Aviseringar
Rensa alla

Skillnad mellan svartsjuka och avundsjuka


Ämnesstartare

Rent spontant en sådan här torsdag sitter jag och funderar på vad skillnaden är mellan svartsjuka och avundsjuka. För jag vet verkligen inte, jag tror mig använda begreppen olika men jag vet egentligen inte varför eller när man ska använda det ena eller det andra.

Den enda förklaringen nä jag googlat är att svartsjuka handlar om att förlora det man har och avundsjuka handlar om att få något som saknas men som någon annan har. Men då känns det som att begreppet svartsjuka bara kan handla om relationer? Är det så?

Har google rätt? Hur använder ni begreppen? Hur förklarar ni skillnaden mellan dem?

Hjälp mig att bli smartare osv.

Undrar också om jag är dum som inte förstår. 


   
Citera
Ämnesstartare

trodde d va samma grey


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eller att d kallas svartsjuka enbart när d har med kärlek o sådär att göra 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mvh en påläst snubbe i sina bästa år 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Ajj dont anderständ


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nåt miii najder  


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nanne grönwall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Jag tror jag har fått lära mig att det är så som du skriver i trådstarten 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Anura:
nanne grönwall?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

FruLiten:
Jag tror jag har fått lära mig att det är så som du skriver i trådstarten 

Aa alltså det är ju mest logiskt egentligen. Men det roliga är att det aldrig någonsin varit någon som berättat eller lärt mig skillnaden men ändå (tror jag) använder jag dem korrekt, antagligen av att ha snappat upp hur andra använder dem men har ändå aldrig funderat på eller förstått skillnaden. 


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Svartsjuka använder jag enbart om relationer, men det behöver inte bara innebära en rädsla att förlora vad man "har", utan bara ängslan över när någon man bryr sig om (är "kär" i) visar ömhet eller spenderar tid eller energi på någon annan. Denna upplevelse konstitueras av egenskaper hos en själv, tillkortakommanden och personlighetsdrag som kan kopplas till relationsvärlden.

Avundsjuka är bara en önskan att ha samma sak som någon annan har, kombinerat med missunnsamhet gentemot den andre.


   
SvaraCitera
mynona

jag är spåkligt obildad. jag har alltid utgått ifrån att svartsjuka betyder "avundsjuka i kärlekssammanhang" och avund betyder "svartsjuka som inte har något med kärlek/sex att göra". Jag vill gärna undervisas jag med


   
SvaraCitera
time
 time

Det är som du skrev i trådstarten. Brukar tänka att svartsjuka är mellan människor och människor, och avundsjuka är mellan människor och människors saker.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nachac: Avundsjuka är bara en önskan att ha samma sak som någon annan har, kombinerat med missunnsamhet gentemot den andre.

Behöver avundsjuka verkligen innebära missunnsamhet? Det tror inte jag på nämligen


   
SvaraCitera

"Svartsjuka är en stark och obehaglig känsloreaktion. Den består i förtvivlan och ilska över att någon annan blir föremål för intresse, omsorg och kärlek från en person vars huvudintresse man själv vill vara föremål för."

"Avund är en känsloreaktion med starkt motiverande kraft att antingen själv söka överglänsa den man är avundsjuk på eller att skada den andre så att den egna känslan av avund eller missunnsamhet kan lindras eller upphöras."

Hämtat från:

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?Lookup=avund

http://www.psykologiguiden.se/www/pages/?ID=255&


   
SvaraCitera