Aviseringar
Rensa alla

Skillnaden mellan rik och fattig?


Ämnesstartare

Har någon reflekterat över vad den essentiella skillnaden faktiskt är?

Varifrån kommer den framgång som företagsledare, idrottsmän och artister gort som alkisen, pundaren eller den deppiga arbetslöse inte gorde?


   
Citera

blalbla, drivkraft, dom hade drivkraften
motivation eld. tro. lidelse.


   
SvaraCitera

underyourbed:

Varifrån kommer den framgång som företagsledare, idrottsmän och artister gort som alkisen, pundaren eller den deppiga arbetslöse inte gorde?

Ambition, talang och drivkraft.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Århundradets idiot:

Stavade rätt?

Med tanke på att personer som John F Kennedy, Steven Spielberg och Will Smith är och var dysilektiker allihop så nej...


   
SvaraCitera

underyourbed:

Med tanke på att personer som John F Kennedy, Steven Spielberg och Will Smith är och var dysilektiker allihop så nej...

Ändrad: I dag 01:15, too late [zzz]


   
SvaraCitera

underyourbed:

Varifrån kommer den framgång som företagsledare, idrottsmän och artister gort som alkisen, pundaren eller den deppiga arbetslöse inte gorde?

Goda sociala och/eller genetiska förutsättningar är a och ö. Ambition och talang finns det lika mycket av bland fattiga som rika - däremot är drivkraften större hos de som har de bra ställt (även om många fattiga förstås hittar energi i politiska ideologier osv.)


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Goda sociala och/eller genetiska förutsättningar är a och ö

Haha, om goda sociala och genetiska förutsättningar är a och ö, hur förklarar man då att Bill Gates, Michael Jackson och Einstein antas ha Aspergers syndrom? eller stephen hawking kommit så långt trots sin ALSsjukdom?


   
SvaraCitera

Olika


   
SvaraCitera

underyourbed:

Haha, om goda sociala och genetiska förutsättningar är a och ö, hur förklarar man då att Bill Gates, Michael Jackson och Einstein antas ha Aspergers syndrom? eller stephen hawking kommit så långt trots sin ALSsjukdom?

Haha, för det första: Drar jag ALLA över en kam? Lämnar jag INGEN plats för undantag, menar du? Jag generaliserar min uppfattning av vad som känns naturligt - samt enligt mina erfarenheter som deprimerad och biologiskt missgynnad.

För det andra: Kan du någonting om asperger? Du har inte hört talas om att många med diagnosen blir framgångsrika inom specifika ämnen? Stephen Hawking? Är han deprimerad, menar du? Har han varit? Var hans föräldrar deprimerade? Blev han slagen och illa utnyttjad när han växte upp? Innebär ett neurologiskt funktionshinder per automatik social dekadens?

Personer som är deprimerade tappar drivkraft. Bill Gates och gänget började förmodligen inte på måendeskala "-5". De tog an från "0" eller högre.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Det jag försöker säga är att diagnoser eller sjukdomar inte behöver vara ett hinder för framgång och därmed beror framgång på något helt annat än det ni alla rabblat upp, eftersom det motbevisats med schvung.

Ej heller sociala bakgrunder eller diverse, vafan jim carrey levde hemlös under en bro vid tillfällen.


   
SvaraCitera

underyourbed:

Det jag försöker säga är att diagnoser eller sjukdomar inte behöver vara ett hinder för framgång och därmed beror framgång på något helt annat än det ni alla rabblat upp, eftersom det motbevisats med schvung.

Så bara för att ett fåtal personer lyckas innebär det att alla andra är parasiter? Du svarar ju inte ens på mina frågor, btw.

underyourbed:

inte behöver vara ett hinder för framgång

underyourbed:

och därmed beror framgång på något helt annat än det ni alla rabblat upp

I vissa fall ja. I många fall nej. Är man deprimerad - och det är ju just dessa du tar upp ("den deppiga arbetslöse" - kul att du exkluderar deppiga arbetslösa av det kvinnliga könet, för övrigt!) - har man sämre förutsättningar, det säger väl sig själv?

Nä men fan alla borde rycka upp sig bara det är där problemet sitter.

Jim Carrey är ännu ett värdelöst undantag, och vad vet du förresten om hans sociala och genetiska förutsättningar i övrigt?

Edit: Trött = grammatical errors.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Så bara för att ett fåtal personer lyckas innebär det att alla andra är parasiter? Du svarar ju inte ens på mina frågor, btw.

