Aviseringar
Rensa alla

Skateboard - Vilka Hjul,Kullanger etc?


Ämnesstartare

Har lust att köpa en skateboard till våren... Vill planera i förväg vad jag ska köpa så jag kan börja köra så fort som möjligt! Hade tänkt mig denna bräda http://www.junkyard.se/Product.aspx?ProductId=12219&ProductDetailId=75757 Men vad står Olson för?
Sen vilka truckar och grejs ska jag ha?


   
Citera
Ämnesstartare

Alex Olson är en känd skejtare.

Vad för delar (truckar, lager, hjul etc) du skall ha beror på vad det får kosta och hur du skall åka. Är du nybörjare kanske det är bättre att köpa ett färdigt kit eftersom "schyssta" brädor kan bli ganska dyra, och det är lite onödigt om du tröttnar efter några veckor.

Bor du nära Stockholm, Göteborg eller Karlstad skulle jag rekomendera att du går till OneOff eller liknande butik och klämmer på grejerna lite innan du köper, känslan är halva brädan [y]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Vad för delar (truckar, lager, hjul etc) du skall ha beror på vad det får kosta och hur du skall åka. Är du nybörjare kanske det är bättre att köpa ett färdigt kit eftersom "schyssta" brädor kan bli ganska dyra, och det är lite onödigt om du tröttnar efter några veckor.

Vad skulle det kosta då? Har ungefär 4000 att punga isf...

Bor i Sundsvall och vad jag vet finns det ingen skatebutik i närheten.

Spelar det stor roll på vilken bräda,Hjul etc man har? Spelade enormt stor roll på longboards [confused]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag säger så här:

Bräda - Girl Premium

Truckar - Royal (alltid)

Hjul - Hubba (in i frysen två veckor innan användning)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

keybored:

Hjul - Hubba (in i frysen två veckor innan användning)

Varför?

Kullanger då? [crazy]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Varför?

De håller mycket längre då.

Kullager.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Vad skulle det kosta då? Har ungefär 4000 att punga isf...

Bräda - en du tycker är snygg över 500kr, i princip alla brädor är 7 lagers plywood och eftersom du ändå antagligen beställer över nätet och inte kan känna på den innan blir det lite grisen i säcken. Jag gillar santa cruz och dogtown, men det är helt en smaksak så jag vill inte rekomendera något. Svenska Sweet är coola med och säljs i din lokala skejt butik Moyo.

Truckar - Lite enklare, Independent Stage 10. Kanske inte snyggast, men klassiska, bombsäkra och respekterade. Håller garanterat längre än du gör 😉

Hjul - ganska mycket smaksak, Bones, Spitfire och Element är sköna, Hubba blir flatslitna snabbt men är också sköna att åka på. Pigs lite billigare men också riktigt bra.

Kullager - Kan bli hur dyra som helst, men det är mer eller mindre onödigt att lägga mer än 500kr, om du nu inte vill kasta pengar omkring dig. Själv kör jag bombsäkra svenska SKF VK251, det var ju trots allt dem som uppfann kullager 😉


   
SvaraCitera

Runda hjul rekommenderar jag.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frippe94:

Bräda - en du tycker är snygg över 500kr, i princip alla brädor är 7 lagers plywood och eftersom du ändå antagligen beställer över nätet och inte kan känna på den innan blir det lite grisen i säcken

Frippe94:

Svenska Sweet är coola med och säljs i din lokala skejt butik Moyo.

Tycker sweet är ganska snyggt på kläder men deras brädor ser förjävliga ut... Känns nästan alla likadant eftersom dom alla är 7 lagers plywood?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Siggeeh:

Känns nästan alla likadant eftersom dom alla är 7 lagers plywood?

Nja, vad man gillar beror mycket på vad man är van vid, skillnaden mellan de lite dyrare brädorna är inte att vissa är bättre än andra, de är bara annorlunda. Den du har länkat är säkert kanon [y]


   
SvaraCitera

   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vem fan åker bräda?

Det är såååå 1999 [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Det är såååå 1999 [no-no]

Du är sååå 19 [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

CharliesName2:

Du är sååå 19 [no-no]

Ska du säga [no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Floppsen:

Ska du säga [no-no]

I know [sad] men bara i 28 dagar till [badgrin]


   
SvaraCitera