Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan alkohol?


Ämnesstartare

Det skojas runt mycket med att man får olika fyllor av olika alkoholhaltiga drycker

Att ruset av x antal vodka shots är annorlunda ruset av x antal tequila shots, stämmer det? eller handlar det bara om att man lyckas slänga i sig mer då man tycker om smaken av den ena

(förutsatt att alkoholmängden är densamma)


   
Citera

Tror inte att det är någon skillnad. Bara upplevelsen när man dricker som är skillnaden. Vill man bara bli full kan man lika gärna dricka vodka. Jag tycker inte vodka är gott att shota för ingen god smakupplevelse.


   
SvaraCitera

det är väl som raggaren säger egentligen, det där med upplevelsen. starksprit slår ju snabbare och hårdare än om du drar i dig några öl. sen har väl jag upplevt en smärre huvudvärk om min fylla bestått av endast rödvin, eller att jag känner mig dåsigare av ölfyllor (antagligen för att de dricks över tid, i alla fall för min del, och att det är därför som jag upplever de tidiga alkoholeffekterna starkare)


   
SvaraCitera
time
 time

Tror det är olika från person till person eftersom några här säger att de inte märker skillnad och jag däremot klampar in och säger att det är en jädrans skillnad för mig. Rödvin gör mig sentimental, öl gör mig oftast arg och de gladaste kvällarna/mest lindriga bakfyllorna får jag om jag dricker drinkar.


   
SvaraCitera

Ju högre promillehalt desto roligare blir du förstås (tills du spårar ut) men har också hört att du kan undvika att bli bakfull om du dricker en och samma alkoholsort under en hel kväll, vet dock inte hur det fungerar med starksprit på det planet.

Som förra helgen, drack sex stora stark och visst, blev full men blev aldrig bakis på det. Förra året, fyra glas rött, blev också lite full på det och blev bakis dagen efter. Just rött verkar ha den tendensen, första tanken som slår mig är att vin ändå är torrare än öl. Men kan va fel, och kan vara indivduellt. Alltid massa faktorer som spelar in.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ditt andra stycke säger emot det första


   
SvaraCitera

ingen påverkan på bakfylla. påverkan på fylla kan jag inte direkt tänka mig som så egentligen, men dricker man inte bara vodka är det ju annat än etanol i spriten också, och hur mycket vatten du automatiskt får i dig påverkar ju också. sen olika mängder socker och dylikt. att däremot få olika sorts fyllor på olika sorters sprit beror däremot till 100% på betingning, associationer och andra sociala faktorer, och förmodligen även en del på konfirmeringsbias.


   
SvaraCitera

Allt är ju ändå etanol.


   
SvaraCitera

Jag är skeptisk. Sen är det klart att det är olika lätt att bli full på olika saker, så tror det snarare är det som avgör. (dvs att man är fullare kvällar man dricker vissa drycker osv)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Blivande_japan: fullare kvällar man dricker vissa drycker

Menar du att oavsett om man dricker tequila, vodka, whisky eller något annat med 35-40% alkohol så kommer det vara samma?


   
SvaraCitera

Folk inbillar sig saker.. Är det märkbara rus-skillnader ligger dessa snarare i psyket..


   
SvaraCitera

superpojken:

Menar du att oavsett om man dricker tequila, vodka, whisky eller något annat med 35-40% alkohol så kommer det vara samma?

ja precis


   
SvaraCitera