Parasiter? kände du dig träffad? jag har inte ens nämnt ordet parasit. Jag behöver inte veta något mer om asperger, grejen var att asperger blivit motbevisat som hinder. Gabriel Byrne blev utnyttjad som barn, inte stoppade det honom. Hawking lät sig inte bli deppig trots att han endast kan blinka med ett öga.

Schism:

I vissa fall ja. I många fall nej. Är man deprimerad - och det är ju just dessa du tar upp ("den deppiga arbetslöse" - kul att du exkluderar deppiga arbetslösa av det kvinnliga könet, för övrigt!) - har man sämre förutsättningar, det säger väl sig själv?

Det jag försöker få dig att tänka på är en sorts skillnad mellan människor, ett sorts tänk och inställning som inte ens kräver en fullt fungerande hjärna för att inse eller leva efter.
Är det något som låter omöjligt trots alla dessa uppräknade exempel?


   
SvaraCitera

underyourbed:

Jag behöver inte veta något mer om asperger, grejen var att asperger blivit motbevisat som hinder.

Vafan, har jag påstått något annat? Du tar upp depression i ingressen och det är därvid jag lägger min tonvikt. En deprimerad person med asperger har det förstås svårare än en som bara har asperger...

underyourbed:

Gabriel Byrne blev utnyttjad som barn, inte stoppade det honom. Hawking lät sig inte bli deppig trots att han endast kan blinka med ett öga.

Du tror alltså att depression enbart är bundet till "tankefel"? Läs på lite om signalsubstanser är du snäll (och betänk uttrycket "gradskillnader"). Jag har också läst om Dave Pelzer osv. men inte fan har det botat min depression. Och nu fortsätter du glorifiera enstaka fall utan att ge kännedom om de grundläggande sociala och genetiska förutsättningarna.

underyourbed:

Det jag försöker få dig att tänka på är en sorts skillnad mellan människor, ett sorts tänk och inställning som inte ens kräver en fullt fungerande hjärna för att inse eller leva efter.

Ja, många människor lider av tankefel som färgar av sig på deras vardag - det är till exempel därför psykiatribehandlingar som kognitiv beteendeterapi finns till. Vilken nyhet. Oj, du har löst all världens problem.

underyourbed:

Är det något som låter omöjligt trots alla dessa uppräknade exempel?

Du konstaterar ungefär det som alla deprimerade (som tar hjälp av psykiatri) vill åt. Tyvärr har inte din taktik (genom exempelvis kbt) botat världens depressioner eftersom situationen i många fall är allt för komplex: obalans i hjärnans signalsubstanser (läs om ärftlig depression också) går till exempel inte att reglera kognitivt.

underyourbed:

Är det något som låter omöjligt trots alla dessa uppräknade exempel?

Så vad har du för plan? Hur ska vi få alla miljontals (om inte miljardtals) deprimerade människor att anamma detta revolutionerande tankesätt som gynnat dina exempelmänniskor (som kanske inte ens var deprimerade)? Varför mår inte jag bättre efter att ha läst Pojken som kallades Det (Pelzer har ju till och med skrivit en terapeutisk bok)? Upplys mig! Jag hatar att må dåligt och inte komma någonstans i livet.

Har du varit deprimerad (och arbetslös) själv, förresten? Har du empirisk erfarenhet av Sveriges psykvård?


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Schism:

Så vad har du för plan? Hur ska vi få alla miljontals (om inte miljardtals) deprimerade människor att anamma detta revolutionerande tankesätt

Genom att ställa frågan, är offermentaliteten befogad? och låta folk grubbla på det.
Därefter låta dessa herrar och damer sköta snacket,

Schism:

Varför mår inte jag bättre efter att ha läst Pojken som kallades det (Pelzer har ju till och med skrivit en terapeutisk bok)? Upplys mig! Jag hatar att må dåligt och inte komma någonstans i livet.

Testa läs Alkemisten av paulo coelho, den är bättre.


   
SvaraCitera

underyourbed:

Genom att ställa frågan, är offermentaliteten befogad? och låta folk grubbla på det.
Därefter låta dessa herrar och damer sköta snacket,

Den frågan ställer jag mig ofta (den tar sig förstås olika skepnader). 🙂

underyourbed:

Testa läs Alkemisten av paulo coelho, den är bättre.

Det är den säkerligen och jag var faktiskt på väg att låna den nyligen (valet föll i stället på Den långsamme av J. M. Coetzee).


   
SvaraCitera