Aviseringar
Rensa alla

Skatt?


Ämnesstartare

Tja, är 14 år och fyller 15 i augusti.
Om jag exempelvis köper varor för 1000 SEK, och sedan säljer det dyrare, (säg några tusenlappar)- behöver jag skatta på det? Jag har kollat på Skatteverket om hobbyverksamheter och enskilda firmor, men det känns skitluddigt.
Stämmer det att om jag inte tjänar mer än 20000 på detta så behöver jag skatta 0? Eller är det på inkomsten jag skattar?
Och, om jag nu behöver skatta: Hur går jag till väga, och hur många? Tråkigt om staten kommer och tar hälften, bryr de sig om 14-åringar tjänar svarta pengar? Skål


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

Beror väl på vilket sett du säljer på eller


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:
Beror väl på vilket sett du säljer på eller

Vad menar du? Det är ett engångsköp för mig och sedan säljer jag vidare till olika kunder. Det är inte narkotika, än hur mycket det låter så, men jag skulle inte fråga om tips på hur man skattar på droger. Söt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Skilj på inkomst av tjänst dvs du jobbar och får en inkomst och om du säljer något du gör vinst på. Inkomst av tjänst är beloppsgränsen 20K kronor men om du köper något och säljer vidare vill jag minnas att gränsen är 50K kronor.

10K kronor avseende inkomst av tjänst (om du jobbar för någon) gäller studerande. 50K kronor i vinst gäller alla. Dvs du kan ex sälja hela din skivsamling för 50K kronor utan att behöva deklarera affären och vinsten därav. Oavsett vad du köpt den för en gång i tiden.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Är mycket nyfiken angående hur man omvandlar en tusenlapp till tusenlapp(ar) som 14 åringRullar ögonen


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Skilj på inkomst av tjänst dvs du jobbar och får en inkomst och om du säljer något du gör vinst på. Inkomst av tjänst är beloppsgränsen 20K kronor men om du köper något och säljer vidare vill jag minnas att gränsen är 50K kronor.

10K kronor avseende inkomst av tjänst (om du jobbar för någon) gäller studerande. 50K kronor i vinst gäller alla. Dvs du kan ex sälja hela din skivsamling för 50K kronor utan att behöva deklarera affären och vinsten därav. Oavsett vad du köpt den för en gång i tiden.

Skrev fel... menade naturligtvis 20K kronor, sorry.  Rodnar


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Maymay:
Är mycket nyfiken angående hur man omvandlar en tusenlapp till tusenlapp(ar) som 14 åringRullar ögonen

Eh
hehe
erbjudande Glatt skålande


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

politisk realist:
Skilj på inkomst av tjänst dvs du jobbar och får en inkomst och om du säljer något du gör vinst på. Inkomst av tjänst är beloppsgränsen 20K kronor men om du köper något och säljer vidare vill jag minnas att gränsen är 50K kronor.

10K kronor avseende inkomst av tjänst (om du jobbar för någon) gäller studerande. 50K kronor i vinst gäller alla. Dvs du kan ex sälja hela din skivsamling för 50K kronor utan att behöva deklarera affären och vinsten därav. Oavsett vad du köpt den för en gång i tiden.

Tack!
Finns det någon källa du kan hänvisa till?
Läste på Blocket om det, de borde ha koll på läget då det finns folk som regelbundet tjänar pengar genom Köp/Sälj.
Såhär står det:

Försäljning av enstaka varorOm du säljer varor vid något enstaka tillfälle så ska den eventuella vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. (Antar att det är detta du syftar på?)
Vinsten är skillnaden mellan ditt inköpspris för varan och det pris du sedan säljer varan för. Om du har fått eller ärvt det du säljer så är det den förre ägarens inköpspris du ska räkna på. Vet du inte inköpspriset kan du använda dig av ett schablonvärde som är 25 % av ditt försäljningspris.
Regelbunden försäljning av varorOm du säljer varor regelbundet så ska du redovisa inkomsten i din deklaration oavsett hur mycket du tjänat på försäljningen. Du redovisar då inkomsten antingen som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har.
Mer information finns hos Skatteverket under avsnittet e-handel.

Då är min enda fråga- Vad är skillnaden på regelbunden/enstaka?
I mitt fall blir det ju olika kunder- regelbunden försäljning?



