Aviseringar
Rensa alla

Skolan=Jakt på betyg


Ämnesstartare

Budolicious:

Tror att ditt ickeexisterande MVG i svenska mer beror på sådana här saker, samt din bristande kommatering.

Det är inte mig själv jag snackar om och förövrigt så har jag VG+ i Svenska men att sitta på UM och visa upp sina "skillz" är rätt så onödigt.


   
SvaraCitera

philipzomgz:

men de har inte orkat gå fram och fjäska för läraren varje lektion vilket är den enda sättet att få höga betyg av många lärare.

någon som är bitter eller..?


   
SvaraCitera

philipzomgz:

Det är inte mig själv jag snackar om och förövrigt så har jag VG+ i Svenska men att sitta på UM och visa upp sina "skillz" är rätt så onödigt.

Du borde inte "behöva vissa upp dina skillz" hade du förtjänat ett VG så hadde du stavat korrekt automatiskt


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

vissa

grön_apa:

hadde

lol


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

ska satsa på kunskap o äga hsp + teknikprov


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

eftersom att betyg är ett mått på ens kunskap inom ett specifikt ämne så är det ju lite samma sak, om man inte fuskar eller är tjej då.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

grön_apa:

Du borde inte "behöva vissa upp dina skillz" hade du förtjänat ett VG så hadde du stavat korrekt automatiskt

philipzomgz:

lol

[smile] Man ska vara försiktig med att sänka andra[no-no]


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

Man ska själv behärska det skriftliga språket innan man säger till andra att stava korrekt.


   
SvaraCitera
Ämnesstartare

philipzomgz:

att sitta på UM och visa upp sina "skillz" är rätt så onödigt.

Det håller jag med om, på ett sätt. Men det är ändå sådant som "ska" sitta i ryggmärgen och komma naturligt.


   
SvaraCitera

Det är faktiskt sant att många lärare ger bättre betyg till de som "brukar få bra betyg". Jag fick alltid minst VG/MVG på mina svenskauppsatser, och skulle en gång testa att hjälpa min lillebror med hans svenskauppsats, eftersom han alltid bara lyckas få G på sina arbeten. Iaf så såg jag till så att den blev rätt bra (dvs minst ett VG-arbete), men läraren gav honom bara G ändå och detta utan motivering dessutom. Så sjukt att en del lärare sätter ett betyg bara pga vad man är för person. Kan väl påpeka att han går i högstadiet (och jag numera på universitetet).

Men högstadiet var mycket mer smörande än gymnasiet. Har hänt ofta att man fått orättvisa betyg trots att man är ungefär lika duktiga som sina vänner. Lärarna på gymnasiet är däremot svårare att "smöra" till sig bra betyg med. De är mer rättvisa.


   
SvaraCitera

philipzomgz:

lol

Tula:

[smile] Man ska vara försiktig med att sänka andra[no-no]

men då har jag inte påst att jag förtjänar ett VG eller kan bättre..


   
SvaraCitera

DISCLAIMER: betyg är efterblivna eftersom de inte går att sätta objektivt, ingen är överrens om vad betygen betyder (färdighet? förbättring? ansträngning? prestation?) och själva tanken på att kondensera någons kunskaper ned till en bokstavskombination är efterbliven. Dock är den här tråden så full av tard att jag ändå känner mig nödgad att svara.

philipzomgz:

Många som jag känner har fått urusla betyg i skolan men de är egentligen mycket smartare än många som fått bra betyg men de har inte orkat gå fram och fjäska för läraren varje lektion vilket är den enda sättet att få höga betyg av många lärare.

Nej. Det är helt enkelt dina kompisar som är korkade, men inte klarar av att fatta den saken själv. Så de rationaliserar sina dåliga betyg med att de som är "sämre" är lärarens favoriter.

philipzomgz:

Svenska redovisning:
Fjäskarna har en tiominutersredovisning med meningslöst innehåll medans de andra har två minuter långa redovisningar med korrekt innehåll och inget onödigt.
Bedömning:
Fjäskarna får MVG eftersom de "brukar" få det
De som inte har fjäskat får G eller på sin höjd VG

Redovisningen går inte ut på att informera om någonting, den går ut på att visa att man klarar av att hålla en bra redovisning. En redovisning på två minuter är inte bra, oavsett vad det handlar om; det är helt enkelt för kort. Sluta använda twitter så kanske du får lättare att greppa den saken.

philipzomgz:

Det är inte mig själv jag snackar om och förövrigt så har jag VG+ i Svenska men att sitta på UM och visa upp sina "skillz" är rätt så onödigt.

Om du alls måste göra någon ansträngning eller tänka för att använda korrekt språk förtjänar du definitivt inte ditt VG (nej, det finns ingenting sådant som "VG+.") Faktum är att du egentligen borde klassas som dyslektiker om du tror att korrekt språkbruk är "skillz."

youmademe:

Iaf så såg jag till så att den blev rätt bra (dvs minst ett VG-arbete), men läraren gav honom bara G ändå och detta utan motivering dessutom.

Kan det kanske bero på att någon som vanligtvis inte kan skriva helt plötsligt uppvisade avancerade språkkunskaper han inte besatt förra veckan? Det är ofta pinsamt uppenbart när någon fått "hjälp" med sina uppgifter.

youmademe:

Kan väl påpeka att han går i högstadiet (och jag numera på universitetet).

Vad läser du? Ditt resonemang antyder att det rör sig om ekonomi eller någonting lika kvalificerat.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Kan det kanske bero på att någon som vanligtvis inte kan skriva helt plötsligt uppvisade avancerade språkkunskaper han inte besatt förra veckan? Det är ofta pinsamt uppenbart när någon fått "hjälp" med sina uppgifter.

Nej arbetet var självklart inte för avancerat eftersom han "bara" går på högstadiet, det enda jag i princip hjälpte honom med var att rätta språkfel och gav honom förslag på vad han mer kunde skriva om för att få ett högre betyg. Men om jag jämför med mina egna dåliga arbeten som jag skrev i hans ålder (jag har faktiskt kvar en del), men ändå lyckades få minst VG så är det klart att lärarna inte gör sitt jobb helt rätt.

Gentlernen:

Vad läser du? Ditt resonemang antyder att det rör sig om ekonomi eller någonting lika kvalificerat.

Så du menar att ekonomi inte är speciellt kvalificerat?


   
SvaraCitera

youmademe:

Så du menar att ekonomi inte är speciellt kvalificerat?

Ekonomi är matte utan krav på att matten ska vara rätt, så nej, inte särskilt. Ekonomutbildningar - i synnerhet företagsekonomi - är en sandlåda där folk som är för tröga för ett riktigt jobb och inte inser det själva kan få leka akademiker.


   
SvaraCitera

Gentlernen:

Ekonomutbildningar - i synnerhet företagsekonomi - är en sandlåda där folk som är för tröga för ett riktigt jobb och inte inser det själva kan få leka akademiker.

Okej nu förstår jag inte ens vad du menar. För att överhuvudtaget kunna bli en riktig ekonom så måste man gå ekonomutbildning, och eftersom ekonomer i princip behövs överallt så förstår jag inte hur du tänker att det är en sandlåda där folk är för tröga för ett riktigt jobb. Och ja, jag läser till civilekonom men det innebär knappast att jag leker i en sandlåda?

Får man överhuvudtaget fråga vad du själv läser, om du nu ens läser något och inte är någon som bara sitter hemma arbetslös och gnäller framför datorn.


   
SvaraCitera