Aviseringar
Rensa alla

Skeitzo vs peronstörd


Ämnesstartare

Hampie:

negativa vanföreställningar

[tard] går det. vanföreställningar är väl alltid ett positivt symptom.


   
SvaraCitera

anisokori:

går det. vanföreställningar är väl alltid ett positivt symptom.

Negativa psykoser då 😛


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

med positiva och negativa vanföreställningar.

Du tänker på positiva och negativa symtom. Vanföreställningar är positiva symtom.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

Hampie:

Negativa psykoser då 😛

Vad är det? Verkar inte finnas någonting som heter så.


   
SvaraCitera

framtidstron är död:

Vad är det? Verkar inte finnas någonting som heter så.

Bah… Jag är trött som fan :P. Sovit tre timmar inatt och har en massa skum medicin i kroppen <.<. Du vet vad jag menar i alla fall, men tack för att du påpekade en miss :).


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Du vet vad jag menar i alla fall, men tack för att du påpekade en miss :).

nä, inte vad du menar med negativa psykoser faktiskt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Frågan är om man bör klassa schizofreni som en sjukdom, patienterna uppvisar ju inte samma symptom. Möjligtvis är det ett samlingsnamn på ett antal sjukdomar, ursprungligen så talade man om "schizofrenierna" vilket tycks mig rimligare.

Ingen verkar riktigt veta vad det är, förutom att det är ett dissociativt tillstånd där man har svårt att skilja den psykiska verkligheten från den omgivande, ungefär som om man drogar sig på Ketamin eller DXM. Kända orsaker är höga stressnivåer, socialt utanförskap (avvika från normen), komplexa sociala miljöer (tillståndet är avsevärt vanligare i storstäder än på landsbygd).

Harpyja:

Men om man nu hör en röst, som alltså är ens egna tankar, men som man själv är säker på att de är smittade eller påverkade av någonting annat som inte är en själv?

Det framgår inte riktigt om du hör en röst, precis som när du hör en person prata bakom ditt öra, eller om det bara är en ofrivilliga tankar. Man "hör" ju på sätt och vis även sina vanliga tankar men det är på ett annat sätt.

Du har med största sannolikhet inte någon form av schitzofreni, du är antagligen "bara" väldigt stressad, kanske lite traumatiserad och kluven. Jag vet inte. Men det är tyvärr ganska vanligt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Kända orsaker är höga stressnivåer, socialt utanförskap (avvika från normen), komplexa sociala miljöer (tillståndet är avsevärt vanligare i storstäder än på landsbygd).

Fast nu utelämnar du ju helt den genetiska komponenten som antagligen faktiskt är den största orsaken till schizofreni, även om flera får diagnosen fast de saknar denna och även om miljö och stress påverkar i viss utsträckning.

Socialt utanförskap genom att avvika från normen kommer innan sjukdom bryter ut helt då de negativa symtomen ofta visar sig innan psykosutbrottet. Detta ska alltså inte självklart benämnas som en orsak till sjukdomen, utan är i många fall en verkan av sjukdomen.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

framtidstron är död:

Fast nu utelämnar du ju helt den genetiska komponenten som antagligen faktiskt är den största orsaken till schizofreni

Det är väldigt osäkert. Det har såklart genomförts många olika tvillingstudier men utan några entydiga resultat, de genetiska variablernas betydelse har uppskattats till allt från 1% till 28%.

Antagligen finns det många olika gener som ökar risken för schizofreni, vissa väldigt mycket medan andra väldigt lite.

framtidstron är död:

Detta ska alltså inte självklart benämnas som en orsak till sjukdomen, utan är i många fall en verkan av sjukdomen.

Kanske, eller både och. Det lite hönan och ägget.

Men det är ändå säkert att det finns utanförskap som helt är orsaker och inte symptom. T.ex. så är förekomsten av schizofreni mycket högre bland etniska minoriteter i ett land som ex. Sverige än vad det är bland denna etniska grupp i hemlandet.

Det är såklart så att människor med även en outvecklad form av schizofreni har lätt att "falla ner" i samhället då har svårt att klara av ett socialt och organiserat liv. Men det tycks också säkert att det gäller helt i motsatt riktning, att stress, fattigdom, utanförskap osv. i sig kan leda till schizofreni.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Spartakus:

Man "hör" ju på sätt och vis även sina vanliga tankar men det är på ett annat sätt.

Jag kan inte heller veta vad som egentligen menas. Men det är min egen röst, fast att den är falsk...[tard]

Spartakus:

Men det är tyvärr ganska vanligt.

Det var det jag ville veta.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Men det är min egen röst, fast att den är falsk...[tard]

hur menar du med falsk? vad säger den exakt? var kommer den ifrån?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Harpyja:

Jag kan inte heller veta vad som egentligen menas. Men det är min egen röst, fast att den är falsk...[tard]

men asså, är det hallucinationer eller inte?


   
SvaraCitera

farbror gugge:

men asså, är det hallucinationer eller inte?

Hallucinationer är psykoser som innebär att man ser saker som inte finns, eller att saker som finns ser ut på ett annorlunda sätt än de egentligen gör. Att höra röster är inte en hallucination – men kan vara en psykos.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hampie:

Hallucinationer är psykoser som innebär att man ser saker som inte finns, eller att saker som finns ser ut på ett annorlunda sätt än de egentligen gör. Att höra röster är inte en hallucination – men kan vara en psykos.

eh jo? att höra röster som inte finns är väl hörselhallucinationer?: O och bara för att man hallucinerar måste det väl inte bero på en psykos? : s


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hänskapt:

hur menar du med falsk? vad säger den exakt? var kommer den ifrån?

Om jag står på en perrong så kan jag känna en känsla av eufori strax innan tåget kommer, samtidigt som jag hör mig själv viska "hoppa" (i huvudet) fastän jag egentligen inte vill det.


   
SvaraCitera

Harpyja:

Om jag står på en perrong så kan jag känna en känsla av eufori strax innan tåget kommer, samtidigt som jag hör mig själv viska "hoppa" (i huvudet) fastän jag egentligen inte vill det.

[sad]

säg det till din läkare/psykolog, du kan nog få hjälp med detta
kan du inte känna samma dragning till andra saker?


   
SvaraCitera