Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan Chai-te o Chai-latte?


Ämnesstartare

Någon som besitter kunskap om detta och vill vara vänlig att upplysa mig?


   
Citera
Ämnesetiketter
Ämnesstartare

te är väl bara tepåse med kryddor och skit i eller så kan man koka själv med kryddor och svart te

chai late kan vara te-skiten med mjölk, eller pulver som man blandar med skummad mjölk


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

amsi:

te är väl bara tepåse med kryddor och skit i eller så kan man koka själv med kryddor och svart techai late kan vara te-skiten med mjölk, eller pulver som man blandar med skummad mjölk

Tack o hmm..
Chai-te som man gör hemma brukar ju vara svart-te + kryddor + värmd mjölk. Låter ju precis som du beskriver Latten.
Åh detta är så mystiskt!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Hade tänkt fråga i personalen, men glömde


   
SvaraCitera
seasaw

och ibland blir en glatt överraskad när en beställer chai-te men får chat-latte [party]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Chai är namnet på te för majoriteten av världens tedrickare (ryska, turkiska, arabiska, persiska, hindu etc.). På svenska har jag bara tolkat det som en kryddig (lite smått indisk) teblandning där mjölk underförstått ingår. Chailatte tordes isåfall vara detsamma.


   
SvaraCitera
Lounge

chai är teblandningen, antagligen är det bara teet utan skummad mjölk

chailatte är skummad mjölk + tebladning. men detta smakar oftast väldigt lite, så de brukar använda chai syrup

Image


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

manul:

Chai är namnet på te för majoriteten av världens tedrickare (ryska, turkiska, arabiska, persiska, hindu etc.). På svenska har jag bara tolkat det som en kryddig (lite smått indisk) teblandning där mjölk underförstått ingår. Chailatte tordes isåfall vara detsamma.

Intressant att det är ett internationellt namn för te.
Fast om de är samma varför ha två namn o sälja båda?
Har funderat på de kanske blandar i lite kaffe latte, men knappast, för när man blandar i kaffe kallas det dirty-chai


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

chai är teblandningen, antagligen är det bara teet utan skummad mjölk

chailatte är skummad mjölk + tebladning. men detta smakar oftast väldigt lite, så de brukar använda chai syrup

Jaha kanske chai syrupen är det som gör chai-latten sötare.
Man kan ju dricka ren chai-te utan mjölk sant det, men beställer man chai-te ute så brukar det vara mjölk i den också


   
SvaraCitera
Lounge

Werjevir:

Jaha kanske chai syrupen är det som gör chai-latten sötare.

aaa det blir mycket sötare och smakrikare, är mycket godare tycker jag!

Werjevir:

men beställer man chai-te ute så brukar det vara mjölk i den också

aaa men inte så mycket mjölk?

i en chailatte är det kanske 1/15 chaisyrup och 14/15 skummad mjölk


   
SvaraCitera
Lounge

Image


   
SvaraCitera
seasaw

Werjevir:

dirty-chai

hahahahah kan va det bästa jag hört idag [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Lounge:

aaa det blir mycket sötare och smakrikare, är mycket godare tycker jag!aaa men inte så mycket mjölk?i en chailatte är det kanske 1/15 chaisyrup och 14/15 skummad mjölk

Åh tack nu förstår jag! syrup o mer mjölk o glas så får man Chai-latte. Bra detta.


   
SvaraCitera
Lounge

Werjevir:

Åh tack nu förstår jag! syrup o mer mjölk o glas så får man Chai-latte. Bra detta.

lugnt =)


   
SvaraCitera