Pickaboo:
Eller hur! Man trodde ju att det fanns åldergräns för botox?
What? Om man använder botox har man ju rynkor. Hon är ju antagligen bara 15
grodanboll_:
What? Om man använder botox har man ju rynkor. Hon är ju antagligen bara 15
Läppförstoring med botox men du var seg så du fattade inte poängen
Pickaboo:
Läppförstoring med botox
Aha, men jag tänkte ju ålder=rynkor
Pickaboo:
men du var seg så du fattade inte poängen
Jag vet, misstänkte det
Lärarna är väldigt olika från skola till skola. Alla suger inte. Jag hade ändå tur med bra lärare... men en del var crap.
Alltså. Nian... Vänta bara tills ni kommer till gymnasiet! Det förändras så mkt!! (okej, från skola till skola, men det handlar ju också om vad man väljer, och vad ens betyg för en.)
Hannajkl:
rarna är väldigt olika från skola till skola. Alla suger inte. Jag hade ändå tur med bra lärare... men en del var crap.
vart hitta du din avatar : O?
Erkowich:
Grundar lärarna sin undervisning på hur de ska kunna sätta betyg eller planerar de undervisningen för att man ska lära sig så mycket som möjligt?
Eftersom betygen sedan 1994 är helt målrelaterade så är det omöjligt för en lärare att inte ha ett upplägg som går ut på att eleverna ska lära sig så mycket som möjligt (förutsatt att läraren undervisar och sätter betyg på det vis som han eller hon är skyldig till att göra naturligtvis). Dessutom innehåller i princip alla ämnens betygskriterier för VG och MVG moment som inte har något med ren faktakunskap att göra.
Erkowich:
för att jag inte gjort en uppsats enligt hans mall
Det finns faktiskt arbeten som ska ske enligt vissa mallar. Dock rör det sig då normalt om laborationsrapporter och liknande som man skriver inom de naturvetenskapliga ämnena.
Men även om man går över på ämnen som tex svenska hittar man mål och kriterier i stil med:
Eleven skall kunna förmedla åsikter, erfarenheter och iakttagelser i tal och skrift på ett sätt som är anpassat efter situationen och mottagaren
Vilket bör kunna innebära att man ibland måste presentera sina arbeten enligt vissa format. Dessa format bör naturligtvis vara hämtade från vad som används ute i yrkeslivet och vid högre studier.
Erkowich:
vart hitta du din avatar : O?
google :} typ funny avatar eller nåt
Erkowich:
Vad handlar skolan om egentligen? Grundar lärarna sin undervisning på hur de ska kunna sätta betyg eller planerar de undervisningen för att man ska lära sig så mycket som möjligt?
Det ena behöver väl inte utesluta det andra? Jag arbetar som lärarvikarie på en skola i stockholm och jag är i högsta grad ute efter att eleverna skall lära sig så mycket som möjligt. Sedan är det givetvis obligatoriskt att synka med de betygskriterier som finns men man har fortfarande ganska fria händer att lära ut vad man tycker är viktigt.
Erkowich:
bråka med mig för att jag inte gjort en uppsats enligt hans mall,
Vilket ämne pratar vi om här? Och hur såg mallen ut?
Fiskarn:
varför pratar vi inte om finanskrisen?
På min skola har SO-lärarna tagit sig tid att prata om finanskrisen...
Erkowich:
Det var mera ett bevis på dubbelmoral, han säger att han ska betygsätta individuellt,
Din lärare ger dig en mall som du, från hans sida sett var oförmögen att följa. Jag tycker att felet är ditt i det här fallet.
Daifu:
Vilket ämne pratar vi om här? Och hur såg mallen ut?
ett ämne som heter konstruktion, uppsatsen var på cirka... 5 sidor och visa rubriker innehöll bara en mening, och det känns väldigt onödigt eftersom flera av rubrikerna kunde ha bakats ihop.
Daifu:
Din lärare ger dig en mall som du, från hans sida sett var oförmögen att följa. Jag tycker att felet är ditt i det här fallet.
fast grejen var att han itne gjorde en jätte precis mall, och han ändrade mycket av innehållet på vägen.
Erkowich:
Vad handlar skolan om egentligen? Grundar lärarna sin undervisning på hur de ska kunna sätta betyg eller planerar de undervisningen för att man ska lära sig så mycket som möjligt?
Varken eller. De planerar sin undervisning så att varje moment och kriteri enligt kursplanen ska uppfyllas.
Erkowich:
Snarare pratar vi om betyg och varför vi fick de betygen vi fick.
Typisk töntmentalitet som finns i alla svenska skolor. När man går i universitetet så diskuterar man snarare vad svaren på uppgifterna var istället för att dadda runt med vilka betyg man kan få. Dels för nyfikenhet om ämnet och dels för att det helt enkelt är nödvändigt.
Daifu:
På min skola har SO-lärarna tagit sig tid att prata om finanskrisen...
Har polare på alla de 3 största skolorna i Lund, ingen av dom har pratat om finanskrisen... Så jävla illa.
Fiskarn:
Har polare på alla de 3 största skolorna i Lund, ingen av dom har pratat om finanskrisen... Så jävla illa.
vi har lärare som är väldigt intresserade av finanskrisen så jag har fått reda på mycket. Men sen förstår inte alla i klassen vad läraren pratar om xD
Erkowich:
vi har lärare som är väldigt intresserade av finanskrisen så jag har fått reda på mycket. Men sen förstår inte alla i klassen vad läraren pratar om xD
Då ere ju ingen bra lärare?
Har själv en jävligt bra samhällslärare men ändock gillar jag inte att vi inte pratar om sådant som är aktuellt.
Jag tycker jag lär mig mycket på Kemi/Biologi/Naturkunskaps lektionerna... Fysiken och matten är väl helt okej, inte lika mycket att reflektera om där. Men har vi ny lärare i Svenska och Engelska och hon suger balle..
Fiskarn:
Då ere ju ingen bra lärare?
Har själv en jävligt bra samhällslärare men ändock gillar jag inte att vi inte pratar om sådant som är aktuellt.
bara det att vissa elever är lite lagom... dumma eller vad man ska säga, de flesta förstår dock.