   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint:

Vad menar du? Det är ett engångsköp för mig och sedan säljer jag vidare till olika kunder. Det är inte narkotika, än hur mycket det låter så, men jag skulle inte fråga om tips på hur man skattar på droger. Söt

Nah asså ja mena de ju inte som att nån har koll på vad du säljer... eller nåt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Bananlåda:

Nah asså ja mena de ju inte som att nån har koll på vad du säljer... eller nåt

Vetefan. Blir väl bara lite shady antar jag om det rullar in hundralappar efter hundralappar på kontot helt plötsligt, eller? Vet inte om banken bryr sig


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint:

Vetefan. Blir väl bara lite shady antar jag om det rullar in hundralappar efter hundralappar på kontot helt plötsligt, eller? Vet inte om banken bryr sig

Nää de tror jag inte, finns många andra anledningar till att de skulle göra det


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

spearmint: Tack!
Finns det någon källa du kan hänvisa till?
Läste på Blocket om det, de borde ha koll på läget då det finns folk som regelbundet tjänar pengar genom Köp/Sälj.
Såhär står det:

Försäljning av enstaka varorOm du säljer varor vid något enstaka tillfälle så ska den eventuella vinsten som överstiger 50 000 kronor beskattas med 30%. (Antar att det är detta du syftar på?)
Vinsten är skillnaden mellan ditt inköpspris för varan och det pris du sedan säljer varan för. Om du har fått eller ärvt det du säljer så är det den förre ägarens inköpspris du ska räkna på. Vet du inte inköpspriset kan du använda dig av ett schablonvärde som är 25 % av ditt försäljningspris.
Regelbunden försäljning av varorOm du säljer varor regelbundet så ska du redovisa inkomsten i din deklaration oavsett hur mycket du tjänat på försäljningen. Du redovisar då inkomsten antingen som hobbyverksamhet eller som näringsverksamhet beroende på verksamhetens syfte och hur stor omfattning den har.
Mer information finns hos Skatteverket under avsnittet e-handel.

Då är min enda fråga- Vad är skillnaden på regelbunden/enstaka?
I mitt fall blir det ju olika kunder- regelbunden försäljning?

Jag beklagar men jag har inga källor till mina uppgifter. Jag vet bara att det är 20K kronor som gäller för ungdomar som ex sommarjobbar och vill tjäna lite extra pengar och inte vill komma över gränsen för att deklarera och betala skatt.

Likaså är det 50K kronor, oavsett hur gammal eller ung man är, som vinst på ex prylar man säljer.

Men var gränsen går mellan "hobbyverksamhet" och "näringsverksamhet" kan nog bara skatteverket svara på. Jag brukar läsa dessa frågor med jämna mellanrum på Flashback och svaren brukar vara som nedan.

Vet bara två fall ur min närmaste bekantskapskrets.
Fall #1 - en släkting skulle sälja några gamla fina Rolexklockor som han skulle tjäna uppåt 50K kronor på men det klassade Skatteverket som hobbyverksamhet om "vinsten" var högst 50K kronor.
Fall #2 - en kompis hade fått en större vinylskivsamling som han planerade att sälja. Han kanske kunde tjäna 100 - 200 kronor per skiva så det var ju mängder med plattor han skulle sälja för att uppnå 50K kronor i vinst. Men detta klassade Skatteverket som "näringsverksamhet". Varför kompisen gjorde en genväg, nämligen han sålde alla plattorna till en skivaffär och slapp "näringsverksamhetsstämpeln".

Mitt tips är att du ringer Skatteverket och frågar dom. Det bästa är att du "bandar" samtalet så har du det som bevis i framtiden.

Att banken däremot skulle reagera på att det inbetalas ett antal hundralappar varje dag från olika inbetalare är nog väldigt liten. Banken är nog mer observant på alla som försöker realisera sina Bitcoins. Det finns faktiskt ganska många som köpte Bitcoins för kanske 100K kronor och som nu stigit till kanske 50 miljoner kronor. Och så länge coinsen ligger i en Bitcoinwallet så ligger de ju i tryggt förvar. Problemet är när de ska börja sälja av med kanske 100K kronor eller 500K kronors värde coins... DÅ VAKNAR BANKEN TILL!!!  Arg


   
SvaraCitera

nej du behöver inte betala skatt så passa på 


   
SvaraCitera