Aviseringar
Rensa alla

skola och jobb


Ämnesstartare

sikkos:

Men alla har olika drömmar, det får du inte glömma.

Ja, självklart, men jag kan inte tänka mig att det är så många som när fram till dem.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Vet inte:

Ja, självklart, men jag kan inte tänka mig att det är så många som när fram till dem.

Jag vet faktiskt inte, men det stämmer nog. Jag tror däremot att man kan förgylla sitt liv även om ens dröm inte går i uppfyllelse. Att allt skulle gå ut på skola och jobb tyckte jag var en pessimistisk syn på livet iallafall.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Har också tänkt på det. Man går i skolan för att kunna skaffa sig ett jobb, för att sen kunna jobba och betala skatt i flera år, bara för att ha råd med mat och husrum. Sen när man är gammal så KANSKE man får leva några bra år som pensionär fram tills man dör.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Har också tänkt på det. Man går i skolan för att kunna skaffa sig ett jobb, för att sen kunna jobba och betala skatt i flera år, bara för att ha råd med mat och husrum. Sen när man är gammal så KANSKE man får leva några bra år som pensionär fram tills man dör.

Hemsk tanke, som gör att allt känns meningslöst. [bigsmile]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

bara för att ha råd med mat och husrum

Det är väl ändå en ganska bra anledning till att jobba och gå i skolan?[smile]

Mumble:

som gör att allt känns meningslöst. [bigsmile]

Pessimist!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Hemsk tanke, som gör att allt känns meningslöst. [bigsmile]

Mjo, fast frågan är om man blir mer lycklig om man skulle bli ekonomiskt oberoende, så att man inte behövde jobba. Visst, det hade kanske varit trevlig i början, men i slutändan tror jag att det bara hade varit drygt.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

sikkos:

Det är väl ändå en ganska bra anledning till att jobba och gå i skolan?[smile]

Jovisst, självklart. Men det känns inte som att livet har så mycket mer att erbjuda än det sen. Jag vill verkligen inte leva ett Svensson-liv om sisådär tio år med volvo, villa och vovve och allt vad det heter.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Mjo, fast frågan är om man blir mer lycklig om man skulle bli ekonomiskt oberoende, så att man inte behövde jobba. Visst, det hade kanske varit trevlig i början, men i slutändan tror jag att det bara hade varit drygt.

Skulle iaf våga påstå att det hade varit skönare av dom två alternativen, ärligt talat så känns det jävligt meningslöst och tråkigt att först gå i skola i 12~ år, sedan jobba i typ 45 år, sen är man gammal och grå och är helt utbränd och inte har ork att göra sådant men en gång gillade.

sikkos:

Pessimist!

Är ju så!


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Jag vill verkligen inte leva ett Svensson-liv om sisådär tio år med volvo, villa och vovve och allt vad det heter.

Then don't! Du kan resa runt hela ditt liv och ha tillfälliga jobb runt om i världen som får din ekonomi att precis gå ihop! Det är hur många som helst som gör detta för att få upplevelser istället för att leva ett "svensson-liv". Nackdelen är ju att du inte kan förvänta dig att skaffa en familj på detta viset.

Mumble:

Är ju så!

Nej, äsch. Jag blundar för det isåfall[wink] Jag tyckter att livet är fullt av andra möjligheter än att bara jobba, jobba och jobba.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mumble:

Skulle iaf våga påstå att det hade varit skönare av dom två alternativen, ärligt talat så känns det jävligt meningslöst och tråkigt att först gå i skola i 12~ år, sedan jobba i typ 45 år, sen är man gammal och grå och är helt utbränd och inte har ork att göra sådant men en gång gillade.

Nej, det är klart. Om man ska "leva livet" ska man ju göra det medan man är ung och fortfarande har krafter kvar.

