Aviseringar
Rensa alla

Skönt


Getrekt:

Hen kanske ska äta det sen 

vad menar du att man annars skulle göra?


   
SvaraCitera

mens:

fast det gör du ju om du gillar detta

det är inte "en och annan" då det är rätt många som jagar. både lagligt och olagligt.

att inte ha empati eller inte kunna relatera till andra betyder inte att man inte förstår  vad som får en att bli låst och inte.
du behöver isf lära dig att de inte är "bara djur".

Nej men att veta om det är fel eller inte, det kallas läsa mellan raderna, det skulle bli väldigt problematiskt och man skulle inte klara sig så länge


   
SvaraCitera

Eld och skit:

det är juh bara djur 

Vi är djur med.


   
SvaraCitera

SvenskWithAttitude:

Vi är djur med.

Är vi? Skeptisk tack nu vet jag det. Nej men läs till kontexten och försök förstå hur den som skriver menar Tumme upp


   
SvaraCitera

superpojken:

vad menar du att man annars skulle göra?

oj, citerade fel text. Skulle citera delen där hon säger ''vrf du njuter av att skada andra''.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

mens:

fast det gör du ju om du gillar detta

det är inte "en och annan" då det är rätt många som jagar. både lagligt och olagligt.

att inte ha empati eller inte kunna relatera till andra betyder inte att man inte förstår  vad som får en att bli låst och inte.
du behöver isf lära dig att de inte är "bara djur".

Jag vill inte skadeskjuta dem


   
SvaraCitera
Draug

Så nu är jaktsäsongen igång. God jaktlycka, måtte din kula finna vägen till ditt villebråd.


   
SvaraCitera

Ser skönt å avslappnade ut! Önskar dig god jaktlycka Tumme upp


   
SvaraCitera

mens:

har du lite svårt att känna empati? ärlig fråga. sedan är djuren mycket viktigare än vi då de är en del av ett ekosystem vi är beroende av.

Håller med dig delvis


   
SvaraCitera
mens
 mens

Ruttenfisk:

Kan finnas många anledningar till att man tycker om jakt. Just skadeglädje är nog inte så vanligt, eftersom man skjuter för att döda så snabbt som möjligt. 

Jötunheimer:

Jag vill inte skadeskjuta dem

Nej det påstod jag inte. Dock utsätter du dem alltid för den risken, samt skräcken av att vara jagad om de känner av att de är det. Sedan är det nog inte direkt skönt att lida oavsett hur kort tid man lider. Att ha mord som intresse är inte något som är sunt någonstans. 

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/jakt


   
SvaraCitera
mens
 mens

Getrekt:

Hen kanske ska äta det sen 

Det är mycket bättre än att köpa kött i affären, ja. Dock jagar folk av intresse och inte för att få mat - vilket du kanske kan utläsa här. 


   
SvaraCitera

mens:

Nej det påstod jag inte. Dock utsätter du dem alltid för den risken, samt skräcken av att vara jagad om de känner av att de är det. Sedan är det nog inte direkt skönt att lida oavsett hur kort tid man lider. Att ha mord som intresse är inte något som är sunt någonstans. 

http://www.djurensratt.se/vara-fragor/jakt

Alla djur kommer att dö, oavsett om det är av ett skott, en varg, brist på mat eller någonting annat. Att bli skjuten hör nog ofta till de snabbare och mer humana sätten att dö på. 

Att förbjuda jakt skulle skjuta upp det lidandet, men det är långt ifrån säkert att det skulle leda till mindre lidande. Skulle mycket väl kunna ge ett omvänt resultat. 

Dessutom skulle jag inte säga att det är "mord som intresse" så länge man inte är intresserad av själva dödandet. 


   
SvaraCitera

mens:

Det är mycket bättre än att köpa kött i affären, ja. Dock jagar folk av intresse och inte för att få mat - vilket du kanske kan utläsa här. 

Vad är det viktigaste för dig, hur folk motiverar sina val eller vilken effekt de får?


   
SvaraCitera
mens
 mens

Ruttenfisk:

Alla djur kommer att dö, oavsett om det är av ett skott, en varg, brist på mat eller någonting annat. Att bli skjuten hör nog ofta till de snabbare och mer humana sätten att dö på. 

Att förbjuda jakt skulle skjuta upp det lidandet, men det är långt ifrån säkert att det skulle leda till mindre lidande. Skulle mycket väl kunna ge ett omvänt resultat. 

Dessutom skulle jag inte säga att det är "mord som intresse" så länge man inte är intresserad av själva dödandet. 

Med det argumentet kan man även rättfärdiga människomord.

Det är så ekosystemet och kretsloppet fungerar. Att avliva ett djur som ligger och lider är dock en helt annan sak och något man även gör med tamdjur.

Hade det varit endast naturen eller gemenskapen man gillat hade man kunnat söka sig till andra aktiviteter.


   
SvaraCitera
mens
 mens

Ruttenfisk:

Vad är det viktigaste för dig, hur folk motiverar sina val eller vilken effekt de får?

Det är skadligt att ha ett intresse som innebär lidande för andra men av två onda ting är detta att föredra framför att stödja djurindustrin, minus intresset då. Dock gör ju få av dessa människor för att de inte vill stödja djurindustrin och vägrar äta affärsköpt kött utan för att det är kul. 


   
SvaraCitera