på det här med att stockholmare är så elaka och att folk från mindre städer/orter skulle vara så mycket bättre. Jag har inte upplevt det och då har jag bott i både en by med närhet till en småstad, en medelstor svensk stad och i Stockholm.

Men du har aldrig bott i Skåne. [wink] Vadå det är väl klart att det finns skillnader på trevligheten beroende på var i landet du är? Inte konstigare än att det är olika från land till land. Är du i t.ex. Spanien så är det ju en helt annan social kultur än i Sverige, på samma sätt är det olika i små samhällen jämfört med stora. Jag tror att Skånes sociala kultur är mycket mer lik Danmarks än övriga Sveriges, kanske därför jag upplever att det är stor skillnad mellan Lund och Stockholm.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jellybeans:

Haha. Skåne har ju Sten Taxi Jonsson. Hur fanken kan du säga att han är tjurig?

Det är väl den enda där nere som har väl kommit på vad fröken höger är:P

Gryphon:

Klart vi är lugna. Här uppe i norr är vi rätt lugna iallafall.

Ni skriker som apor!

God Konsument:

stockholmare

Jag har inte bott här särskilt länge och jag har absolut inget emot norrlänningar, östgötare... utan bara skåningar.

Libertad:

Är TS verkligen från Sthlm? Kanske, jag har ingen aning.

Inte bott här särskilt länge och jag kunde lika gärna bo i Norrland.


   
SvaraCitera