- - - - - - - - - - - - - - - - - Sammanslagning 1 - - - - - - - - - - - - - - - - -

sikkos:

Du kan resa runt hela ditt liv och ha tillfälliga jobb runt om i världen som får din ekonomi att precis gå ihop! Det är hur många som helst som gör detta för att få upplevelser istället för att leva ett "svensson-liv". Nackdelen är ju att du inte kan förvänta dig att skaffa en familj på detta viset.

Att resa runt i världen kostar pengar och har man ingen ordentlig utbildning så att man kan ha ett välbetalt jobb är det lite svårt att åstadkomma det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Om man ska "leva livet" ska man ju göra det medan man är ung och fortfarande har krafter kvar.

Sen är ju frågan hur mycket du kan "leva livet" när du måste gå till jobbet var eviga dag och slava in pengar för att kunna unna dig lite nöje när du väl får tid över.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

nellnellnell:

Att resa runt i världen kostar pengar och har man ingen ordentlig utbildning så att man kan ha ett välbetalt jobb är det lite svårt att åstadkomma det.

Det är det ju inte.. du blir som en sorts "backpacker". Jag menar inte att du ska byta ort varje vecka. Jag menar att du kanske bor på samma ställe i kanske 6 månader eller ett år och sedan drar vidare. Det är absolut inga svårigheter och du får förnyelse i ditt liv hela tiden!

Måste du ha högstatusjobb om du är backpacker? Svar nej![party]


   
SvaraCitera

Så är det.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

LilleTweak:

- Ja, jo, jag förstår din situation också, men den dagen du förstår att livet inte kretsar runt pengar, och jobb så är det en bra dag.

Livet är ingenting utan pengar och jobb, och jag föredrar att ha de kunskapen än kunskapen om att det inte kretsar kring pengar och jobb. Och varför är det dåligt att känna/tycka så?

LilleTweak:

Jag har skulder, men jag mår ändå lika bra, för jag vet att det löser sig på ett eller annat sätt...och jag har en fördel - jag slipper ta korkade lån längre fram.

Skulder är dåligt att ha. Varför har du det?

LilleTweak:

- Om du läste det ovanför, så stod det att vi i Sverige har ett existensminimum att leva för varje månad, och får man inte det när man jobbar så ansöker man om det hos socialen...

För man blir ju bara såååå glad när man får bidrag från soc än om man hade haft jobb och pengar..


   
SvaraCitera

Mm, samhället är byggt för alla stereotyper som läser på skolor med ett stereotypt skolsystem och de som kliver upp klockan 6:00 varje morgon för att jobba till kvällen. De individer som inser idiotin bakom allting, är de som utvecklar depressioner, tvångsbeteenden, personlighetsstörningar och blir utstötta. En del spelar förstås med i detta eviga idiotiska kretslopp för att få ett lite drägligare liv.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Mjälte:

Livet är ingenting utan pengar och jobb, och jag föredrar att ha de kunskapen än kunskapen om att det inte kretsar kring pengar och jobb. Och varför är det dåligt att känna/tycka så?

- För varje individ är så. "oh, har jag inte jobbet så kommer jag inte ha bilen, eller huset kvar", ELLER "oh, har jag inte betygen så är det kört för mig resten av livet och jag kommer aldrig kunna flytta hemifrån", men låt mig säga en nyhet - det går ändå inte, eftersom att alla börjar sälja deras hus numera, och detta är för att det är så himla dyrt att leva ensam idagens läge.

Mjälte:

Skulder är dåligt att ha. Varför har du det?

- Vad är det som är så dåligt med skulder? Att man inte kan ta lån? Jag har skulder för att jag inte betalar mina räkningar, för jag vägrar betala 300kr för att bli frisk, då man går till en psykolog och försöker bli frisk. Då bryr jag mig hellre om att inte betala det, och vet att jag gick dit och blev frisk för att jag vill, och inte för att jag skulle betala 300kr för varje besök.

Mjälte:

För man blir ju bara såååå glad när man får bidrag från soc än om man hade haft jobb och pengar..

- Där är vi igen, då individen skäms för att inte kunna försörja sig själv, och bryr sig om vad andra tycker. Äckligt.


   
SvaraCitera