Aviseringar
Rensa alla

Skillnad på utseendefixering beroende på liten/stor stad?


Ämnesstartare

Grupptryck kan jag hålla med om.


   
SvaraCitera

OF 5:

Tror att det är så att ju mindre håla desto större tolerans för människors olika stilar.

Rent spontat skulle jag säga att toleransen för alternativa stilar/kulturer/sexuella läggningar etc är avservärt större i storstäder, och att småstäder/byar är avsevärt mer konforma. Trevligheten du nämnde består nog till stor del i just konfomiteten. Alla är lika, ser lika ut, klär sig lika och tycker lika, iaf på ytan. Det är ganska uppenbart att alla som avviker vantrivs och söker sig till storstäder så fort de får chansen, vilket även bevarar konformiteten och "trevligheten" i småstäder/byar.

Beliebes:

Vilken enorm generalisering

Instämmer

Bonbond:

Gävle och Bollnäs

Jag anser att bara Stockholm och möjligen Göteborg kan anses vara storstäder i Sverige, man kanske även kan räkna med Köpenhamn/Malmö-området även om det inte är en svensk stad på det vanliga sättet.

Men bara dessa tre städer är stora nog att locka till sig en välbeställd social elit med de förutsättningar och resurser som krävs för att "höja sig över mängden" i fråga om utseende och livsstil, och därmed skapa ett ideal som många andra i staden strävar efter.

Ju mindre stad ju lägre nivå på den sociala eliten med vilken många vill jämföra sig.


   
SvaraCitera

kommer från en liten ort och har flyttat till en stor stad
märker ingen större skillnad. det enda skillnad jag sett är att det är väldigt stor skillnad mellan vad man tycker är snyggt/inne på respektive plats


   
SvaraCitera

OF 5:

Tror att det är så att ju mindre håla desto större tolerans för människors olika stilar.
Tror också att det hänger i hopp med att desto mindre hålor desto trevligare människor samt större risk att man på något sätt känner de flesta.

har bott i en liten håla i 16 år, det enda av det du nämner som jag upplevt är det sista. i övrigt var det förbannat inskränkt och mycket otrevligt drägg.


   
SvaraCitera
Lounge

blir väll en större hets

gillar rean i småstäder just pga där finns allt snyggt [crazy]


   
SvaraCitera

Frippe96:

Det är ganska uppenbart att alla som avviker vantrivs och söker sig till storstäder så fort de får chansen, vilket även bevarar konformiteten och "trevligheten" i småstäder/bya

Det är ganska uppenbart att vi har två helt olika erfarenheter av samma sak


   
SvaraCitera

OF 5:

Det är ganska uppenbart att vi har två helt olika erfarenheter av samma sak

Uppenbarligen [crazy]


   
SvaraCitera

Har aldrig bott i en riktigt storstad men; småstads-/stadsfolk är inte alls lika ytliga som bonnhålabefolkning/inavelspatrask (utifrån de orter jag bott på). [y]


   
SvaraCitera

Nintendo:

bonnhålabefolkning/inavelspatrask

[love]


   
SvaraCitera

Beroende på hur mycket man exponeras för normer/tankesätt osv, desto olika mycket inverkan får det på individen. Om man ponerar att exponeringen är mindre på landet, kan det vara så att de på landsbyggden generellt sett bryr sig mindre.

Huruvida det faktiskt är så, är en annan fråga.


   
SvaraCitera

Blivande_japan:

har bott i en liten håla i 16 år, det enda av det du nämner som jag upplevt är det sista. i övrigt var det förbannat inskränkt och mycket otrevligt drägg.

Då hade jag väll bara någon form av tur då.


   
SvaraCitera

Samtidigt är det mycket viktigare att passa in i en liten skithåla, det är både och.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Håller hus i en by med 3000 invånare och "stan" är Halmstad. Folk ser ganska vardagligt klädda ut.
Jag är väl ganska modeintresserad och tycker att det är intressant vad man kan göra med skit från ens garderob och folk stirrar ofta på mig, för att jag ständigt, enligt dem är så "Uppklädd". När jag däremot är i Halmstad är jag "normal". Är jag i typ Götet är det ungefär, "Nämen hon har mysbyxor på sig".
Men någonting jag märkte med götet det var att iprincip varenda 14-16årig blondin hade en oversize militärjacka, svarta jeans, converse och sönderplattat hår. Det var verkligen blondie-looken.
Brunetterna & Albanderna de va så totalt söndersminkade som man kan bli, nersprutade i billig parfym, snortajta jeans, en fuskskinnsjacka med fuskpäls på kragen, en väska som ser lite mer lyxig ut än alla andras och vita pärlor från H&Mi öronen.
Rödhåriga rände omkring i boyfriendbrallor, kånken på ryggen och regnbågsfärgade halsdukar.
Men jo asså - i Götet var ju alla MYCKET mer "finklädda" än vad vi är här hemma. Och verkligen superironiskt var att stil + hårfärg gick ihop [bigsmile][bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det bror nog på vilka städer man jämför


   
SvaraCitera

Bonbond:

Varför tror ni att de som bor i större städer är mer utseendefixerade och måste jämt ha på sig de snyggaste kläderna de har, jämfört med dom i de mindre städerna som inte bryr sig riktigt lika mycket

Min upplevelse är att man bryr sig ungefär lika mycket i småstäder (Uppsala) som man gör i Stockholm, men att det finns en högre nivå av modemedvetenhet i Stockholm som gör att ribban för vad som är modernt/snyggt blir mycket högre där.

Jag bryr mig varken mer eller mindre om mitt utseende vare sig jag är hemma i byn där jag växte upp (kanske 1000 invånare), i Uppsala där jag pluggar eller på besök i Stockhholm. Däremot blir det alltid en väldig omställning gällande var på "modestegen" jag platsar beroende på var jag befinner mig. I Stockholm känner jag mig alltid som en slusk, beroende på att en större andel av invånarna där är så väldigt medvetna om det senaste modet.


   
SvaraCitera