Aviseringar
Rensa alla

Skillnaden mellan Tanke och Ord


Det beror väl på hur man vill bli uppfattad som person.


   
SvaraCitera
Wenzel

Dekadent:

Finns väl få som sårar folk för skojs skull. Hoppas det i alla fall. [sad]

Jo det hoppas jag också, även om jag varje dag blir bevisad motsatsen...

Konstigt hur människor kan bete sig egentligen. Går ihop i en grupp, går fram till en människa, säger något riktigt elakt innan dom skrattar och går där ifrån. Samtalet om personens reaktion kan pågå i veckor och kan dessutom leda till ett nytt personangrepp.

Men antar att det inte var med mening. Dom är säkert bara stackars människor som är osäkra inuti, egentligen är det synd om dom. Så visst om dom är osäkra i sig själva men det är väl ändå ingen ursäkt för att bete sig så mot andra människor? Kan inte ens gå dit och säga det ensamma utan måste gå till en ensam människa i grupp? Som sagt osäkra människor... men det spelar ingen roll! Det är hemskt i alla fall! [mad]

Så till frågan... det har väl helt och hållet att göra med i vilken situation det gäller men också med vilken människa man säger det till. Skulle inte säga något som kunde uppfattas som negativt till någon som var mobbad. Det skulle liksom inte leda till något bra vad det än gällde. "Jaha, en till som mobbar..." tänker nog personen ifråga då och mår bara ännu sämre istället för att lyssna på vad jag egentligen sade. Så att veta vilken människa man pratar med och inte säga något negativt om en person när det inte är något personen själv kan ändra på.


   
SvaraCitera

isola:

Så länge man inte skadar någon annan så ska man få vara som man vill, fattar inte det roliga i att såra folk.

kommer från rätt person... [tired]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

easycure:

kommer från rätt person... [tired]

inga påhopp nu tack [cute]

Nachac:

Är det fel att berätta för någon vad man tycker om denne, om åsikten är osmickrande?

Är lite delad där
ibland kan man bli tvungen att göra det (bortser från den länkade tråden nu och utgår från andra erfarenheter).

Om du mår dåligt p.g.a vad denne personen gör/säger så kan det vara bra att säga det till den, hur den är osv, även om det inte är något man egentligen vill höra, för jag tror inte någon vill höra negativa saker om sig själv.
Dock hjälper det inte alltid att säga det till personen då den kanske inte är mottaglig för det som sägs, just då. Ibland kan det bli bättre efter att detta har sagts.

Att säga vad man tycker om den andra bara för att man ogillar den och vill snacka skit om den, så är det onödigt anser jag. Då får man hålla det till sig själv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

easycure:

kommer från rätt person... [tired]

sanningen gör ont


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Nja, man kan säga något om en person t.ex: jag tror du skulle må bättre om du kom lite i form, på ett känsligt sätt så man inte låter elak och dömande. Tonen på rösten gör väldigt mycket. Men att säga en åsikt om någon enbart för att förnedra eller såra är fel och onödigt. Personangrepp är inte okej. Konstruktiv kritik är okej.


   
SvaraCitera

isola:

sanningen gör ont

jaha, och? Det är ändå dubbelmoral.
Finns inget äckligare än folk som predikar om en sak som de själva inte ens följer.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Om man tycker någon är tex dum i huvudet så är det nog fel att säga:

"Du är dum i huvudet"

eftersom att det är ett påstående då. Man påstår alltså att personen är dum i huvudet.

därför är det nog mera rätt att säga:

"jag tycker att du är dum i huvudet."

för då har man sagt vad man tycker.
dock tänker man inte sig för alla gånger.

[smile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

easycure:

Det är ändå dubbelmoral.

Nej. Men det var burdust, och det erkänner jag.


   
SvaraCitera